Recension: Ljussensor

Recensioner av specifika produkter - Omdömmen, Betyg, Beröm, Negativa sidor.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Recension: Ljussensor

Inlägg av PerM »

Hej,

Jag blev den lyckliga ägaren av ett styck gratis ljussensor, och är är recensionen som var villkoret!

Erik gav ju bort denna enhet för att få synpunkter och jag har därför granskat den med extra kritiska ögon.

I testet använda program:
  • MSure 0.8.x
Vad väldigt få entusiaster vet är att DS2450 kräver en initiering efter att den spänningssatts:
http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/DS2450.pdf skrev:All device settings are stored in SRAM and kept non-volatile while the device gets power either through the 1-Wire bus or through its VCC pin. After powering up, a power-on reset flag signals the bus master the need to restore the device settings before the regular operation can resume.
Jag har valt att använda följande inställningar:
  • Voltage range: 5.12 V
  • Resolution: 16 bits
Första okulära besiktningen ger intrycket av att sensorn är "good enough" - det finns tom en lödhål för en DS1820 - men...
  • Jag saknar är lödhål för kabeln. Skruvanslutningar är bra i labbet men i drift föredrar jag lödda/klämda anslutningar.
  • Monteringshålen för fästskruvarna skulle kunna sitta ett par mm längre in på kortet då dagens placering gör att skruvskallen går utanför kretskortet samt att den kvarvarande 'väggen' på utsidan av skruven är så tunn att ljuset lyser igenom. Och på tal om skruvhål, jag saknar också en krage runt skruvhålen för jordning - eller så ska jordplanet etsas bort runt skruvhålen. Det är möjligt att hålen är placerade för att passa en viss standard och då är det inte mycket att göra annat än att lägga på ett par mm på själva kortet.
  • En eventuell felkälla är att jordplan vid anslutningsplinten saknas. Ja, det finns på ena sidan, men inte på undersidan vilket, om man har lite otur kan orsaka glapp om lödstället inte blir ordentligt genomvärmt.
  • A/D kanal C saknar anslutning och hänger i luften. Ifall avsikten är att den inte ska vara åtkomlig tycker jag den borde ha anslutits till jord, men helst hade jag sett åtminstone en lödanslutning.
Just mitt exemplar led av en dålig lödning på ett av benen på DS2450:an.

Efter inledande felsökning av lödfelet så gick det fort att få upp en graf som tydligt visar skillnaden mellan de två olika sensorerna (TSL250R & TSL252R) som mitt exemplar levererades med.
LightSensor.png
Då värdena för denna graf spelades in låg sensorn på skrivbordet med två halogen-spottar lysandes på den. Samplingsfrekvensen var 1 Hz men av tekniska begränsningar blir det snarare 0.5Hz. De dippar man ser för 252:an är när jag hanterar enheten. Som synes bottnar 250:an betydligt lättare än 252:an - endast lite rippel syns för 250:an då 252:an bottnar. Som också synes ligger kanal 3 och flyter och ger ett utvärde på ~0.3V.

Sammanfattningsvis är jag nöjd med funktionaliteten, den ger vad som lovas.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Recension: Ljussensor

Inlägg av elf98 »

Tack för utvärderingen!
* Jag saknar är lödhål för kabeln. Skruvanslutningar är bra i labbet men i drift föredrar jag lödda/klämda anslutningar.
Smaken är som baken... Skruvplint har tillkommit efter förfrågning! Det kostar ju iofs inte något extra med fler hål. (Förutom själva omdesigningen då)
* Monteringshålen för fästskruvarna skulle kunna sitta ett par mm längre in på kortet då dagens placering gör att skruvskallen går utanför kretskortet samt att den kvarvarande 'väggen' på utsidan av skruven är så tunn att ljuset lyser igenom. Och på tal om skruvhål, jag saknar också en krage runt skruvhålen för jordning - eller så ska jordplanet etsas bort runt skruvhålen. Det är möjligt att hålen är placerade för att passa en viss standard och då är det inte mycket att göra annat än att lägga på ett par mm på själva kortet.
Kortet är gjort för att passa i Hammond 1551, den låda som finns till försäljning på shop.temperatur.nu. Att det endast är lite material vid utkanten av skruvhålet spelar i praktiken inte någon roll (kortet låses normalt fast med två skruvar), men jag kan hålla med om att det skulle vara lite snyggare med lite mer material. Gällande krage eller avsaknad av koppar runt hålen har jag helt enkelt inte tänkt på det, kortet är ju tänkt att monteras i en liten plastlåda...
* En eventuell felkälla är att jordplan vid anslutningsplinten saknas. Ja, det finns på ena sidan, men inte på undersidan vilket, om man har lite otur kan orsaka glapp om lödstället inte blir ordentligt genomvärmt.
Håller inte med! Hålet är en vanlig via och är ordentligt ansluten till jordplanet. I praktiken blir det bra kontakt även om lödningen endast tar på kanten av vian.
* A/D kanal C saknar anslutning och hänger i luften. Ifall avsikten är att den inte ska vara åtkomlig tycker jag den borde ha anslutits till jord, men helst hade jag sett åtminstone en lödanslutning.
Point taken.
Just mitt exemplar led av en dålig lödning på ett av benen på DS2450:an.
Pinsamt.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Recension: Ljussensor

Inlägg av PerM »

Så lite så :)

Angående...
vian: antagligen blir det aldrig något problem, men recensionen gjordes ju med extra kritiska ögon så då kan jag ju inte utelämna eventualiteter!

skruvhål/montering: Jag kan tänka mig andra monteringsalternativ än just den plastlådan. Själv tänker jag antagligen bygga in den tillsammans med lite annat i smått i en annan låda.

Men som sagt, enheten levererar det den som förväntas.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Recension: Ljussensor

Inlägg av elf98 »

Det är kritiska ögon som får mig att tänka till!

Och jag har varit helt insnöad på att enheten skall monteras i "min" låda! :)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar