Tubmotorn till persienner, min lösning

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Projekt 2020
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 07 apr 2020, 19:29

Tubmotorn till persienner, min lösning

Inlägg av Projekt 2020 »

Lösningen är inte snygg, men den funkar.

https://youtu.be/MYKcqQqsYoU
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Tubmotorn till persienner, min lösning

Inlägg av supportM »

Projekt 2020 skrev: 13 jun 2020, 15:19 Lösningen är inte snygg, men den funkar.

https://youtu.be/MYKcqQqsYoU
Tack för att du delar med dig!

Har länge funderat på att göra något liknande, men aldrig tagit tag i det. Kul att se att det fungerar :D

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Projekt 2020
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 07 apr 2020, 19:29

Re: Tubmotorn till persienner, min lösning

Inlägg av Projekt 2020 »

Hej igen!
Jag har nu lyckats att använda en 24 volt dc motor till persiennerna (ej tubmotorn). (Till ett annat fönster). Använde en 24 volt 1 ampere adapter till att driva den.
Använder Telldus controllern med tidsstyrning till motorn (motorn har ej inbyggda stopp)
Och Qubino flush shutter dc.
Kostnad (utan fraktkostnader)
24 volts motor 211 kr
24 volt adapter 300 kr
Qubino 484 kr
Summa 995 kr
Senast redigerad av Projekt 2020 den 27 jun 2020, 16:39, redigerad totalt 1 gånger.
Projekt 2020
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 07 apr 2020, 19:29

Re: Tubmotorn till persienner, min lösning

Inlägg av Projekt 2020 »

När man har tidsinställda persienner + rullgardiner och 2 st air condition (2 olika rum) i lägenheten har man gjort vad man kan för att få behaglig temperatur i lägenheten, nu när det närmar sig 30 + utetemperatur.
Visst, det kostar en del, men man kan sova bra på nätterna och det är bra luft och temperatur på dagarna inne i lägenheten.
Med den pågående klimatförändringen lär det ju inte bli svalare sommrarna som kommer utan tvärtom. Då är jag förberedd.
Skriv svar