Domoticz 1wire GPIO på en RPi

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
gnagis
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 82
Blev medlem: 14 maj 2009, 10:08
Ort: Stockholm

Domoticz 1wire GPIO på en RPi

Inlägg av gnagis »

Hej
Jag har en RPi med Domoticz och en Tellstick med Remote sensorer som rapporterar in och Nexa-brytare som jag kan styra.
Nu har jag kopplat in 1wire med 1 sensor än så länge på GPIO4, men den dyker inte upp i Domoticz-loggen.
I mappen /sys/bus/w1/devices ligger sensormappen 28-000000e5ce0e och kör jag cat så ser jag temperaturen.
I Domoticz, under Setup-Hardware, lagt till 1wire (System), och den verkar titta i /mnt/1wire
Nu undrar jag vad det kan vara som behövs göra för att sensor ska börja synas i Domoticz ?
gnagis
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 82
Blev medlem: 14 maj 2009, 10:08
Ort: Stockholm

Re: Domoticz 1wire GPIO på en RPi

Inlägg av gnagis »

Det var ju hur enkelt som helst, egentligen :D
I Domoticz :
Inställningar - Hårdvara
När man sedan i Typ: väljer 1-Wire (System) så ska det inte stå någonting vid "OWFS Path:" (det hade Jag inte fattat)
Nu syns även mina Remote sensors :-)
gnagis
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 82
Blev medlem: 14 maj 2009, 10:08
Ort: Stockholm

Re: Domoticz 1wire GPIO på en RPi

Inlägg av gnagis »

Ny fundering.
Jag har ett annat 1wire-nät med parasite power (alltså, endast 2-ledar kabel till sensorerna)
Går det att koppla detta till GPIO eller funkar det bara via en USB-adapter(DS9097) ?
kaaswe
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 77
Blev medlem: 10 jan 2013, 17:23

Re: Domoticz 1wire GPIO på en RPi

Inlägg av kaaswe »

Har inte provat utan 1-wire I2C interfacet som man sätter på GPIO, men parasit matning fungerar teoretiskt om det inte drar mer ström än vad din PI orkar leverera, principen är ju bara att du stjäl ström från datakabeln. Om du har planer på att bygga dit nät större med många sensorer så är tipset att inte använda parasit utan redan nu börja med en extra ledare för matning. Det finns vissa begränsningar annars. Du kan med 1-wire kortet köra separat spänningsmatning även om det inte är en extern källa, alltså det kommer från din PI, sen när nätet är större kan du bygla om och mata med en adapter. Förmodligen använder du redan nu 4 trådskabel så lika bra att nyttja det från start.
Skriv svar