Omstart.. vad ska jag välja

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
snis
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 okt 2011, 14:38
Ort: Bandhagen

Omstart.. vad ska jag välja

Inlägg av snis »

Bott i radhus i 11 år. Körde 433MHz Nexa i början, men gick över till Z-Wave (Fibaro) För fler än sex år sedan.

För ca fem år sedan bytte jag domoticz mot Homeassistant som frontend kopplat mot Google assistent. Styr allt via Homeassistant, spotify, chromecast, verisure, belysning, rörelsevakter, broadlink IR, ikea tradlos (conbee), 433MHz temgivare (rfxtr) och lite annat.

Nu ska jag separera och flytta till lägenhet, kommer fortsätta köra Homeassistant, men känner att Z-Wave inte är rätt "standard" att basera elstyrning på.
Brytare/reläer och dimmers, inte externa eller "smarta" glödlampor tack.

Vad hade ni valt om ni fick börja om?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Omstart.. vad ska jag välja

Inlägg av supportM »

snis skrev: 24 okt 2020, 15:12 Bott i radhus i 11 år. Körde 433MHz Nexa i början, men gick över till Z-Wave (Fibaro) För fler än sex år sedan.

För ca fem år sedan bytte jag domoticz mot Homeassistant som frontend kopplat mot Google assistent. Styr allt via Homeassistant, spotify, chromecast, verisure, belysning, rörelsevakter, broadlink IR, ikea tradlos (conbee), 433MHz temgivare (rfxtr) och lite annat.

Nu ska jag separera och flytta till lägenhet, kommer fortsätta köra Homeassistant, men känner att Z-Wave inte är rätt "standard" att basera elstyrning på.
Brytare/reläer och dimmers, inte externa eller "smarta" glödlampor tack.

Vad hade ni valt om ni fick börja om?
Varför inte Z-wave? Enda av de stora protokollen som ens har val när det kommer till inbyggnadsprodukter.

Jag vägrar välja, därför kör jag precis som du en stor blandning. Men har (i princip) blivit Z-wave för allt inbyggt och ZigBee för fönsterlampor etc där "smart" glödlampa fungerar bra.

Vet att många gillar Plejd, men då kan du ju glömma integration mot resten. Men det "bara fungerar", låter det som.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar