Mäta vattenmängd i borrhålet

Vilken produkt vill du att vi ska ta in? Vad saknar du för funktioner på just din pryl? Har du förslag på hur nästa generation av pryl X skall se ut? Hjälp till att driva utvecklingen framåt!
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
roseen
Gillar hemautomation
Inlägg: 28
Blev medlem: 20 maj 2009, 10:48
Ort: Stockholm
Kontakt:

Mäta vattenmängd i borrhålet

Inlägg av roseen »

Hej!
Lite osäker på vilket forum som var lämpligast att lägga denna tråd i. Flytta gärna på den om det behövs!

Jag får vatten i sommarstugan från ett borrhål som är 100 m djupt. Om vattentillgången är god och vi inte tagit något, ligger troligen vattennivån ca 10-15 m under marken. Jag säger troligen, för vi har inte mätt på flera år.
Pumpen hänger på c:a 90 meters djup, och jag vill vara säker på att vi inte gör av med så mycket vatten att den går torr. Inte minst nu när vi skaffat diskmaskin och snart även dusch...

Borrhålet är 13 cm i diameter och i det hänger slang och sladd som går ner till pumpen.

Vad tror ni skulle vara bästa sättet att mäta vattennivån på?
Ultraljud lär få problem med ekon. Det är dessutom få ultraljudsmoduler som går till 100 m, så i så fall får jag nog konstruera något själv med sändare och mottagare.
Kanske laser?
Eller något helt annat?

Tryckmätare ser jag en del förslag på, men det är ganska besvärligt att få ner givaren till 90 m så det skulle vara skönt om allt satt uppe i marknivå.

Jag har sett flera lösningar som fungerar för den som har grävd brunn, där djupet kanske inte blir mer än 10-15 m och där bredden på röret är så stor att vattenytan är en mycket större yta jämfört med röret.
Men det måste väl vara ganska vanligt med djupa borrhål också?

/Göran
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Mäta vattenmängd i borrhålet

Inlägg av larky »

Jag har sett varianter med tryckmätare åt det andra hållet, man sticker ner ett extra litet rör hela vägen ner nästan till botten, och ansluter en tryckmätare längst upp. Pumpa in luft i det lilla röret tills det bubblar, trycket talar om hur mycket vatten som tryckts undan.
Man lär väl få fylla lite luft för att kompensera för temperaturvariationer, men det går med en kraftig cykelpump.

youtubeklipp:https://www.youtube.com/watch?v=FwwGv9hijUQ
Skriv svar