Domoticz+Trådlös tempsensor+Tellstick Duo+rpi2

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Lillios
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 nov 2016, 23:12
Ort: Ronneby

Re: Domoticz+Trådlös tempsensor+Tellstick Duo+rpi2

Inlägg av Lillios »

Hej.

Jag har liknande problem.
Har följt guiden, men får bara en felkod. Enligt bilden.

Vad gör jag för fel?
Bilagor
Namnlös.jpg
Lillios
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 nov 2016, 23:12
Ort: Ronneby

Re: Domoticz+Trådlös tempsensor+Tellstick Duo+rpi2

Inlägg av Lillios »

Gjorde om domoticz installationen och då funkade det när jag körde den ifrån domoticz-3.5877 (då hittade den: libtelldus-core.so.2 => /usr/local/lib/libtelldus-core.so.2)

Sedan la jag in bytte jag namn på mappen till domoticz och startade om... (här dubbel kollade jag inte om det funkade).
När det startade om så importerade jag min "Backup Databas".

Nu funkar det inte igen.
Kör jag:

Kod: Markera allt

ldd ./domoticz | grep telldus
så visar den ingenting igen.
Lillios
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 nov 2016, 23:12
Ort: Ronneby

Re: Domoticz+Trådlös tempsensor+Tellstick Duo+rpi2

Inlägg av Lillios »

Nu har jag kommit på vad som är felet.
När jag följer anvisningarna i denna tråden så blir Domoticz Version. 3.5876.
Efter varje försök så har jag uppdaterat Domoticz och då slutar det fungera... Vet inte om det är någon större skillnad på 3.5876 och 3.5877, men jag kör på x76 tills vidare.
jaha
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 02 jan 2017, 20:06
Ort: Stockholm

Re: Domoticz+Trådlös tempsensor+Tellstick Duo+rpi2

Inlägg av jaha »

Öppnar denna tråd igen, då jag försöker mig på samma sak. Kör version 3.5837 Har installerat tellduscore och den hittar tempgivarna om jag kör tdtool. Har även lagt till tellstick i hardware, men hittar inga sensorer under devices. Samt kör jag ldd ./domoticz | grep telldus i min domoticzmapp så hittar den nada. Hjälp uppskattas
robho
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 nov 2016, 23:19
Ort: Sverige

Re: Domoticz+Trådlös tempsensor+Tellstick Duo+rpi2

Inlägg av robho »

Du behöver kompilera en egen version av domoticz som har stöd för tellstick. Instruktionerna som nämnts tidigare i tråden gäller fortfarande. Lycka till med kompileringen!
gnagis
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 82
Blev medlem: 14 maj 2009, 10:08
Ort: Stockholm

Re: Domoticz+Trådlös tempsensor+Tellstick Duo+rpi2

Inlägg av gnagis »

Jaha ja, då dök ett nytt problem upp.
Skulle börja lägga in Nexa-brytare, men det funkar inte. (däremot fungerar inrapportering från några trådlösa tempgivare)
Jag har provat att konfa en brytare i Domoticz GUI och även lagt in manuellt i tellstick.conf filen.
Men när jag försöker skicka signal så blinkar inte ens Tellsticken . . .. . suck
Jag skulle verkligen uppskatta om någon kan hjälpa mig så jag får detta att funka.
TGz-Pekasus
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 jun 2017, 08:41

Re: Domoticz+Trådlös tempsensor+Tellstick Duo+rpi2

Inlägg av TGz-Pekasus »

Ursäkta min totala okunnighet :-) men ska jag göra alla steg i den beskrivningen ?





gclub
redtop
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 jan 2017, 18:41
Ort: Sthlm

Re: Domoticz+Trådlös tempsensor+Tellstick Duo+rpi2

Inlägg av redtop »

Trådlyft:
Finns det fortfarande inte stöd för Telldus i Domoticz (4.7900) så jag måste kompilera en egen version?
Det går ju att lägga till en "type Telldus" under "setup - Hardware" men det kanske inte duger? Jag har en tempsensor igång som syns när jag kör "telldusd -l" men den dyker inte upp under "setup - Devices" i Domoticz
redtop
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 jan 2017, 18:41
Ort: Sthlm

Re: Domoticz+Trådlös tempsensor+Tellstick Duo+rpi2

Inlägg av redtop »

redtop skrev: 21 okt 2018, 19:51 Trådlyft:
Finns det fortfarande inte stöd för Telldus i Domoticz (4.7900) så jag måste kompilera en egen version?
Det går ju att lägga till en "type Telldus" under "setup - Hardware" men det kanske inte duger? Jag har en tempsensor igång som syns när jag kör "telldusd -l" men den dyker inte upp under "setup - Devices" i Domoticz
Gav upp och köpte en RTXCOM istället för Tellsticken. Nu funkar allt.
Skriv svar