Olika kvalité på fjärrströmställare?

Recensioner av specifika produkter - Omdömmen, Betyg, Beröm, Negativa sidor.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Olika kvalité på fjärrströmställare?

Inlägg av BjörnH »

Skall snart köpa flera uttag att styra från Tellstick. Är det samma eller märkbar kvalitétsskillnad på de olika fabrikaten.
Köpte en 3-pack hos Kjell & Co http://www.kjell.com/?item=50219&path=)för något halvår sedan, då det var extrapris. Skaffade nyligen en Tellstick. Belastar jag uttaget med en sådan dära nattlampa som knappr ger ledljus så drar inte kontakten alltid, får ingen reaktion alls. Med en batteriladdare, med transformator, startar det perfekt.

I pumphuset vill det sig inte alls. Avstånd c:a 8 meter. Trävägg i huset liksom till dörren i pumphuset som i övrigt har hålsten i väggarna. Drar jag en förlängningssladd från en annan byggnad (även där träväggar) blir avståndet c:a 9 meter. Fungerar lite bättre men ibland inte.

Osäkerheten i funktionen gör att jag drar mig för att helautomatisera, känns inte tryggt. Vattnet i pumphuset får definitivt inte frysa.

Så jag är nyfiken på om andra fabrikat har säkrare funktion. Påverkas funktionen av temperaturen? Kontakterna sitter i ouppvärmda utrymmen.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
MikaelB
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 85
Blev medlem: 31 aug 2009, 10:18
Ort: Malmö

Re: Olika kvalité på fjärrströmställare?

Inlägg av MikaelB »

Ett alternativ som jag precis testade just för att få hundraprocentig säkerhet istället för att använda Tellstick är det nya outputkortet O1C som kom in här på temperatur.nu för en dryg vecka sedan. Kombinera det med reläet som också säljs här så har du en bombsäker funktion!

Tellstick har levererats i olika batchar och jag tror batch 8 har haft mer problem än andra, inte riktigt insatt dock så ta mig inte på för stort allvar här. Du kan se på din sticka vilken batch den tillhör, sen vet som vanligt Google bäst!

Lycka till med pumpen.
kazaam
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 maj 2009, 17:04
Ort: Tomteboda

Re: Olika kvalité på fjärrströmställare?

Inlägg av kazaam »

Ang Tellstick:
De har haft problem med räckvidden på de (den?) sista batchen/batcherna, de erbjuder fri moddning med antenn. Kolla på deras hemsida, står en blänkare om det där och på deras forum!

Jag skickade in och fick den moddad, funkar bra.
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Re: Olika kvalité på fjärrströmställare?

Inlägg av BjörnH »

Tack för info. Tyvärr har jag just en batch 8 :(
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Olika kvalité på fjärrströmställare?

Inlägg av elf98 »

Tyvärr och tyvärr, Telldus fixar till det åt dig.
Problem med räckvidden?
En del TellStick från batch 7-9 lider av räckviddsproblem. Om du upplever problem med räckvidden, skicka ett mail med din adress, batchnummer och inköpsställe till rma@telldus.se för utbyte.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Re: Olika kvalité på fjärrströmställare?

Inlägg av BjörnH »

Gjorde så, fick snabbt en ny Batch 8 med en tråd. Dock knappt någon märkbar förbättring. Var till Kjell & Co och fick bytt ut ett par av de brytare jag köpte där, som lagt av, men dessa nya gav samma resultat som de tre tidigare när de fungerade. Börjar bli lite less på den osäkra funktionen. Har bland annat en i pumphuset och där frös vattnet medans jag var bortrest. Inga bestående skador men det tog tid att åter få rinnande vatten. Blir till att köpa en separat frostvakt. Inte hittat någon, ännu, som kan ligga under +5 och jobba. Den gamla frostvakten slog till vid c:a +7 och stängde i bästa fall runt +10 men funktionen var osäker.

Har skrivit ett eget program i VB6 och ställt in till- och frånslag att repetera två gånger med en sekunds mellanrum för att öka säkerheten vilket hjälpt lite men inte tillräckligt. Antagligen har jag slitit ut fjärrströmbrytarna, inte kollat hur många växlingar de skall kunna klara.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
jed
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 179
Blev medlem: 16 apr 2011, 10:51
Ort: Stockholm

Re: Olika kvalité på fjärrströmställare?

Inlägg av jed »

Kjell&co-brytarna tycker jag är lite sämre än nexa, jag skulle aldrig belasta dom med 1000w... Men för att styra lite lampor inomhus funkar dom.

Om din pump sitter utomhus (som i ej uppvärmt utrymme, men under tak) hade jag inte kört med en kjell&co-brytare utan köpt en brytare som är avsedd att sitta utomhus. Tex den här

Vart sitter din tellstick? Inklämd i ett hörn eller fritt? Om du har möjlighet att flytta den kanske det blir bättre?
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Re: Olika kvalité på fjärrströmställare?

Inlägg av BjörnH »

De från Nexa har haft lägre belastning än den som rasade från Kjell & Co men av de 3 st 3-pack från Nexa har tre stycken hittills rasat. Så kvalitén är osäker på båda fabrikaten. Samma prylar i elektroniken? Nexas utomhusbrytare har exakt samma data som de för inomhusbruk, bara bättre fuktisolerad låda.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
jed
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 179
Blev medlem: 16 apr 2011, 10:51
Ort: Stockholm

Re: Olika kvalité på fjärrströmställare?

Inlägg av jed »

Nej, utomhusbrytaren jag länkar till är specad till 3500W, inomhusbrytarna till 1000W
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Re: Olika kvalité på fjärrströmställare?

Inlägg av BjörnH »

Du (eller jag?) har missat något, kolla produktbladet:
Elradiatorer
Ja, LGDR-3500 klarar av exempelvis värmeelement, max 700 W. / Stickpropsansluten.

( http://www.nexa.se/res/pdf/lgdr3500.pdf )
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
jed
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 179
Blev medlem: 16 apr 2011, 10:51
Ort: Stockholm

Re: Olika kvalité på fjärrströmställare?

Inlägg av jed »

Undrar vad som är max 3500W i deras produktblad då?
Fast det var inte det som jag främst tänkte på utan att den sitter i en IP44-klassad låda, den är alltså avsedd att sitta utomhus. Det är inte dom vanliga brytarna.

Om du inte litar på tellsticken till det här så dra en sladd dit och antingen kör som MikaelB föreslog eller stoppa i ett I/O-kort i datorn och dra en kraftigare sladd ut dit. Då kan du vara säker på att den slår till när den ska.
Iom att du redan har 1-wire ut dit så låter ett O1C kort för 149kr + lämpligt relä rätt vettigt tycker jag.

(kommer nog att skaffa ett sånt själv, fast till ett annat projekt jag har ;)
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Re: Olika kvalité på fjärrströmställare?

Inlägg av BjörnH »

Tyvärr slängde jag en mängd prylar när jag flyttade från Göteborg. Hade samlat en massa "bra-att-ha" (skräp som man aldrig har användning för innan man slängt det). Som pillesjuk radioamatör växte lagret ständigt. Där fanns allt jag skulle behöva idag :(

Nexa skall senare styra en separat reläbox med egen 220 in när jag orkat ta tag i det.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
Skriv svar