Wireless Meter Bus (Mbus)

Vilken produkt vill du att vi ska ta in? Vad saknar du för funktioner på just din pryl? Har du förslag på hur nästa generation av pryl X skall se ut? Hjälp till att driva utvecklingen framåt!
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Boritzo
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 sep 2021, 20:24

Wireless Meter Bus (Mbus)

Inlägg av Boritzo »

Hej,

Jag är ny på det här att få till ett smartare hem så det kan mycket väl vara nåt jag missar men jag har letat här på forumet och inte hittat något. Som jag förstår det så finns det en EU standard, EN 13757-4, som definierar det trådlösa protokollet Meter Bus. Jag har fått en ny vattenmätare, Kamstrup Multical 21 som stöder detta protokoll. Leverantören av min fjärrvärme erbjuder även ett kommunikationskort till fjärrvärmemätaren som kommunicerar med M-bus. Men jag kan inte hitta någon mottagare för detta som på ett enkelt sätt kan ta emot den signalen och presentera den på nåt vettigt sätt (optimalt vore ju att det fanns en integration till Homey).
Alla mottagare jag kan hitta verkar vara antingen till för kommersiella aktörer eller så krävs det att man kan bygga och programmera själv. Jag kan ju tycka att det borde finnas en marknad för att kunna se sin vatten/energi förbrukning i realtid.

//Olof