Google Home styra motorer från m.nu

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Pellef
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 nov 2019, 14:55

Google Home styra motorer från m.nu

Inlägg av Pellef »

Hej

Jag har en TellStick ZNet Lite v2, styr diverse brytare, dimmers, uttag, ett par motorer till rullgardiner från m.nu (Tubmotor 12V för 20mm rör ART.NR: ES1612-0.3/25), allt fungerar kanon och jag är väldigt nöjd. Har även en Home Assistant (körs på en Raspberry Pi) så jag kan styra allt med Siri. Skaffade en Google Home och tänkte att jag kan skippa Home Assistant men Google Home fattar inte vad rullgardinerna är för något, även dålig på dimmers, ber man Google tända en lampa (dimmer) så struntar den i dimmernivå, tänder alltid upp på 100%.
Vet någon något Google Home och dess stöd/integration med Telldus?
Motorerna är 433 MHz, någon som kör med Z-Wave och vet om det fungerar?

Mvh Pelle
Messier1994
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 mar 2021, 18:34

Re: Google Home styra motorer från m.nu

Inlägg av Messier1994 »

Pelle!

Jag tror inte du kan skippa Home Assistant, är för just dessa situationer som de används. Utgångspunkten är att Google Home inte kan kommunicera alls med de flesta prylar. Men om du lägger in dem i Home Assistant så kan du styra HA via Google Home och således alla prylar.
Skriv svar