Domoticz kraschar och vägrar starta upp

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
tobeco
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 aug 2014, 10:22
Ort: Örebro

Domoticz kraschar och vägrar starta upp

Inlägg av tobeco »

Hej,
Har precis börjat med domoticz och har lyckats konfa det som jag vill. Alla sensorer som ska vara med är med och funkar bra, men helt plötsligt så slutar domoticz att starta. Det har hänt 2 ggr nu. Får ett error på domoticz sidan och sedan vägrar den att starta, kommer inte ihåg vad det var för felmeddelande men jag tror det stod typ error 0.
Det går inte heller att starta upp det manuellt vad jag sett så går det igång 1-2 sekunder sen går det ner igen. Har googlat men inte lyckats hitta något. Och vart log-filerna hamnar från domoticz har jag inte heller lyckats hitta.

Mitt system är:
* Rpi B - 16 gig sd-card med domoticz image
* En usb ansluten temper-mätare som skickar json queries in till domoticz via ett bash-script
* RFXCom433E mottagare rev 28, förra gången det hände hade rev 29 så jag backa den bara för att testa.

Det jag funderar på här näst är att byta till min andra rpi och se om det bli stabilare. Någon annan som stött på samma problem?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Domoticz kraschar och vägrar starta upp

Inlägg av supportM »

http://www.domoticz.com/DomoticzManual.pdf

Du specar själv var logfilerna ska sparas. Kolla i startupscriptet var de finns.
// Officiellt supportkonto för m.nu
tobeco
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 aug 2014, 10:22
Ort: Örebro

Re: Domoticz kraschar och vägrar starta upp

Inlägg av tobeco »

Ok, tack för svaret ska kika på det. Har nu även bytt minnes kortet för att se så inte det andra var trasigt på något sätt. Så 3:e installationen rullar än. Men det börjar närma sig brytpunkten då det säckar ihop.
tobeco
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 aug 2014, 10:22
Ort: Örebro

Re: Domoticz kraschar och vägrar starta upp

Inlägg av tobeco »

Verkar som att det är sd-kortet som krånglar, har bytt till ett nyare och nu har den fungerat felfritt från den 24:e aug.
moffe
Wannabe
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 mar 2014, 19:47
Ort: Sweden

Re: Domoticz kraschar och vägrar starta upp

Inlägg av moffe »

Jag har haft liknande problem... får detta fel:

root@raspberrypi:/home/pi/domoticz# ./domoticz -dbase /home/pi/domoticz/domoticz.db -verbose 1
Sat Sep 6 21:26:34 2014 Domoticz V1.1680 (c)2012-2014 GizMoCuz
Sat Sep 6 21:26:34 2014 System: Raspberry Pi
Sat Sep 6 21:26:34 2014 Startup Path: /home/pi/domoticz/
Sat Sep 6 21:26:34 2014 Webserver started on port: 8080
Sat Sep 6 21:26:34 2014 Error: no such column: VideoURL
Sat Sep 6 21:26:35 2014 Sunrise: 05:57:00 SunSet:19:35:00
Segmentation fault

Inte mycket att gå på... :/

Fixade med clean install av domoticz och importera databasen. Om jag kopiera över den gamla utan att importera via GUIet så crashar den igen. Har kollat på databasen men den är inte korrupterad (vad jag kunde se). Men något har gått fel någonstans...
Men importering/restore av databasen fixa problemet.

Efter man gjort detta behöver man gå till Hardware och updatera alla, bara att klicka på en hårdvara och sen update. Efter detta så kommer alla sensorer igång. Annars händer det inget... Den får inga nya "signaler".
Skriv svar