Nya 1wire-prylar

Vilken produkt vill du att vi ska ta in? Vad saknar du för funktioner på just din pryl? Har du förslag på hur nästa generation av pryl X skall se ut? Hjälp till att driva utvecklingen framåt!
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Nya 1wire-prylar

Inlägg av elf98 »

Även om tiden är knapp är det skoj att ta fram nya produkter!

Vad för 1wire-pryl saknar just du?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
chol
Wannabe
Inlägg: 19
Blev medlem: 18 maj 2008, 21:33
Ort: Alingsås

Re: Nya 1wire-prylar

Inlägg av chol »

Mycket finns det och lite saknar man...Men nån form av vikt- eller avståndssensor hade varit finfint.
Vad jag vill är att mäta vikten på mitt pelletsförråd, direkt eller indirekt. Totalvikt över 200 kg men så mycket måste ju inte en sensor klara. Räcker ju med en 1/4-del då det har 4 en. Eller mäta avstånd med ultraljud kanske...

Finns många ideer och man skulle kunna göra nåt själv men motståndet hos mig är just nu för högt för att börja konstruera nån krets som gör det jag vill.
Kanske Maxim har nån trevlig komponent redan som skulle kunna förpackas lite lyxigare av shop.temperatur.nu?

Hoppas kan man alltid! :D
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Nya 1wire-prylar

Inlägg av elf98 »

http://www.howmuchsnow.com/snow/ finns ju tex, klarar att mäta 10-80cm.

Hårdvara i form kretskort och elektronik skulle gissningsvis kosta ca 6-800kr ink moms. Tillkommer gör uppfästningsanorning och mjukva...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Pny
Gillar hemautomation
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 aug 2008, 17:27
Ort: Linköping

Re: Nya 1wire-prylar

Inlägg av Pny »

Något jag ofta saknat är en sensor som kan känna av om en apparat är av eller på genom att tex titta på effektförbrukningen av dess 230V matning. Detta skulle underlätta om man vill övervaka eller logga driften av en apparat med egen termostat eller annan styrning.
Hemsida - Rapporterar för : Linköping / Slaka
chol
Wannabe
Inlägg: 19
Blev medlem: 18 maj 2008, 21:33
Ort: Alingsås

Re: Nya 1wire-prylar

Inlägg av chol »

600-800 ja...Var rädd för det. Kostar att ligga på topp... :wink:

Håller med Pny. Har letat efter liknande prylar och det finns ju wattmätare som man kan koppla in sig på å liknande men de är dyra( och ej gjorda för 1wire heller förstås). Funderade ett tag på att vira lite tråd runt matningskabeln till utrustningen som jag vill detektera om den är på och sedan mäta indirekt m h a induktion men har inte fått tummen ur, varken att leta upp rätt 1wire-komponent eller skissa på nån krets. En paketlösning hade varit kanon!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Nya 1wire-prylar

Inlägg av elf98 »

Har pratat lite med folk som kan.

Att detektera om det ligger spänning över ledningen är inte något större problem. Problemet är att brytaren för maskinen sitter i själva maskinen och det blir rätt meningslöst att detektera om maskinen är spänningssatt eller ej.

Att detekter om det flyter en ström genom kabeln blir genast klurigare och dyrare...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
chol
Wannabe
Inlägg: 19
Blev medlem: 18 maj 2008, 21:33
Ort: Alingsås

Re: Nya 1wire-prylar

Inlägg av chol »

Kan mycket väl tänka mig att det är värre med ström än spänning.

Har man dock en apparat som inte har brytaren på sig, t ex en pelletsskruv som styrs remote genom att brännaren lägger 230V på kabeln mellan brännare och skruven, då skulle man ju kunna ha god nytta av bara en spänningsmätning...
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Nya 1wire-prylar

Inlägg av Dowser »

Hmm, skulle det vara billigare/rimligare att mäta enbart om det går mer eller mindre än säg 10w på en ledare?
I så fall fungerar den inge vidare att mäta på en transistor-radio, men på de flesta andra apparater skulle den upptäcka om det var standby-läge eller aktivt.
Dvs, inte mäta den faktiska ström-styrkan, utan enbart se om den är större eller mindre än ett ungefärligt värde.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Nya 1wire-prylar

Inlägg av elf98 »

Nu har jag faktiskt en lösning för att detektera om en förbrukare är på eller ej.

Fakta:
  • Enhet baserad på ds2450 (4 kanaler!)
  • Klarar växel och likspänning
  • Ger en något så när linjär utspänning - i princip går det att via 1wire mäta energiförbrukning för enkla icke induktiva laster. (Vi får väl tillsammans bygga en databas med utspänning kontra W värden för att få fram en bra formel?)
  • Sensorn måste monteras runt 1 ledare.
Prisuppskattning:
ca 200-250kr för själva sensorenheten.
ca 170kr/st för sensorer

Vad tror ni?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Nya 1wire-prylar

Inlägg av Plutonium »

Låter toppen! Helt överkomlig prislapp!
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
chol
Wannabe
Inlägg: 19
Blev medlem: 18 maj 2008, 21:33
Ort: Alingsås

Re: Nya 1wire-prylar

Inlägg av chol »

Absolut intressant!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Nya 1wire-prylar

Inlägg av CirruZZ »

Grymmt! Bring it on! 8)
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Nya 1wire-prylar

Inlägg av elf98 »

Arbetet går framåt.

Det finns dock en stor mängd frågetecken. Det kanske största är gällande CE-märkning:
Vilka produkter omfattas?

Direktivet gäller all elektrisk utrustning avsedd för användning med en märkspänning mellan:

* 50 - 1 000 V växelström
* 75 - 1 500 V likström

Märkspänningen avser in- eller utspänning, inte spänningar som kan uppstå inuti utrustningen. Termen "elektrisk utrustning" definieras inte i direktivet och skall därför definieras enligt internationell erkänd uppfattning.
Redan vid 15-16A så kommer givaren att ge ca 50V växelspänning ut.

Så frågan är om sensorenhet och interface kan klassas som en enhet - och därmed slippa CE-märkningskravet?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Nya 1wire-prylar

Inlägg av larky »

Är det ett alternativ att säga att den är tänkt att mäta strömmar under säg 12A, och på så sätt alltid komma under 50V?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Nya 1wire-prylar

Inlägg av elf98 »

Ja kanske. Men jag måste ju ändå dimensionera så grejjerna håller - och då tittar jag på prylar som håller för ca 500V. Det jag är osäker på är hur pass inkapslat allt måste vara.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar