Mitt System i Esperyd

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Jo tänkte visa lite hur mitt system ser ut.

Kommer bygga upp infon med tiden. Men drar först en kort förklaring.
-----------------------------------------------------------------------------------

Har för tillfället en Quadcore som agerar server för min övervakning och styrning. Den står även får både inkommande fiber och iptelefonin.
Den har en 1500Va ups mot sig. Och klarar driva denna datorn i runt 4-8 timmar beroende på om jag stänger ner filservern som står jämte. Där är runt 95Ah och 24 volts batterikapacitet. Dessutom står det ytterligare 200Ah om det skulle krisa sig.

Enheter inkopplade på routern:
2*Usb-adapter för 1-wire.
Tellstick
Tellstick Duo (Den nya generationen som jag utvärderar)
Plugwise sticka.

1-wire nätet del 1 består av:
*40 tal sensorer DS18b20
*Ett gäng DS2413 för att styra och se om jag har igång olika elprylar
Kan styra dessa enheter både via mobil/dator/direkt på knappen på väggen. Allt funkar hel transparent och trycker man på väggen så känner datorn av detta inom 1 sekund)
*Högtempgivare till pannan
*Fuktighetsgivare. Dels vinden och dels utomhus.
*Vattenmätare. För tillfället bara på varmsidan men kallsidan kommer snart. (Kostade under 500sek styck och mäter per liter!)
*3 övervakade musfällor.
*Ljusmätare som mäter ljuset utomhus.
*Kollar även om dörrarna på frys och kylskåp är öppna eller stängda samt dess temperaturer.
*lägesgivare som mäter läget på shunten till värmen in i huset.

-wire nät del 2 består av:
(Detta nät är ej klart.

Plugwise nätet:
*Ca 10 enheter. Har inte blivit mer då mitt krav är att de ska fungera i inux och eftersom de bytt version så funkar inte pol.py så bra längre.
Har skrivit egen programvara till Plugwise enheterna. De pollas just nu så fort de bara kan. Kan stänga av och starta grejer bl a från mobilen.


Ideer i huvudet som väntar på implementation:
- 1-wire button en heter med kontrollpanel vid varje dörr. Ska kopplas som master-enheter med någon form av kommunikation med huvud datorn.
- Fler 1-wire enheter för att känna av dörrar fönster o.s.v.
- Verkstan ska få en hel hög med 1-wire enheter. Bla till lackboxen.
- Tellstick duon ska byggas ut mer med fler enheter i huset.
- Shuntstyrningen av värmen till huset ska göras i en skarp version och med bättre processor. (Ska även dit interface så att huvuddatorn kan prata med denna enheten)
- Ska bygga en helt egen styrning till pannan då orginalstyrningen inte funkar ett skit bra. (Samma här. Interface för datorn ska finnas med)
- Ny router. Har första maskinen. En som drar knappa 20 watt. Den ska bli ny maskin. Ska inhandlas en likadan till för att få redundans på det hela sedan. dryga 40 watt mot quadens 180 watt :)


Sedan finns det givetvis mycke mer som måste göras!

########################################################
#################### Senaste Nytt! ########################
########################################################

Tillverkat slingan med sensorer som ska ligga i marken.

Inom närmaste dagen ska hålet grävas och slingan ner.








###########
Gammal info

Här kommer en bild på Shuntstyrningen som jag gjorde ett program till och hängde upp på väggen igår.
Notera att shuntmotorn hamnade snett. Trodde jag hade ritat rätt men när jag väl gjort axeln hade jag vridit den snett. Ska fixas sedan. Kommer ett nytt kretskort inom kort med plats för större processor med. Detta är ett Kort som jag byggt på allt eftersom. Men det funkar faktiskt riktigt bra!
Shuntstyrning
Shuntstyrning
Länk till en bild som visar kurvan på vattnet in och även en (stigare_test) som visar tempen som borde vara in så jag tycker den funkar helt ok. Ni som är snabba och tittar kommer se i början att den är konstig. Men det är för att jag inte monterade upp detta förräns igår (18 September) vid 20:50.
https://luno.mine.nu/temp2/png/ackar_24h.png

Sedan är det kanske inte det bästa att jämföra hallens temperatur på övervångingen. Dels sitter det inget element i hallen dels så sitter givaren nära ett fönster. Det går just nu bara ett rör genom hallen. Så innan när man inte hade styrning och shuntade in 40 gradigt vatten eller mer. (Innan hag jag en panna från 70 talet med konstig tank och då shuntade man in samma temp som var i tanken) Då var det 30 grader i detta rummet. Nu är det bra mycke mer behagligare.

----------------------------------------------------------------------------------
Jag kommer uppdatera strukturen i första inlägget men kommer lägga nya inlägg när jag har gjort nåt nytt
Senast redigerad av daromer den 04 okt 2010, 04:45, redigerad totalt 5 gång.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Liter bilder på pannrummet:


När jag köpte huset såg det ut så här...
Gamla tanken.
Gamla tanken.
Gamla panna. Läckte som ett såll!
Gamla panna. Läckte som ett såll!
Här kan man se skillnaden när jag började måla taket :lol:
Skitigt tak!
Skitigt tak!
Nya:
Nya pannsystemet precis inmonterat. Tog 2 dar
Nya pannsystemet precis inmonterat. Tog 2 dar
Lite inklätt.
Lite inklätt.
Det som ska göras nu:

Shuntstyrningen ska göras klart.
Styrningen till pannan ska göras.
Pannans sidoplåtar ska lackeras och sedan monteras.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av CirruZZ »

Mumms....rolig läsning! :wink:
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Beställt en hel hög grejer från diverse firmor. Så i närmaste veckan kommer det komma in närmare 30 olika sensorer till + 20 tempsensorer till på nätet.

Måste ta tag och bygga sensorpinnen som ska vara ner i marken och mäta tjälen till vintern. Snart är ju tjälen här så :D
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Gjorde första övervakade musfällan idag.

Bilder:
IMG_20100926_224247.jpg
IMG_20100926_224237.jpg

Lite suddiga bilder- Baserat på en DS2405.

Sitter en lysdiod på baksidan som lyser svagt när den är apterad. Detta för att enkelt kunna se så man fick kontakt.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Nya saker anlänt. wifi-våg. Ljussensor. Nya displayer. Sedan om några dar dyker ytterligare en hög sensorer upp.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Senaste nytt:

Kylskåp och frysen övervakas. Både dörrarna och temperaturen inuti.
Ska bara dra en riktig kabel. Går just nu en RJ45 kabel rakt över golvet till uttaget i väggen.

inga bilder på det dock.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Har idag även byggt ihop en läges givare tillsammans med en DS2450 som mäter läget på värmeshunten.

Bilder kommer under morgondagen.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av CirruZZ »

Du ligger inte på latsidan du! :wink: ...det gillar vi!
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Bilder på shunt-sensorn.
IMG_20101002_120504.jpg
IMG_20101002_120456.jpg
Limmade fast en rattliknande sak på utgående axel. Den har en magnetpå sig. Sedan sitter kortet med kretsen på utanför.

Har lite problem med att shunten rör på sig för lite. Tror jag satt shunten åt fel håll. Så ska vrida den när jag hinner.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Övervakning är bra.

Tänkte testa pannan idag lite mer. Bytte fläkt då. Har en som egentligen är 4ggr för stor men testade den. Har ju som sagt ökat efektiviteten ganska rejält på pannan.

Upptäckte också att gamle fläkten var ju fylld med sot. Inte underligt den inte funkade så bra. Så ska testa med den sedan igen.
Nye fläkten körde jag på kanske 1/4 del av vad den klarar och krämade då ut 50kw ur pannan i genomsnitt. Andra iläggningen skruvade jag ner fläkten då jag var tvungen att dra till jobbet. Nu får man även tänka på att det var gammal röten ved jag eldade med så dess energiinnehåll var uruselt. Ska testa med lite riktig granvirke nån dag.
ackar_energi_24h.png
ackar_energi_24h.png (26.39 KiB) Visad 23287 gånger
Jag hade vid detta testet när jag krämade ut lite mer en avgastemp på runda slängar 250 grader (Då jag körde ur 50kw+)
I vanliga fall med gamla fläkten när jag körde ur 20-30kw så snittade jag 150-170 grader. Faktiskt inte helt galet. Effekten jag vill åstakomma och jag byggt anläggningen till är 30-40kw. 30kw sommartid och sedan för att inte behöva elda för länge på vintern så drar man upp den till 40kw. Och har man bråttom ökar man lite till. Desto mer man ökar över 30kw desto mer blir förlusterna.

Nästa steg för att få ner förlusterna något blir till att byta termostat till en 70 gradare istället för 80 eller vad jag har idag.

Sedan nästa steg igen blir att bygga om pannan igen :) Har redan ideer på att öka effektivitetn ytterligare men det får nog vänta ett par år :D
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Gjorde klart givaren för mäta temperaturen i marken. Tanken är att mäta ner till 1.5meter lite drygt. får se hur jag gör. 15 sensorer på kabekl. Pålagt smältlim. Sedan trätt på en krympslang som jag sköt in mer smältlim i. Värmde sedan med gasbrännare. Täta är de definitivt.
IMG_20101004_024118.jpg
IMG_20101004_024053.jpg
Hoffan
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 352
Blev medlem: 13 maj 2007, 22:46
Ort: Mölndal

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av Hoffan »

Mycke kul och intressant läsning.

Men ser att du har dinn plugwise sticka i routern. Stämmer detta

I så fall. Hur kommunicerar du me denna??

/N
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Min router är en Quadcore med Gentoo på.

Jag kör sedan ett pythonscript för att hämta värdena från de olika stickorna.
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av Dowser »

Kan inte säga annat än att jag är djupt imponerad över din energi och ditt engagemang!
Du gör verklighet av det många av oss tänker att vi borde göra "nån gång"...

Härligt!
Skriv svar