Mitt System i Esperyd

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Jag har nu kopplat in 2 st IP-cameror. Båda med IR. En med styrning. Ska försöka få upp någon live bild lite senare samt skriva en recension.

Det är foscam kamereror och de första 2 gick på 750kr st inkl tull och allt. Helt överkomligt.

FI8905W
samt
FI8908W

Än så länge är jag helt klart nöjd. För priset så kan man inte begära mer. De funkar dessutom i Zoneminder.
Har beställt 4 till :lol: 8)

Passade även på att beställa 100st DS18B20 till. Har visserligen lite kvar men de brukar ha en tendens att gå åt ganska fort.
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av Plutonium »

Låter riktigt intressant, bra pris också.. Hur funkar zoneminder? Jag har testat det för många år sedan och upplevde det segt och bökigt, det kanske har blivit bättre?
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Segt nja. njo. Det drar mycke cpu så kräver sin burk. Men bökigt tycker jag inte. Men kan ju tänkas bero på att jag jobbar med det på jobbet :D
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av Plutonium »

Jag får testa det igen, jag har ju en hyfsat rapp server. Annars kör jag med motion. Funkar tillfreds ialf.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Nu har det börjat hända saker igen.

Kort lista på vad jag gjort.
*Byggt om hela vanliga nätverket. Olika vlan finns. Kameror går på 1. Wifi på 1 o.s.v. en 48 portars Nortell switch är huvudswitch. En Mikrotik routerboard är huvudrouter. TP-link trådlösa enheter med Openwrt står för trådlöst.
*Byggt om rummet där sakerna är i. Dvs snyggat till alla kablar. Målat. Fixat till elen och kopplat om så att UPSen är riktigt inkoplad mot huset. Satt upp ena styrskåpet. Håller just nu på och kopplar in 1wire på din-monterade reläer som styr en del av huset.
*Byggt en 2u hög låda som är huvud hub för 1wire nätet i huset. Inkopplat genom en 6 portars hub.

Jag sitter och bygger om min programvara för 1wire systemet till att vara mer dynamiskt och hantera 1wire hubbar helt dynamiskt.
Kodat ihop XPL så att det hanterar både Plugwise samt även Tellstick DUO. Just nu är det dock bara stöd för Läsning på DUO sidan. Plugwise kan både ta emot och skicka signaler.

Håller även på med en helt ny 1u låda där det huserar 2 st 733mhz kort i. Dessa kommer bestå till basen av mitt övervakningsnät sedan. De kommer fungera som så att dör en fortsätter den andre.

Kort kommer senare i helgen på grejerna!
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Bilder.

Här visas ena sidan av "serverrummet" inne i huset. Har ordnat till strömkablarna. Satt upp skåpet. I skåpet sitter endel styrning via 1wire för lampor och uttag samt lite nexa prylar. Strömmen in just nu är endast UPS ström. Hänger en kabel till med vanlig matning. Tp linken i kanten kör Openwrt. Den har 2 trådlösa nät. Dels för vanlig trafik samt ett öppet. Det öppna är begränsad och har ingen access till mitt interna nät.
20120317_155342.jpg
Här ser man ena racket i kanten. Där de mindre enheterna finns. Börjat få ordning på det.
Det man ser är Linuxservern. Den svarta lådan. Sedan jämte ligger en Mikrotik. Jämte det ligger fiberkonverteraren. Under sitter då Nortel baystack 5510 48 portars gbit switch.
Under kommer sedan första patchpanelen med utag i huset. totalt 24 uttag monterade i huset. sitter en till under men de uttagen är inte inpatchade än.

Underst sitter 1wire distributions enheten.
20120317_155354.jpg
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av elf98 »

Trevligt!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
andreas
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 61
Blev medlem: 17 jan 2010, 01:06
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av andreas »

Juste!

1-wire och din-kopplade reläer får du gärna berätta mer om.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Varianten här där jag endast styr via 1wire är typ enligt
http://hem.passagen.se/ftpserver/DS2405-relay.jpg

Har dock extra motstånd mellan DS2405 och basen på transistorn samt en lysdiod paralelt.
Reläerna köpte jag på Elektronikforumet. 24 volts men funkar fingemang att köra på 12 volt. De slog till redan på 10 volt.

Drar jag ur 1wire systemet så går alla dessa till öppet läge. Dvs de leder ström. Detta pga av att jag vill att systemet ska kunna fungera helt utan 1wire systemet ikopplat. dvs alla uttag ska ha ström. Detta kommer dock göras om i framtiden. Kopplar man inte styrkortet så kommer automatiskt alla uttag slockna. Ska se om jag kan ta ett närkort på kortet senare. Använde mig bara av lite experiment kort till denna.

Jag har även tidigare gjort en variant med DS2406 där jag även kan styra från yttre källa med Flip flop. Då med avkänning av om den är på eller inte.
mwd123
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 89
Blev medlem: 02 dec 2008, 22:24
Ort: Skogen

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av mwd123 »

daromer skrev:Nya saker anlänt. wifi-våg. Ljussensor. Nya displayer. Sedan om några dar dyker ytterligare en hög sensorer upp.
Hej!

Ser att du köpt dig en wifi-våg, kan du få in vikten i datorn med denna på något enkelt sätt? du får gärna berätta hur du har gjort :)

Mvh Magnus
Now using Tellstick NET + NEXA & PLUGWISE
http://homeauto.does-it.net powered by gadgets from m.nu
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Ja vad har du hänt här.

Håller på och ska byta ut styrningen av värmen till huset. Just nu drivs den av en PIC . Funkar ju men vill få den nätansluten och alltid skoj att köra med nya saker.

Så det blir en Paj för att styra det hela.

Den ska ha hand om alla temperatursensorer på tankarna samt styrning av både värmen och pannan!

Har börjat så smått och testa lite

http://vpn.romer.se:9000
samt att det går att telnetta till vpn.romer.se:9001. Vill man ha ut nåt av telnetten så måste man skriva "r" annars så svarar den inte :)

Den går upp och ner då jag testar just nu men för den intresserade så kan man se lite saker som sker där :)
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Livestream någon? Har haft ett helsike att fånga mössen på sistående :)

http://vpn.romer.se:9000/

Men från i söndes så började de hända saker. En av alla 10 olika fällor funkade och då fixade jag till det. Tog en gammal bur jag hade sedan innan. Givetvis har dom mat och vatten och mår bra där dom är :)

Hur deras framtid blir är oviss men förmodligen släpps dom någonstans.
Senast redigerad av daromer den 06 nov 2012, 17:58, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 200
Blev medlem: 06 sep 2010, 21:03
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av KungenAvPeking »

Hey... Jag kollade ju... Inte vrida kameran då ju... ;)

*edit*
Så, det var bättre... :)
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Hehe.

. Uppdaterat länken nu. Ska fixa till lite mera halvpermanent.



Ska fixa nån leksak till te dem. Dom verkade gillar hjulet :D Får nog skaffa större bur snart med :D

edit: Och small precis 2 nätagg. det ene kortslutning av en lödning. Det andra gick då det satt i samma uttag. Satte dit ett annant men inte tillräkligt strömstarkt så bilden på mössen laggar och så. Sjuk skillnad de blev helt klart.
Ska fixa senare ikväll.
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 200
Blev medlem: 06 sep 2010, 21:03
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av KungenAvPeking »

Lite skillnad mot innan, känns som att framerate blev typ halva?

Annan sida också, bytte du programmvara? (Ingen login nu, eller ligger jag som inloggad sedan förut,trots ny port?)

edit* Ah... annan kamera, den andra låg kvar på gamla porten, men med ny utsikt... ;)
(Dock ingen login för live bild...)
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
Skriv svar