Brytare för 400V element

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
muken
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 okt 2013, 08:09
Ort: Älvängen
Kontakt:

Re: Brytare för 400V element

Inlägg av muken »

Adelpha skrev: 05 dec 2020, 00:12 Tack för att du delar med dig av din idé och erfarenheter av resultatet!
Har sjäv spenderat mycket tid på att fundera ut en lösning på just detta och hittade den här tråden lägligt nu när kylan kommit.
Hoppas inte det är för mycket begärt men skulle verkligen uppskatta om du även har möjlighet att dela med dig av ritningen för relähållaren samt lite bilder kanske?
Jag slängde upp det på min sida på Thingiverse.

Styr allt med en egen AppDaemon app där en eller flera termometrar kopplas ihop med en switch som i sin tur bildar en "climate entity" i Home Assistant. Jag kommer publicera detta inom kort (ihop med flera andra projekt) för den som är intresserad. Jag kommer lägga det på min sida på GitHub

Så här ser resultatet ut i Home Assistant:
Screenshot_2020-12-05_01-49-41.png
Adelpha
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 dec 2020, 23:52

Re: Brytare för 400V element

Inlägg av Adelpha »

muken skrev: 05 dec 2020, 02:53
Adelpha skrev: 05 dec 2020, 00:12 Tack för att du delar med dig av din idé och erfarenheter av resultatet!
Har sjäv spenderat mycket tid på att fundera ut en lösning på just detta och hittade den här tråden lägligt nu när kylan kommit.
Hoppas inte det är för mycket begärt men skulle verkligen uppskatta om du även har möjlighet att dela med dig av ritningen för relähållaren samt lite bilder kanske?
Jag slängde upp det på min sida på Thingiverse.

Styr allt med en egen AppDaemon app där en eller flera termometrar kopplas ihop med en switch som i sin tur bildar en "climate entity" i Home Assistant. Jag kommer publicera detta inom kort (ihop med flera andra projekt) för den som är intresserad. Jag kommer lägga det på min sida på GitHub

Så här ser resultatet ut i Home Assistant:
Screenshot_2020-12-05_01-49-41.png
Fantastiskt, tack igen!

Låter dessa relä något? Tänkte bland annat placera dem i sovrum och om de ger ifrån sig "klickljud" så kan det kanske bli lite störande när man ska sova.
Antar att lådan/lådorna inte får plats bakom elementen?
muken
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 okt 2013, 08:09
Ort: Älvängen
Kontakt:

Re: Brytare för 400V element

Inlägg av muken »

Ja de klickar en del. Jag fick mina placerade bredvid elcentralen.

Det beror på vad du har för dosa, men visst med lite distanser går det att få in bakom ett element.
lassekit
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 sep 2021, 20:57

Re: Brytare för 400V element

Inlägg av lassekit »

Står inget som jag ser om spänning tyvärr men den nya Shelly Pro 4PM kanske kan vara nåt. Har samma problem som många med 400V element. Håller verkligen med ezz, man ska göra detta med relähållare. Enklaste sättet att för en säker installation.
Skriv svar