Smart Home produkter

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Matte
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 aug 2021, 14:47

Smart Home produkter

Inlägg av Matte »

Hej alla Smart Home (SH) proffs!!

(skriver detta inlägg i flera grupper här på forumet!!)

Jag är helt ny ock okunnig inom detta område! men väldigt nyfiken!!
Fick tips om detta forum, och här verkar det ju finnas kunskap.
Jag tänkte börja att "bygga" upp mitt fritidshus (så småningom även mitt permanentboende) med SH produkter. Där har jag börjat med element som är inkopplade på mitt WiFI. (har i daxläget bara BRA mobilt internet)
Då kan jag styra dom via en app, och öka minska temperaturen hemifrån.
Vill kunna koppla in temperatur sensorer för att se aktuell temp. inne o ute, kunna tända o släcka lampor på väg till landet.
Nu till mina frågor gällande teknik!
Vad är det för skillnad på:
- Z-wave
- Zigbee
- 433Mhz
- WiFi
Vilka av ovanstående kan man "blanda"? Eller ska man välja någon i så fall vilket?
Jag har några krav, (beror på min okunnighet) det ska vara lätt att installera sensorer, lampor, strömbrytare m.m
En enkel och tydlig app att "navigera" och jobba i. (på svenska)
Kompatibel med Google Home. Nest o.s.v så man kan talstyra enheterna i framtiden.
Vill gärna att det ska vara användarvänligt till PC, Google, och Android då jag bara är van med dom plattformarna!
Till sist, finns även tankar på att montera någon typ av övervakningskamera för att kunna se vad som händer. Är det möjligt att integrera den så är det bra!
Hoppas ni orkat läsa enda hit!!
I så fall "bomba" mig med allt ni kan om SH produkter, bra som dåligt! Allt ni kan, vill lära mig allt!!
Mvh. Matte