Recension: Barometer

Recensioner av specifika produkter - Omdömmen, Betyg, Beröm, Negativa sidor.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
FredrikS
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 sep 2008, 21:39
Ort: Linköping

Recension: Barometer

Inlägg av FredrikS »

Jag blev lycklig vinnare av Barometern i temperatur.nu's give away, och nu har jag kört den ett tag.

Jag har sedan tidigare en 1wire-barometer från ett konkurrerande företag. Den är rätt bra kalibrerad mot en meteorologisk barometer som finns i närheten av där vi bor, så
den sensorn (TAI8570) får fungera som referens.

INSTALLATION
- temperatur.nu's sensor kräver extern spänningsmatning, vilket inte TAI'en gör. Detta kan kanske ses om ett litet minus, men då det var standardkontakt på
spänningsmatningen hittade jag en gammal adapter i gömmorna, så min extrakostnad blev 0 kr.
- I övrigt var det inga problem för OWFS att hitta sensorn.

ÖVRIGT
- TAI8570 innehåller en temperaturgivare, vilket inte den barometer jag fick från temperatur.nu har
- TAI8570 är dålig på att lämna ifrån sig mätvärden. Jag får specialbehandla den i mina skript, och läsa upp till 10 gånger innan man får ett giltigt värde. Inga sådana problem med temp.nu-sensorn

KALIBRERING
- TAI8570 är självkalibrerande, och temp.nu's sensor behöver kalibreras. Erik hade visst en dålig dag (eller rättare sagt dåligt instrument) då min blev kalibrerad, så det gjorde jag om.
Innan omkalibrering var temp.nu'givaren inte så bra, men efter omkalibrering blev det bättre. Alla resultat som redovisas nedan är efter omkalibrering.

MÄTNING
- I den första grafen nedan kan man se plottad mätdata från 223 avläsningar (en i timmen, dvs lite mer än 9 dagar). Här kan man se att det finns ett litet systematiskt fel mellan
sensorerna.
- I den andra grafen kan man se korrigerad mätdata från temp.nu-sensorn plottad mot TAI-sensorn. Den är korrigerad med medelvärdet av mätfelet i den föregående grafen.
Efter denna, enkla, bias-justering är samstämmigheten mycket bättre, så jag ska uppdatera mina skript med den statiska justeringen (+3,19 mBar).


Bild


Bild

KOMMENTAR
- Man kan se att temp.nu-givaren är känsligare, den svajar mer. Om den är mer rätt än TAI'en går inte att säga, men å andra sidan så spelar det ingen roll. Man är sällan intresserad av
sådan barometerdata. Det är ju oftast trender(stigande/fallande/stabilt) eller principnivåer(lågtryck/högtryck) man är ute efter.

SAMMANFATTNING
Jag tycker Erik tagit fram en bra barometer. Jag har klara funderingar på att pensionera min TAI-sensor, eftersom den är seg, och dessutom har en kass temperatursensor i sig.

De viktigaste + (plus) och - (minus) på temperatur.nu's sensor
+ Stabil, lämnar mätvärden snabbt
+ Enkel att installera, och inte alls svår att kalibrera (även om sidan om kalibrering kanske borde uppdateras så att även noviser förstår allt)

- Extern spänningsmatning är lite krångligare
- Priset är ca 250 kr dyrare än TAI'en. Dock balanseras nog det gott och väl upp av supporten och servicen som temperatur.nu ger.
Mäter lite saker i huset i Jägarvallen, Linköping, kan beskådas på http://j23.mine.nu
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Recension: Barometer

Inlägg av elf98 »

Tack för de kommentarerna!

Exakt vad är det som är svårt att förstå på kalibreringssidan? Jag är nog lite hemmablind då allt är självklart för min del...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
FredrikS
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 sep 2008, 21:39
Ort: Linköping

Re: Recension: Barometer

Inlägg av FredrikS »

Tror inte att denna mening funkar på en novis. Har dock inte nåt bättre förslag......
"Offseten skall ställas in genom att vrida potentiometern på kretskortet tills ingång B på DS2450 eller TEST_POINT på kretskoret motsvarar offset-värdet. "
Mäter lite saker i huset i Jägarvallen, Linköping, kan beskådas på http://j23.mine.nu
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Recension: Barometer

Inlägg av CirruZZ »

Jag håller ju som sagt också på och testar barometern, och har reflekterat över samma sak. Tog ett tag för mig att lista ut saker och ting också. :)

Totala noviser kommer nog inta att ge sig på en sån här produkt, lite nördig måste man nog vara och då kommer det att lösa sig, men jag håller med om att det kanske går att göra det enklare, eller rättare sagt beskriva det tydligare.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Recension: Barometer

Inlägg av elf98 »

Hur skulle man kunna skriva för att göra det mer lättförståeligt?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Recension: Barometer

Inlägg av CirruZZ »

Ha, jag visste att frågan skulle komma! :D Och självklart ska vi försöka lista ut något, låt mig fundera och återkomma.. :wink:
Skriv svar