Motorisera rullgardin - 2 motorer - Z-Wave - 24V. Kompabilitet med Unig Lux?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
martinbanjo
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 jan 2015, 19:07
Ort: Malmö

Re: Motorisera rullgardin - 2 motorer - Z-Wave - 24V. Kompabilitet med Unig Lux?

Inlägg av martinbanjo »

Jag har en viktig uppdatering! Hoppas detta kan vara till hjälp för efterkommande som försöker hitta i den här djungeln.
Det här blir även Thomas chans att säga "Vad var det jag sa!" gällande cylinderdimensionerna. :-)

Unigs produktutbud och menyval verkar vara mer komplicerade än jag kunde ana och jag har helt enkelt inte insett att jag bara såg en delbild tidigare.

När vi väl bestämt typ av tyg/material här hemma och jag skulle beställa, så kände jag plötlsigt inte längre igen mig bland rördimensioerna. Där fanns ingen Small alls som jag skulle ha ("för det var väl den Thomas måste ha valt", tänkte jag). Där var helt andra alternativ än de jag listade tidigare. Sen insåg jag: Unig har olika serier/modeller. Och dessa har olika dimensioner. Maximal komplexitet! Underbart.

Thomas var redan från början tydlig i sin rubrik här vad han pratade om: Unig Lux. Det är den modell vi nu också valde till slut (av slump får man säga, för färgen vi gillade råkar tillhöra den serien). Tydligen har jag tidigare bara kollat på Unig Basic (för det är de som visas först). Det finns även en Unig Premium.

Ska här försöka redogöra för de olika dimensionerna (i exakt den ordning de listas hos unig - dvs lagom osorterat):
Unig Basic
* S, 28 mm
* M, 38 mm
* XL, 50 mm
* XXL, 80 mm

Unig Lux
* 27 mm
* 32 mm
* 29 mm
* 38 mm
* 44 mm
* 43 mm
* 52 mm
* 65 mm
* 75 mm

Unig Premium
* 31 mm
* 37 mm
* 50 mm

Aldrig i min vildaste fantasi kunde jag föreställa mig att man ska behöva välja mellan så många olika rördimensioner. Galet!
Erik, ni lär ha att göra ett bra tag framöver med att ta fram adaptersets till alla de där! ;-)
Och, Thomas, det är nu uppenbart att du hade stenkoll när du sa 27 mm, för det är ju ett av alternativen på Lux, men här trodde jag du menade 28. Pff.

Det positiva i den här kråksången - för mig - är att jag ju alltså har turen att frugan valt ett material som ger mig möjligheten att beställa med exakt den modell och rördimension som Thomas köpte. Det ger mig stort förtroende att det här kommer passa.

Återigen tack.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Motorisera rullgardin - 2 motorer - Z-Wave - 24V. Kompabilitet med Unig Lux?

Inlägg av supportM »

Haha, vilket jäkla detektivarbete!

Jo, vi lär ha att göra, och frågan är om vi tjänar på det. Känner ju inte för att beställa 20 olika rullgardiner bara för att få en liten rörstump heller...

När det gäller storlekar på motorer och hur mycket de orkar är det intressant. Vi får vikten från tillverkaren och att räkna om det till tyg går säkert, men olika typer av tyger väger ju väldigt olika. Jämför tjockaste mörkläggningsgardinen med någon riktigt tunn. Och vi hade faktiskt större motorer ett tag, men de sålde inget så vi fasade ut dem. Men ger vi oss på detta är det helt klart något att överväga igen.

Sen förstår jag inte varför ni inte gillar våra fästen :-) Är ju sjukt små och diskreta till skillnad mot många andra leverantörer.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar