Heru Modbus

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
buffedelic
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 apr 2014, 00:12
Ort: Huddinge

Heru Modbus

Inlägg av buffedelic »

Hej

Någon som har ett program som kan läsa av modbus registret på en heru fix agg? eller kan förklara hur jag kan göra!
mattsjo
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 13 nov 2012, 23:01
Ort: Jakobsberg

Re: Sv: Heru Modbus

Inlägg av mattsjo »

Den här sidan kanske kan hjälpa till:
http://ala-paavola.fi/jaakko/doku.php?id=edad

Fel aggregat men modbus borde ju vara modbus oavsätt tillverkare.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
buffedelic
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 apr 2014, 00:12
Ort: Huddinge

Re: Heru Modbus

Inlägg av buffedelic »

Jag har lyckats få kontakt med agget, men libModbus, men får väldigt konstiga svar.
Någon som har lyckats läsa av registret?
sege
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 157
Blev medlem: 05 feb 2008, 11:36
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Heru Modbus

Inlägg av sege »

Du får gärna rapportera om och hur du löser det där om du löser det där. Har ett Heru 90 som jag gärna skulle få kontakt med på något vis av diverse olika skäl. :)
gein
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 225
Blev medlem: 25 feb 2009, 23:21
Ort: Uppsala

Re: Heru Modbus

Inlägg av gein »

Jag har ett Heru 75S som jag pratat framgångsrikt med. Har provat lite olika program. Jag skulle rekommendera att köra med CAS modbus scanner tills ni sett att kommunikationen funkar. Harbra erfarenheter av det.
ulf_slask
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 jul 2014, 22:23
Ort: Östersund

Re: Heru Modbus

Inlägg av ulf_slask »

Hittade denna på nätet!
Bilagor
Modbus_Register.pdf
(58.85 KiB) Nerladdad 970 gånger
gein
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 225
Blev medlem: 25 feb 2009, 23:21
Ort: Uppsala

Re: Heru Modbus

Inlägg av gein »

ulf_slask skrev:Hittade denna på nätet!
Ja, det är den som gäller. Har fått densamma från Östbergs direkt.
sventamyra
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 aug 2014, 19:08
Ort: Linköping

Re: Heru Modbus

Inlägg av sventamyra »

Jag har en Hero 75 och är intresserad av att läsa av dess temperaturer.
Men hur kommunicerar ni med den? Via RF (som fjärrkontrollen), eller med kabel?
Vad har ni i för utrustning att lyssna med?

Mvh Sven
gein
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 225
Blev medlem: 25 feb 2009, 23:21
Ort: Uppsala

Re: Heru Modbus

Inlägg av gein »

sventamyra skrev:Jag har en Hero 75 och är intresserad av att läsa av dess temperaturer.
Men hur kommunicerar ni med den? Via RF (som fjärrkontrollen), eller med kabel?
Vad har ni i för utrustning att lyssna med?

Mvh Sven
Kabel. Men du behöver ha ett nytt styrkort som stödjer modbus (om du inte redan har det). Kostade (när jag köpte det) 2700kr + moms. Därefter pratar man modbus med det. Räkna med lite meckande.
sventamyra
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 aug 2014, 19:08
Ort: Linköping

Re: Heru Modbus

Inlägg av sventamyra »

Tack för snabbt svar.
1. Har inte beställt ngt nytt styrkort. Kan man se på kortet om det stödjer modbus?

2. Vad har du i andra änden? Jag har en linux-server som ska logga data, någon slags usb dongle?

3. Det är ingen som lyckats avkoda RF-signalen till fjärren?
gein
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 225
Blev medlem: 25 feb 2009, 23:21
Ort: Uppsala

Re: Heru Modbus

Inlägg av gein »

sventamyra skrev:Tack för snabbt svar.
1. Har inte beställt ngt nytt styrkort. Kan man se på kortet om det stödjer modbus?

2. Vad har du i andra änden? Jag har en linux-server som ska logga data, någon slags usb dongle?

3. Det är ingen som lyckats avkoda RF-signalen till fjärren?
1. Använd fjärrkontrollen, gå in under Servicemeny (eller vad det heter) och tryck in 1991. Där inne bör du hitta något om Modbus-inställningar om din enhet stödjer det. En förutsättning är dock att den är inköpt efter september 2013. Ev. kan du även ha en liten klisterlapp på baksidan av din fjärrkontroll där det står "Modbus".

2. Jag har också en linux-server och kabeln USB-RS485-WE-1800-BT, köpt från http://www.ftdichip.com/Products/Cables/USBRS485.htm.
Gör dig en tjänst och köp direkt från ftdichip. Jag började med att skaffa ett par kinesiska varianter som jag tyvärr hade väldigt svårt att få fungera stabilt. Tills jag provade denna från ftdichip och alla mina tidigare problem var borta. Kostar lite mer men det är värt det.

3. Tror inte det. Jag har aldrig hört någon göra det iaf.
sventamyra
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 aug 2014, 19:08
Ort: Linköping

Re: Heru Modbus

Inlägg av sventamyra »

Toppen Tack för hjälpen!
buffedelic
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 apr 2014, 00:12
Ort: Huddinge

Re: Heru Modbus

Inlägg av buffedelic »

gein skrev:Jag har ett Heru 75S som jag pratat framgångsrikt med. Har provat lite olika program. Jag skulle rekommendera att köra med CAS modbus scanner tills ni sett att kommunikationen funkar. Harbra erfarenheter av det.
Äntligen kan jag börja labbs igen, har gått på föräldraledighet under sommaren så det vart mycket annat :)

Cas verkar bra men fortfarande ingen lycka, då med en kina usb-rs485 sticka.
Har provat via min raspberry pi med raspicomm som är byggt kring ftdi's chip, och kört olika implementeringar av modbus, men utan resultat...

Vet någon hur inställningarna, paritet stop bit osv ska se ut?
gein
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 225
Blev medlem: 25 feb 2009, 23:21
Ort: Uppsala

Re: Heru Modbus

Inlägg av gein »

buffedelic skrev:
gein skrev:Jag har ett Heru 75S som jag pratat framgångsrikt med. Har provat lite olika program. Jag skulle rekommendera att köra med CAS modbus scanner tills ni sett att kommunikationen funkar. Harbra erfarenheter av det.
Äntligen kan jag börja labbs igen, har gått på föräldraledighet under sommaren så det vart mycket annat :)

Cas verkar bra men fortfarande ingen lycka, då med en kina usb-rs485 sticka.
Har provat via min raspberry pi med raspicomm som är byggt kring ftdi's chip, och kört olika implementeringar av modbus, men utan resultat...

Vet någon hur inställningarna, paritet stop bit osv ska se ut?
Som jag skrev tidigare, försök kör med ett vettigt RS485-chip. Åtminstone inledningsvis medans du felsöker. Jag började testköra med olika python-skript på en linux-maskin men gick till sist över till Cas under själva installationsfasen för att det helt enkelt var lättare att felsöka med.

Vad gäller bitar och paritet så ska du köra med följande (går tyvärr inte att ändra):
1 Stopbit
8 Databit
Ingen paritet
buffedelic
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 apr 2014, 00:12
Ort: Huddinge

Re: Heru Modbus

Inlägg av buffedelic »

gein skrev: Vad gäller bitar och paritet så ska du köra med följande (går tyvärr inte att ändra):
1 Stopbit
8 Databit
Ingen paritet
tack! ska testa vidare. Har du lyckats i linux?

Mitt projekt går nämligen ut på att styra agget beroende på om vi är hemma eller inte. om våra mobiler finns i området skall normalläge köra, annars går den ned på lågfart.
tanken är att jag styr med en raspberry pi samt linuxrouter.
Skriv svar