Styra hönshusets lucka

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
bostromfredrik
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 dec 2015, 15:24
Ort: Falun

Styra hönshusets lucka

Inlägg av bostromfredrik »

Hej,

Jag behöver hjälp med en lösning för hur jag kan styra luckan på vårat hönshus.
Vi har utrustat hönshuset med en automatisk hönslucka som öppnar och stänger efter ett tidur.
Detta tidur/styrningen har nu pajat varför jag tänkte integrera detta i vårat zwave-system.

Motorn som hissar hönsluckan upp och ner drivs av 4,5v (3x1,5v batterier).
Enligt leverantören så höjs respektive sänkas luckan genom polvändning (heter det så?) vilket får motorn att gå åt olika håll.
Dosan som motorn sitter i är utrustad med två brytare som känner av om luckan är uppe eller nere så att motorn ska stanna i dessa lägen.

Jag önskar att resultatet ska presenteras som en ikon i min Vera, så som jag kan tänka mig att en rullgardin presenteras.
Jag vill kunna se om luckan är öppen eller stängd samt kunna styra både öppning och stängning samt schemaläggning av dessa.

Ni som kan det här, har ni några förslag på lösning?
Jag har 220v draget till hönshuset.


Tacksam för hjälp.

/Fredrik
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Styra hönshusets lucka

Inlägg av etompau »

Du får analyserar nuvarande system och se vilka signaler den använder för styrning. Är det bara slutande kontakter som går in i styrenheten så lär det inte vara så svårt att häkta på någon passande z-waveenhet.
Kanske en universalsensor:
https://www.m.nu/sensorer/universal-sensor

En passande nätadapter matar enheten.
bostromfredrik
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 dec 2015, 15:24
Ort: Falun

Re: Styra hönshusets lucka

Inlägg av bostromfredrik »

Ok. Som jag fick det beskrivet av levetantören så är det ena som krävs att man växlar polariteten till motorn , som jag tolkar det så ska jag alltså växla vilken sladd som är plus och minus.

Universaladaptern ser avancerad ut men kan jag uppnå ovan med den? Kan man justera voltantalet på utgångarna till 4,5 volt? Räcker det med nätadaptern som strömkälla till både univetsalsensorn och utgångarna? Så att jag kan skippa batterierna.

Jag vore väldigt tacksam för ett exempel på hur detta skulle kopplas.

Tack,
/Fredrik
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Styra hönshusets lucka

Inlägg av etompau »

Det går inte att säga så mycket mer utan att veta vad det är för grunka du har och hur den styrs och är kopplad.
Har du ingen länk till produkten?

Polvändning av matningen till motorn är säkert korrekt, men där måste finnas mer logik och styrning för att det ska fungera. Luckan måste ha någon form av ändlägesbrytare som stoppar motorn när luckan är öppen/stängd.
Kanske skulle någon mottagare för markisstyrning fungera.
bostromfredrik
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 dec 2015, 15:24
Ort: Falun

Re: Styra hönshusets lucka

Inlägg av bostromfredrik »

Bifogar en bild på hönsluckans mekanism. Luckan hänger i en tråd rakt under mekanismen. Två brytare känner av luckans läge. En känner om luckan trycks mot dosans undersida (luckan uppe), den andra kånner om tråden är spänd eller slak (luckan nere).

Mekanismen matas med två ledare, en röd och en svart. Det är dessa som ska polvändas. Brytarna sköter om mekanismen så att den stannar i sina ytterlägen.

Egentligen borde det inte vara så viktigt hur mekanismen är uppgyggd. Jag behöver bara hjälp med en enhet som kan mata motorn med 4,5 volt och kunna polvända de båda ledarna. De båda lägena skall vara synliga i min Vera som t.ex. öppen och stängd.

Är det någon mer information som behövs?

Mvh
Fredrik
Bilagor
Resized_20180903_192840_3068.jpg
bostromfredrik
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 dec 2015, 15:24
Ort: Falun

Re: Styra hönshusets lucka

Inlägg av bostromfredrik »

Denna kanske kunde fungera?

https://www.m.nu/rullgardin-markis/flus ... gLa5PD_BwE

Den ger som lägst 12v står det. Går det att få ner det till 4,5 - 9 volt?

/Fredrik
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Styra hönshusets lucka

Inlägg av etompau »

Kanske. Vi vet fortfarande för lite om din grunka. Vi ser motorn och två brytare som säkert används för att indikerar lucka öppen/stängd etc.
Dessa signaler går väl till ngn extern styrlåda.

Du nämnde att luckan var styrd av något kopplingsur. Hur ser detta ut, hur är det kopplat, vilka signaler kommer från uret? Kanske enklare att angripa styrningen därifrån.
bostromfredrik
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 dec 2015, 15:24
Ort: Falun

Re: Styra hönshusets lucka

Inlägg av bostromfredrik »

Det är just styrlådan med timern i som har gett upp. I den lådan sitter en elektronisk timer för schemaläggning samt ett par knappar för att manuellt kunna öppna och stänga. Denna låda har ingen aning om i vilket läge luckan är då detta sköts av dosan med motorn i och dess brytare. Det enda som styrlådan gör är att skicka 4,5v polariserat i olika riktningar beroende på om den vill öppna eller stänga luckan. Det är styrdosan jag vill ersätta med en zwave-pryl för att just skicka 4,5v i olika riktningar för öppning och stängning. Jag tror att vi kan glömma styrlådan i detta fall.

Varför är det ett problem att skicka 4,5v i de olika riktningarna direkt till motordosan?

/Fredrik
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Styra hönshusets lucka

Inlägg av etompau »

Om du vill frångå den externa styrenheten måste din Z-wavemottagare interagera med brytarna i lådan. Gör du inte det, kommer motorn bara att snurra på upp eller ner utan att ta hänsyn till själva luckans läge, med resultat en brunnen och uppsliten motor.

Jag hade tittat på de externa styrknapparna som sitter på styrenheten och kopplat någon passande z-wave parallellt över knapparna. Det borde vara den enklaste lösningen.
bostromfredrik
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 dec 2015, 15:24
Ort: Falun

Re: Styra hönshusets lucka

Inlägg av bostromfredrik »

Men det är ju de båda brytarna i motordosan som stoppar motorn i dess båda ytterlägen. Till och med leverantören skriver att jag kan mata motorn med mellan 4,5 till 9 volt DC med polarisering för att välja om motorn ska gå upp eller ner. Säkerheten i ändlägena för att inte bränna motorn sitter i de båda brytarna. De har ett par dioder i brytarkretsen i motordosan vilket jag gissar gör så att då ett ändläge är nått så ska motorn ändå kunna starta då polariteten vänds. Annars skulle den väl fastna i ändläget då kretsen är bruten.

Tillverkaren svarade följande på min fråga på om jag kunde ersätta timerdosan med en zwave enhet:
t’s a permanent 4.5v (but you could use higher voltage – maybe 9v). Polarity reverses for the close/open.

/Fredrik
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Styra hönshusets lucka

Inlägg av etompau »

OK, svårt att veta exakt hur grejorna fungera så här på distans.

Den mottagare du länkar till (markisstyrning) ska matas med min 12 V, så det lär den lägga ut på plint till motorn.
Eftersom polariteten skiftar på utgången är det inte bara att hänga på någon spänningsregulator för att ta ner matningsspänningen till motorn till 5-9 V.
Att ha ett motstånd i serie för att tappa av spänningen kan möjligtvis fungera, risken är dock att motorn tappar i vridmoment om strömmen minskar.
Kanske klarar motorn att matas med 12V?
bostromfredrik
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 dec 2015, 15:24
Ort: Falun

Re: Styra hönshusets lucka

Inlägg av bostromfredrik »

Jag inväntar svar från tillverkaren hur vida det går att köra 12 v direkt på motorn, det vore ju fantastiskt smidigt.
Under tiden plockade jag loss motorn ur motorlådan för att se om det stod någon märkning på den men den var helt blank.
Dock såg jag att den hade en komponent lödd parallellt över motorns båda anslutningar. Kan ni tala om för mig vad det är och varför man placeraren sådan på detta sätt? Kan den påverka om jag höjer spänningen från 5v till 12v? Den är märkt med 104 vad jag kan se. Se bild.
Bilagor
20180904_182345.jpg
bostromfredrik
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 dec 2015, 15:24
Ort: Falun

Re: Styra hönshusets lucka

Inlägg av bostromfredrik »

Nu har jag fått svar från tillverkaren som säger att 12v är ok som absolut max. Jag beställer en sån där markisstyrning och testar.
Tack för hjälpen med mina frågor.

/Fredrik
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Styra hönshusets lucka

Inlägg av etompau »

bostromfredrik skrev:Jag inväntar svar från tillverkaren hur vida det går att köra 12 v direkt på motorn, det vore ju fantastiskt smidigt.
Under tiden plockade jag loss motorn ur motorlådan för att se om det stod någon märkning på den men den var helt blank.
Dock såg jag att den hade en komponent lödd parallellt över motorns båda anslutningar. Kan ni tala om för mig vad det är och varför man placeraren sådan på detta sätt? Kan den påverka om jag höjer spänningen från 5v till 12v? Den är märkt med 104 vad jag kan se. Se bild.

Det är en kondensator som fungerar som avstörningsskydd.
bostromfredrik
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 dec 2015, 15:24
Ort: Falun

Re: Styra hönshusets lucka

Inlägg av bostromfredrik »

Jag vill återkoppla till denna tråd hur det har gått.
Jag fick min flush shutter DC med posten idag och ordnade fram en reglerbar transformator och ställde in den på 9v. Det visade sig räcka för at driva både Flush Shutter DC och hönsluckans motor. Jag kan nu styra luckan från min Vera :P :P :P

Tack för hjälpen!
/Fredrik
Skriv svar