Trådlöst ljusrelä kopplat med k-ur

Vilken produkt vill du att vi ska ta in? Vad saknar du för funktioner på just din pryl? Har du förslag på hur nästa generation av pryl X skall se ut? Hjälp till att driva utvecklingen framåt!
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Rvo
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 dec 2020, 22:03

Trådlöst ljusrelä kopplat med k-ur

Inlägg av Rvo »

Jag har i mitt arbete (numera pensionär) konstruerat och byggt många elcentraler och apparatskåp för affärsfastigheter och köpcentra m.m. som har innehållit olika belysningsstyrningar.

I ljusa allmänna lokaler och trapphus (och för ljusskyltar) används som regel ett ljusrelä i serie med ett kopplingsur, för att tända belysningen inomhus när dagsljuset utifrån avtar, och sedan vid inställd tid släcka ljuset nattetid, då istället ofta trappautomater (fånslagsfördröjt tidrelä) används för korttidsbelysning.

Fördelen med en sådan lösning är att belysningen dagtid alltid tänds och släkts vid ett visst dagsljusvärde både vid regn, med kilometertjockt molntäcke, eller vid klart och soligt väder. Dessutom blir detta helt oberoende av årstiden, som också gör stor skillnad på ljuset innan solnedgång/soluppgång.
Väderleken på våra breddgrader gör att det kan vara en väldig stor skillnad på ljusförhållande från dag till dag.

Ett ljusrelä (ljusvärdesgivare) med inbyggd hysteres mot oavsiktlig tändning/släckning, som sändande givare till en hubb för ”smarta hem” har jag letat efter men inte hittat.
Den ska också gå att koppla i serie (och-funktion) med en inbyggd kopplingsur-funktion i hubben.

Jag tror att det finns en stor marknad för en ljusgivar-sändare, då skillnaden mellan att tända/släcka vid ett visst ljusvärde utomhus, är så mycket bättre än att tända/släcka vid solnedgång/soluppgång.

Är det någon som känner till om det finns någon sån här givare, avsedd för ”smarta hem” marknaden?