Fjärrstarta stationär dator via tellstick

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
hellgun
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 apr 2010, 12:16

Fjärrstarta stationär dator via tellstick

Inlägg av hellgun »

Den dator jag hade tidigare kunde jag fjärrstarta mha wake-on-lan via ett php-skript på min server. Nu saknas tyvärr wake-on-lan på min nya stationära dator så jag försöker komma på ett sätt att starta denna när jag inte är hemma.

Jag styr belysningen hemma via tellstick i servern och Nexa-mottagare. Kanske det går att använda den tekniken på något sätt eller om det finns någon annan mottagare som passar ändamålet och som kan styras av tellstick.

Gissningsvis behöver jag bara kunna slå till ett relä som sluter över de två pinnar på moderkortet som sluts av den vanliga av/på-knappen på datorlådan.

Idéer någon?

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Dale
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 nov 2007, 10:38
Ort: Upplands Väsby / Älvdalen

Re: Fjärrstarta stationär dator via tellstick

Inlägg av Dale »

Kolla om det går att ställa in i datorns BIOS om datorn kan startas automatiskt när den får ström.
\\d
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
hellgun
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 apr 2010, 12:16

Re: Fjärrstarta stationär dator via tellstick

Inlägg av hellgun »

Ja, men det är ju faktiskt en idé. Inte helt optimalt att datorns strömförsörjning går via en Nexa-brytare iofs. Kan t ex bli problem när fru och barn ska slå på datorn och brytaren är frånslagen av någon anledning eller om brytaren skulle slå från vid fel tillfälle. Men ändå en enkel lösning som får duga så länge. Tack för tipset!

Om det finns idéer på hur jag kan använda ett fjärrstyrt relä blir jag extra glad.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
hellgun
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 apr 2010, 12:16

Re: Fjärrstarta stationär dator via tellstick

Inlägg av hellgun »

Hittade denna nu http://www.nexa.se/WRR1.htm

Den borde väl klara uppgiften?

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Dale
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 nov 2007, 10:38
Ort: Upplands Väsby / Älvdalen

Re: Fjärrstarta stationär dator via tellstick

Inlägg av Dale »

Vilken modell på Tellstick har du? Har du Tellsticken kopplad till datorn via USB som du vill fjärrstarta blir det ju problem. Har du en Tellstick Net går det ju bra.
\\d
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
hellgun
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 apr 2010, 12:16

Re: Fjärrstarta stationär dator via tellstick

Inlägg av hellgun »

Jag har USB-varianten men den sitter i en server som alltid är igång. Jag vill kunna starta min stationära "vardagsdator" ibland när jag inte är hemma så att jag t ex kan komma åt filer eller fjärrstyra den med teamviewer/vnc/remote desktop.

Så att det är USB-tellstick spelar ju ingen roll.
Dale
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 nov 2007, 10:38
Ort: Upplands Väsby / Älvdalen

Re: Fjärrstarta stationär dator via tellstick

Inlägg av Dale »

Om du kan ställa om i BIOS och kopplar in en Nexa-brytare så är ju fjärrstarten klar. Behöver någon hemma använda datorn kan man ju koda ihop en fjärrkontroll då dom flesta fjärrbrytare har plats för fler sändare.
\\d
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
hellgun
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 apr 2010, 12:16

Re: Fjärrstarta stationär dator via tellstick

Inlägg av hellgun »

Jo, det går att ställa om i BIOS och det är en smidig lösning men jag gillar den inte till 100%. Jag har ett php-hack som jag kör från min mobil eller annan webbläsare när jag går och lägger mig och ska släcka alla lampor. Den loopar igenom alla registrerade mottagare och stänger av dem. Detta innebär att även datorn skulle fimpas, vilket jag inte vill. Händer rätt ofta att den står på och gör viktiga saker under natten. Vill hellre styra datorn på annat sätt än genom strömförsörjningen. Borde funka med relä-pucken jag länkade till ovan.
pixi
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 150
Blev medlem: 11 mar 2008, 10:53
Ort: Målsryd
Kontakt:

Re: Fjärrstarta stationär dator via tellstick

Inlägg av pixi »

hellgun
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 apr 2010, 12:16

Re: Sv: Fjärrstarta stationär dator via tellstick

Inlägg av hellgun »

Ah, grymt! Drivs med 12v, dessutom. Då kan jag stjäla kraften direkt från datorns nätagg. Den köper vi!

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
pixi
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 150
Blev medlem: 11 mar 2008, 10:53
Ort: Målsryd
Kontakt:

Re: Fjärrstarta stationär dator via tellstick

Inlägg av pixi »

:-). Återkom om/när du får det att funka
Skriv svar