Ta längden på allvar

Recensioner av specifika produkter - Omdömmen, Betyg, Beröm, Negativa sidor.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Nisse Husberg
Gillar hemautomation
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 okt 2009, 08:41
Ort: Hindersby, Medåker

Ta längden på allvar

Inlägg av Nisse Husberg »

Som gammal elektronikingenjör så brukar man strunta i rekommendationer (som alltid är överdrivet pessimistiska) men ifråga om längden på kablarna så visade det sej att det är all ide att hålla längden under 1,5 meter för (förgreningen till) temperaturgivarna. Jag försökte med 3 meter men den gav för det mesta bara 85 hela tiden tills jag satte den direkt i HA7net varvid den började ge riktiga värden.

Visst fungerade systemet riktigt bra sedan.
Användarvisningsbild
HUSKii
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 270
Blev medlem: 16 jun 2008, 20:08
Ort: Oskarström

Re: Ta längden på allvar

Inlägg av HUSKii »

Skulle du kunna ta med lite kort fakta om nätet? Total längd, antal sensorer... osv?
Hade varit bra att veta.

MVH Henrik
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Ta längden på allvar

Inlägg av elf98 »

Är det en sensor som är parasitepower-kopplad eller skall den spänningsmatas? Om den skall spänningsmatas, får du 5V vid sensorn?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Nisse Husberg
Gillar hemautomation
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 okt 2009, 08:41
Ort: Hindersby, Medåker

Re: Ta längden på allvar

Inlägg av Nisse Husberg »

Jag har nio givare (temperatur) plus en fukthaltsmätare på en kable med totala längden ca. 30 meter. Alla givare har sladdlängden 1,5 meter men så behövde jag en med litet längre sladd (ca. 3 m) och den satte jag in på mitten ungefär. Men den fungerade dåligt och gav nån enstaka gång rätt temperatur men mest bara 85.

Jag har ingen extra spänningsmatning utan kör enbart med HA7Net. Jag måste säkert koppla in extra strömförsörjning senare eftersom jag tänkte använde samma system för att starta ett par fläktar via reläer. Jag skall försöka på nytt med den långa givarsladden då jag fått bättre spänningskälla inkopplad.

HA7Net var ganska dyr men det är så mycket bättre att få alla värden över nätet (jag har ett internt Ethernet på 100 Mbit/s).

Tanken är att avläsa temperatur och fukthalt och styra fläktarna från vilken plats som helst i hela världen :-). Det är alltså en spannmålstork för kalluft med solvärme som jag övervakar och styr. Genom att ha en bra mätning med många punkter så kan jag styra fläktarna mycket effektivt så jag räknar med att få pengarna tillbaka väldigt snabbt genom att spara på dyr elström.
Skriv svar