Hur kan det skilja så i temperatur?

Allmän diskussion om allt som kan relateras till väder.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
mrmagnuz
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 dec 2009, 15:13
Ort: Kinnarumma

Hur kan det skilja så i temperatur?

Inlägg av mrmagnuz »

Fallande temperaturer.

Jag startade logga hit den januari, bor ca 1,5 mil utanför Borås. Orten heter Kinnarumma.

Det är känt som ett köldhål när det är kallt, men att det skulle skilja så mycket trodde jag inte.

Den jämförande grafen är från Borås (tror ni förstår vilken graf som tillhör Kinnarumma) 1,5 mil. Det har skillt 12 - 13 grader när det varit kallt. Se grafen. Det extremaste är nog natten fre - lör precis 00.00, då tempen i borås steg..

Det syns ju på graferna att varje gång det blir kallt så sjunker temperaturen mycket mer här, och fortare.
Har inte tidigare varit så intresserad av temperaturer o väder men när man ser detta blir man ju mer nyfiken, får nog köpa mig en väderstation.

Är det nån som har någon förklaring? Hur kan det skilja så mycket på så kort avstånd? Det kan det väl inte göra på sommaren?
Några ideér?
20100107 - 20100116
20100107 - 20100116
Edis
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 feb 2008, 00:22
Ort: Långaryd

Re: Hur kan det skilja så i temperatur?

Inlägg av Edis »

Haha, kul att du fastnade i träsket (och verkar ha fått mersmak) :D

Jag bor en mil från Hyltebruk och gården ligger i en "dal" vilket gör att det ofta blir mycket kallare här än i byn, men det fenomenet du ser i din trend var väldigt extremt. Det skulle ju kunna bero på att personen som rapporterar i Borås har sin givare för nära huset eller bor i närheten av en varm industri eller liknande.
Bild
mrmagnuz
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 dec 2009, 15:13
Ort: Kinnarumma

Re: Hur kan det skilja så i temperatur?

Inlägg av mrmagnuz »

Lägger in samma tid ifrån en annan station i Borås, Ser ungefär lika konstigt ut..

Samma konstiga diff vid natten fre-lör vid 00.00 strecket.. O i övrigt med för den delen

9093221.png
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Hur kan det skilja så i temperatur?

Inlägg av CirruZZ »

Det är en ganska vanlig fråga som brukar komma upp. Jag skulle vilja påstå att graferna är som dom ska, dvs att det är korrekta världen. Nu har jag inte själv varit i Kinnarumma, så rätta mig om jag har fel, men vad jag kan se i Google Earth så ser det ut som att Kinnarumma ligger lite lägre än omgivande terräng, dvs i en dal eller "gryta". Kollar vi på Borås så är det inte samma geografiska situation där. Min gissning är att det har varit klart och stilla och då är det mycket utstrålning och luften närmst marken kyls av. Kall luft är som ni säkert vet tyngre än varm lyft och den "rinner" då neråt, och samlas i dalar. Om det då är lugnt väder så rörs det inte om i luften utan den tillåts då att skikta sig. Detta kallas för markinversion. I extrema fall så kan det skilja flera tiotals grader på väldigt liten höjd skillnad. När det är sånt här väder så brukar man klart och tydligt kunna se inversionen på rök från skorstenar.

Det är väldigt roliga fenomen att se så här i grafer, och som jag skrev, jag gissar att allt är som det ska! :wink:
mrmagnuz
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 dec 2009, 15:13
Ort: Kinnarumma

Re: Hur kan det skilja så i temperatur?

Inlägg av mrmagnuz »

Roligt att få lite information, Det låter ju väldigt logiskt det du skriver. Intressant det här med väder, trodde faktiskt inte det skulle intressera mig så..

Jo det stämmer att Kinnarumma ligger lite lägre, och jag har tänkt på tung kall luft. Men trodde inte i min vildaste fantasi att det kunde bli så extremt.. Alla på jobet tror alltid jag lägger på några grader när jag talade om vad den stog på. Men nu är det bevisat, och varför med...

Tack för infon.

Kul att man började logga just nu, när det uppstår såna här spännande saker..

//Magnus
Användarvisningsbild
Troy McClure
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 66
Blev medlem: 13 mar 2008, 12:47
Ort: Bångbro

Re: Hur kan det skilja så i temperatur?

Inlägg av Troy McClure »

Vi åkte de två milen på sträckan mellan Kloten och Kopparberg i Bergslagen en natt kring jul. I dalgångarna var det 20-23 grader kallt. Några hundra meter senare på en höjd var det 10-12 grader varmare. Så höll det på i det kuperade landskapet. Det sjönk eller ökade med en grad var femte sekund eller så. Vi trodde termometern i bilen hade fått fnatt. :D
Edis
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 feb 2008, 00:22
Ort: Långaryd

Re: Hur kan det skilja så i temperatur?

Inlägg av Edis »

Kinnarumma, ett köldhål?!?

Börjar tvivla på detta nu :wink: :lol:
Bild
Bild
mrmagnuz
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 dec 2009, 15:13
Ort: Kinnarumma

Re: Hur kan det skilja så i temperatur?

Inlägg av mrmagnuz »

Haha, ja du Edis, det svänger fort här.. Den globala uppvärmningen har slagit till lokalt här.. Sitter just nu med paraplydrink på altanen med datorn i knät i badbyxor.. står det 32 grader få man banne mig lita på det för tekniken kan väl aldrig strula.. Konstigt blåa mina fötter börjar bli bara... hmmm

Vet inte vad som hänt faktiskt. Här i servern visar den rätt temp hela tiden.. antar att webbsidan får fel värde på nåt sätt.. Men det är nog snart åtgärdat..

//M
reppson
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 dec 2009, 23:34
Ort: uppsala

Re: Hur kan det skilja så i temperatur?

Inlägg av reppson »

Ofta är det ganska stor skillnad på vintervädret mellan östra och västra svealand. vad beror det på? Bor i östra.
Om det är snöigt och minusgrader i västra delen kan det vara regn eller blötsnö i östra delen.
Denna hitills kalla vinter har det dock inte varit några större skillnader dock, men det är sällan det är så.
reppson
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 dec 2009, 23:34
Ort: uppsala

Re: Hur kan det skilja så i temperatur?

Inlägg av reppson »

Ingen vill ge mig ett svar tydligen
Cyklisten
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:33
Ort: Norrköping

Re: Hur kan det skilja så i temperatur?

Inlägg av Cyklisten »

Den västra delen ligger högre och är kallare bland annat för att luften från väster tvingats uppåt och då förlorat energi. När sedan luften faller ner mot den lägre östra delen värms den upp. Samma som med fallvindarna i bergskedjor, t ex Föhnvinden från Alperna.
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Re: Hur kan det skilja så i temperatur?

Inlägg av BjörnH »

Hej mrmagnuz, tyvärr har jag inget direkt svar på din undran, tror det är som det skall vara. Du bor helt enkelt på en känsligare plats. Jag bor i Sandsjön (13,6km) ifrån dig. Sett att du har ner till -4 kallare än hos mig, speciellt när tempen går nedåt. Sedan när det går uppåt så ligger du över.

Borås har det alltid varmare än här. Aplared ligger mera lika. Tror du kan glömma allt om att det skall vara något problem och bara köra på :-)
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
Skriv svar