Tips sökes - start av hemautomation

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Syrevent
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 okt 2020, 09:50

Tips sökes - start av hemautomation

Inlägg av Syrevent »

Hej, första inlägget, hoppas det är på rätt subforum.

Flyttat till villa, dags att sätta upp mitt första hemautomationssystem. Vill primärt logga allt när det kommer till temperatur och status på ett ställe, i ett dashboard som jag kan se i mobilen. Styrning av systemet är lägre prio.

Vill ha tips på vilka system som är bra att använda, givet denna lista på existerande grejer vi redan har i huset:
  • Verisure hemlarm med klimatgivare/brandvarnare etc (temp + RH) inne å ute på alla våningar (källare, entrévåning, övervåning, vind). Verkar finnas ett semi-officiellt API på GitHub.
  • En hydrofor (vattentank) som jag vill mäta trycket i. Tryck mellan 0-5 bar. Trådat eller trådlöst, tips mottages gärna :)
Övriga grejer som finns:
  • En Raspberry PI 2 som jag har liggande sen tidigare, inte använd idag. Om den kan användas eller om man skall köpa nåt färdigt?
  • IKEA Trådfri gateway med 5 lampor på 2 våningar, med signalförstärkare
  • 3 st Alexa echo dot, 1 st Google Home mini röstassistenter. Oklart om dom är till någon nytta här :)
  • Google mesh-WIFI med 3 burkar, dvs bra täckning i hela huset

Tack!
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Tips sökes - start av hemautomation

Inlägg av supportM »

Syrevent skrev: 07 okt 2020, 16:54 Hej, första inlägget, hoppas det är på rätt subforum.

Flyttat till villa, dags att sätta upp mitt första hemautomationssystem. Vill primärt logga allt när det kommer till temperatur och status på ett ställe, i ett dashboard som jag kan se i mobilen. Styrning av systemet är lägre prio.

Vill ha tips på vilka system som är bra att använda, givet denna lista på existerande grejer vi redan har i huset:
  • Verisure hemlarm med klimatgivare/brandvarnare etc (temp + RH) inne å ute på alla våningar (källare, entrévåning, övervåning, vind). Verkar finnas ett semi-officiellt API på GitHub.
  • En hydrofor (vattentank) som jag vill mäta trycket i. Tryck mellan 0-5 bar. Trådat eller trådlöst, tips mottages gärna :)
Övriga grejer som finns:
  • En Raspberry PI 2 som jag har liggande sen tidigare, inte använd idag. Om den kan användas eller om man skall köpa nåt färdigt?
  • IKEA Trådfri gateway med 5 lampor på 2 våningar, med signalförstärkare
  • 3 st Alexa echo dot, 1 st Google Home mini röstassistenter. Oklart om dom är till någon nytta här :)
  • Google mesh-WIFI med 3 burkar, dvs bra täckning i hela huset

Tack!
Hej,

Ska du ha något färdigt är Homey utan tvekan det mest flexibla.

Annars är det väl open source lösningar man får kolla på. T ex Home Assistant.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Syrevent
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 okt 2020, 09:50

Re: Tips sökes - start av hemautomation

Inlägg av Syrevent »

Finfint, tack för input. Home assistant lutar det åt på en rasp pi.
Skriv svar