Fibaro HC3 - Nice, Home Assistant. Tips/Råd?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
todi
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 maj 2020, 09:46

Fibaro HC3 - Nice, Home Assistant. Tips/Råd?

Inlägg av todi »

Tja!
Skulle behöva lite expert tips på om det är lönt att hitta en lösning för att kontrollera 433Mhz produkter eller inte så jag ställer några frågor nedan och så får vi se om någon kan svara. :)

Kort förklarat min situation:
Köpte Fibaro Home Center 3. Inget stöd för 433Mhz mer än till "Nice" produkter. Ska bli stöd för detta genom att uppdatera mjukvara. Skulle kommit 2020 så det blir nog inte av.
Jag har då ett ex antal Nexa produkter jag vill styra eller hitta andra billiga 433Mhz jag kan styra.

Fråga 1: Någon som vet om "Nice" produkter säljs? Jag har hittar inte några.

Fråga 2: Kommit quickapp stöd för Home Assistant till HC3. Kan det vara lönt för mig att fixa Rasp PI + Tellstick för att styra Nexa alternativt andra 433Mhz enheter med hjälp av Home Assistant eller ska man byta ut allt gammalt 433Mhz till något annat?

Fråga 3: Vad hade ni gjort i min situation för att få stöd för 433Mhz i hemmet? Jag har en Zipabox just nu men den går inte att integrera med HC3.

Helst vill jag få tillgång till allt genom HC3, så quickapp med Home Assistant känns lockande. Kanske öppnar upp för flera DIY-projekt att lära sig hanskas med Home Assistant?

Tacksam för alla svar!
//Robin
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Fibaro HC3 - Nice, Home Assistant. Tips/Råd?

Inlägg av supportM »

todi skrev: 09 apr 2021, 23:41 Tja!
Skulle behöva lite expert tips på om det är lönt att hitta en lösning för att kontrollera 433Mhz produkter eller inte så jag ställer några frågor nedan och så får vi se om någon kan svara. :)

Kort förklarat min situation:
Köpte Fibaro Home Center 3. Inget stöd för 433Mhz mer än till "Nice" produkter. Ska bli stöd för detta genom att uppdatera mjukvara. Skulle kommit 2020 så det blir nog inte av.
Jag har då ett ex antal Nexa produkter jag vill styra eller hitta andra billiga 433Mhz jag kan styra.

Fråga 1: Någon som vet om "Nice" produkter säljs? Jag har hittar inte några.

Fråga 2: Kommit quickapp stöd för Home Assistant till HC3. Kan det vara lönt för mig att fixa Rasp PI + Tellstick för att styra Nexa alternativt andra 433Mhz enheter med hjälp av Home Assistant eller ska man byta ut allt gammalt 433Mhz till något annat?

Fråga 3: Vad hade ni gjort i min situation för att få stöd för 433Mhz i hemmet? Jag har en Zipabox just nu men den går inte att integrera med HC3.

Helst vill jag få tillgång till allt genom HC3, så quickapp med Home Assistant känns lockande. Kanske öppnar upp för flera DIY-projekt att lära sig hanskas med Home Assistant?

Tacksam för alla svar!
//Robin
Hej,

Beror nog på hur många 433MHz prylar du har och vad kostnaden blir för att byta ut alla. Personligen hade jag övervägt att antingen göra mig av med 433MHz, eller kolla om du kan integrera Zipaboxen med Home Assistant för 433MHz behoven.

HA är en tröskel, men samtidigt är det inte mycket som det inte sväljer. Så orkar man pilla är HA en spännande väg att gå.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
todi
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 maj 2020, 09:46

Re: Fibaro HC3 - Nice, Home Assistant. Tips/Råd?

Inlägg av todi »

Tack för svar!

Kostnaden för att gå över till Z-wave på allt blir för dyr med tanke på att jag har zipaboxen kvar.
Har försökt att köra igång HA och få till en funktion som styr 433mhz genom zipaboxen men inte lyckats.
Det går tydligen inte att skicka/hämta api kommandon lokalt på ett nätverk utan det måste gå genom zipatos servrar och då krävs inloggning.

Jag får nog dras med Zipaboxen ett tag till och byta ut allt mot z-wave eller enheter som HC3 stöder.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Fibaro HC3 - Nice, Home Assistant. Tips/Råd?

Inlägg av supportM »

todi skrev: 16 maj 2021, 20:58 Tack för svar!

Kostnaden för att gå över till Z-wave på allt blir för dyr med tanke på att jag har zipaboxen kvar.
Har försökt att köra igång HA och få till en funktion som styr 433mhz genom zipaboxen men inte lyckats.
Det går tydligen inte att skicka/hämta api kommandon lokalt på ett nätverk utan det måste gå genom zipatos servrar och då krävs inloggning.

Jag får nog dras med Zipaboxen ett tag till och byta ut allt mot z-wave eller enheter som HC3 stöder.
Kolla annars om du kan få tag på någon begagnad Telldus enhet. De brukar vara enkla att integrera med HA. Fungerar även med nya, men kanske känns som onödig kostnad? Visserligen bara som kostnaden av ett par Z-wave enheter :D : https://www.m.nu/styrenheter-433mhz/tel ... et-lite-v2

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
jonas_j
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 137
Blev medlem: 18 nov 2006, 15:00
Ort: Åkers Styckebruk

Re: Fibaro HC3 - Nice, Home Assistant. Tips/Råd?

Inlägg av jonas_j »

Kolla annars om du kan få tag på någon begagnad Telldus enhet. De brukar vara enkla att integrera med HA. Fungerar även med nya, men kanske känns som onödig kostnad? Visserligen bara som kostnaden av ett par Z-wave enheter :D : https://www.m.nu/styrenheter-433mhz/tel ... et-lite-v2
//Erik K @ m.nu
Är sugen på en HA3 men har rätt mkt 433 Mhz som inte är dags att byta ut. Runt 20 brytare men främst en uppsjö av sensorer för temp/fukt. Kommer de att gå att plocka in till HA via min Tellstick och alltså inte direkt till HA:n? Har även snart runt 20 z-wave-brytare på plats oxå.
Skriv svar