Lösning på IKEAs rullgardin med korta valsar

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
aiquen
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 feb 2021, 23:13

Lösning på IKEAs rullgardin med korta valsar

Inlägg av aiquen »

Hej,
Jag är inte helt säker på vart i forumet denna post passar in. Så provar här och hoppas det blir rätt.

Jag skaffade tubmotorsatserna härifrån för att automatisera IKEA rullgardiner. Upptäcker att IKEA då har korta valsar som bara sitter i utkanten av röret. Eftersom M.NUs adapter inte går hela vägen tillbaka har jag utvecklat en egen. Det är som en slags kardanaxel som går tillbaka från framdelen av tubmotorn (den delen som sitter längst in i röret på rullgardinen) och hakar i valsarna längst ut på röret i bakändan på tubmotorn.

Jag inkluderar här en STL fil för 3D utskrift så man kan skriva ut egna exemplar. Jag har gjort axeln i två stycken för att det ska vara lättare att skriva ut i de flesta 3D skrivare. De två styckena sätts sedan ihop med hjälp av en laxknutsfog (dovetail joint) så inget lim behövs. Det exemplar jag använder behövde inte slipas alls. Men det är ju upp till den som skriver ut att få till toleranserna.

Länk till STL filen för utskrift: https://drive.google.com/file/d/1SQRtvi ... sp=sharing

Slutligen så lämnar jag ingen som helst garanti för någonting med detta. Använd det på egen risk, och hoppas det löser någon annans problem som det löste mitt.