Bristfällig kabeldragning - hur gör ni?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Nattlorden
Gillar hemautomation
Inlägg: 35
Blev medlem: 01 feb 2017, 16:24
Ort: Landskrona

Bristfällig kabeldragning - hur gör ni?

Inlägg av Nattlorden »

De som drog elen blir jag mer och mer säker på att de inte följde normal praxis för elektriker - alldeles för länge för att anmäla dessutom,

Men jag kan inte vara den ende som råkar ut för att ha bestämt sig för hur man vill göra bakom en viss knapp och sedan vid lossmontering så upptäcker man att det fattas en del kablar för att kunna göra det. Hur gör ni då?

Exempel - en tvåknappsbrytare i tvättstugan med en knapp till ytterbelysningen och en till taklampan... vid lossmontering så finns bara fas till brytaren och två utgående.

Hade tänkt sätta Nexa WMR-1000 till taklampan (ytterbelysningen används inte), men den behöver en nolla.

Att dra nollan tillbaka, med tanke på hur rören är satta/grenade skulle kräva att man nyttjade existerande tändtråd som draglina och om det skulle misslyckas så vore man ganska körd. Alternativet verkar då vara att montera något fjärrstyrt uppe i takarmaturen och byta knappen till en batteridriven.... känns väldigt tråkigt.

Vad är era bästa tips i sådana här situationer?

(Har liknande problem med bristfälling framdragning i trappkopplingar som gör att jag inte kan sätta fjärrkontollenheten närmst lampa (på mer än ett ställe) - man verkar genomgående ha dragit nollan direkt till alla lampor/lamputtag.... )
Netatmo-station, Nexa Bridge och Homey med än så länge huvudsakligen vanliga Nexa-enheter
KoolaVippen
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 mar 2017, 21:30
Ort: Var femte invånare är en häst

Re: Bristfällig kabeldragning - hur gör ni?

Inlägg av KoolaVippen »

Är det för långt/omöjligt pilla in en dragfjäder i tändtrådsröret?
Användarvisningsbild
Nattlorden
Gillar hemautomation
Inlägg: 35
Blev medlem: 01 feb 2017, 16:24
Ort: Landskrona

Re: Bristfällig kabeldragning - hur gör ni?

Inlägg av Nattlorden »

KoolaVippen skrev: 17 jan 2019, 20:57 Är det för långt/omöjligt pilla in en dragfjäder i tändtrådsröret?
Nej, men det är inte entydigt vart man kommer att hamna.... om där går tre kablar in i samma rör, men bara en kommer fram på andra sidan, så måste röret ha förgreningar. Tyvärr var jag inte närvarande och kunde ta foton under den delen av husbygget....
Netatmo-station, Nexa Bridge och Homey med än så länge huvudsakligen vanliga Nexa-enheter
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bristfällig kabeldragning - hur gör ni?

Inlägg av larky »

Inte lätt, nu har jag svärfar som är elektriker så han har fått komma och hjälpa till att byta trådar när det varit fel. Det har bara misslyckats med ett av ett tiotal byten, ett rör inne i en vägg som inte längre satt i hop så det blev en utanpåliggande ledning. Men generellt så har det alltid funkat att använda gamla ledaren som dragtråd och lägga in två nya från rulle.
Smörjmedel och en person som trycker på och en som drar.
Se bara till att du hittar ändpunkten på kabeln så att man drar på rätt ställe.
Tongenerator kan ibland funka att spåra med.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... rob-p38098
KoolaVippen
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 mar 2017, 21:30
Ort: Var femte invånare är en häst

Re: Bristfällig kabeldragning - hur gör ni?

Inlägg av KoolaVippen »

Nattlorden skrev: 18 jan 2019, 08:33
KoolaVippen skrev: 17 jan 2019, 20:57 Är det för långt/omöjligt pilla in en dragfjäder i tändtrådsröret?
Nej, men det är inte entydigt vart man kommer att hamna.... om där går tre kablar in i samma rör, men bara en kommer fram på andra sidan, så måste röret ha förgreningar. Tyvärr var jag inte närvarande och kunde ta foton under den delen av husbygget....
Men då måste du ha ett doslock eller något nånstans på vägen. De kan inte bara förgrena sig utan att ha en strömbrytare/vägguttag/lamputtag/eldosa m lock åtkomlig på vägen, där de "förgrenar" sig. Kanske är det övertapetserat?
Användarvisningsbild
Nattlorden
Gillar hemautomation
Inlägg: 35
Blev medlem: 01 feb 2017, 16:24
Ort: Landskrona

Re: Bristfällig kabeldragning - hur gör ni?

Inlägg av Nattlorden »

KoolaVippen skrev: 18 jan 2019, 13:53 Men då måste du ha ett doslock eller något nånstans på vägen. De kan inte bara förgrena sig utan att ha en strömbrytare/vägguttag/lamputtag/eldosa m lock åtkomlig på vägen, där de "förgrenar" sig. Kanske är det övertapetserat?
Skulle inte förvåna mig om de monterat innerväggarna framför. Tror bara det finns ett synligt doslock i hela huset.
Netatmo-station, Nexa Bridge och Homey med än så länge huvudsakligen vanliga Nexa-enheter
KoolaVippen
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 mar 2017, 21:30
Ort: Var femte invånare är en häst

Re: Bristfällig kabeldragning - hur gör ni?

Inlägg av KoolaVippen »

Nånstans lär det finnas eldosor iaf. Alternativt att de har dragit kablarna via andra tak/väggrejer som kanske inte verkar så logiskt. Jag skulle börja pilla in en fjäder o lyssna var den går nånstans o leta där...
Användarvisningsbild
Nattlorden
Gillar hemautomation
Inlägg: 35
Blev medlem: 01 feb 2017, 16:24
Ort: Landskrona

Re: Bristfällig kabeldragning - hur gör ni?

Inlägg av Nattlorden »

Visst kan jag det... men är dosa bakom våtrumstapet så tänker jag inte öppna upp i alla fall.

Jag undrade dock mest om ifall ni hade andra kul lösningar... Själv funderade jag på att ersätta fysisk knapp med en trådlös, koppla ihop tåtarna bakom och sätta brytaren uppe i lampan istället. Men det verkar som ni alla är duktiga och drar rätt kablaget istället.
Netatmo-station, Nexa Bridge och Homey med än så länge huvudsakligen vanliga Nexa-enheter
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bristfällig kabeldragning - hur gör ni?

Inlägg av larky »

Jag hade så ett tag för länge sedan, en nexa-fjärr tejpad på väggen istället för brytarna. Det lessnade jag (och frun) på, nu är det draget på riktigt.
Skriv svar