En blygsam start till....vadå?

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
norlin
Gillar hemautomation
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 nov 2012, 12:05
Ort: Sverige

En blygsam start till....vadå?

Inlägg av norlin »

Hej forumet.
Första inlägget och jag hoppas att det hamnar i rätt forumsdel (Annars kanske någon snäll admin kan hjälpa mig att flytta det)

Nutid:
Jag använder idag en Oregon RMR500 med 4 externa givare för att hålla koll på temp & fukt i huset, (inne, ute, förråd, källare och vind) saknar möjligheten att se gamla värden och presentera dom på ett bra sätt.
Mäter övriga temperaturer med hjälp av diverse inne/ute termometrar handlade i diverse affärer.
(inget avancerat alltså)

Framtid:
Visionen är att mäta temp & luftfuktighet inomhus & utomhus tillsammans med vind och nederbörd. El-förbrukning för hushållet, värme och garage. Vara möjligt att bygga ut med fler mätpunktet.
Logga och nå data via nätet.

Nu börjar det bli komplicerat, jag har letat efter färdig lösningar men inget hittat.
Så nu är frågan. Hur kommer jag vidare?
All hjälp mottages tacksamt i form av tips på lösningar & produkter.
mazzse
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 nov 2012, 12:34
Ort: Stockholm

Re: En blygsam start till....vadå?

Inlägg av mazzse »

Hej

Förslag att du gör som jag gjorde för ett tag sedan, läs lite grann om 1-wire här på temperatur.nu och som how-to guider som finns.
Köper grejer på m.nu.
Och installerar detta på den datormaskin som passar dig bäst, win el linux.

Då har du nämligen både möjlighet till att logga och komma åt ifrån internet för att skåda mätningarna.

Så du har mao kommit helt rätt... :)
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: En blygsam start till....vadå?

Inlägg av PerM »

Tag en funderare på om du senare också vill kunna styra lampor och annat baserat på den informationen du samlar in, många får mersmak när de inser möjligheterna.

1-Wire är ett sätt, RFXtrx (USB varianten) och Tellstick ett annat, dessutom trådlöst. (brasklapp för just Tellsticken; Telldus har länge dragits med problem med sina drivrutiner så jag föredrar själv RFXtrx). Inte omöjligt att en del av dina existerande sensorer fungerar med dessa.
norlin
Gillar hemautomation
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 nov 2012, 12:05
Ort: Sverige

Re: En blygsam start till....vadå?

Inlägg av norlin »

Tackar för bra tips!
1-wire, det får bli till att läsa på lite. Hade hoppats på kunna lösa det trådlöst, men har som sagt inte hittat något system som löser hela problemet.

Någon som har ett bra tips på lämplig sida att börja studera om 1-wire?

Styra lampor, hmm jag har närmare 9 st (3 satser) av dessa http://www.jula.se/fjarrstrombrytare-3-pack-408028 som jag har till att tända & släcka ett antal lampor.
Gjorde ett försök med en http://www.jula.se/mottagare-med-fjarrk ... p44-408031 till motor/kupevärmare men räckvidden var för dålig.
Kan jag använda mina nexa produkter till att automatisera "mysbelysningen" och schemalägga tider?

Edit.
Hittade denna produkt http://www.jula.se/tellstick-net-radios ... are-408069 är det med en sådan jag kan styra alla mina nexa produkter?

Får studera lite mera.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: En blygsam start till....vadå?

Inlägg av daromer »

Med en tellstick kan du automatisera dina Nexa prylar :)
Finns både nätbaserade och de som du kopplar in via USB.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: En blygsam start till....vadå?

Inlägg av PerM »

norlin skrev:Tackar för bra tips!
1-wire, det får bli till att läsa på lite. Hade hoppats på kunna lösa det trådlöst, men har som sagt inte hittat något system som löser hela problemet.
Om du med system menar mjukvara så ta en till på BM, se min signatur, den har stöd för 1-Wire, RFXtrx och Tellstick (USB varianten) och en del annat.

Som daromer också skriver så är RFXtrx alt. Tellstick ett bra komplement till dina Nexa-prylar, och visst går det automatisera på/av och dimnig.

Vad gäller 1-Wire så se vilka sensorer t.ex. m.nu har i lager ("butik" länken ovan). Vad som är intressant är ju upp till dig och vilka önskemål du har. Min rekommendation är att du börjar i liten skala och sedan bygger på med nya enheter i etapper.
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 200
Blev medlem: 06 sep 2010, 21:03
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: En blygsam start till....vadå?

Inlägg av KungenAvPeking »

Kan ju säga att det finns för och nackdelar med båda systemen (om vi delar in det i 1-wire och 433Mhz)

Med 1-wire får du dra kablar, men det finns färdiga lösningar för diverse olika sensorer, till rimliga pengar.

433 mhz systemet har fördelen att du slipper dra kablar, men varje sensor kostar mer, du riskerar att missa signaler från sensorerna för att dom krockar med varandra och styrning av lampor och kontakter (finns i princip ingen felkontroll, sensorerna sänder när dom sänder, även om en annan sensor sänder samtidigt. Ju fler sensorer och kontakter som ska dela på radiovågorna, ju mer ökar risken för kollision i luften.
Sen är det ju en fördel att du kan styra dina befintliga Nexa kontakter med Tellstick/RFXtrx.
Nackdel att om du t.ex har en rörelsedetektor som ska regelstyra (bestäms av schema i dator) en lampa, så får man lite mer fördröjning, jämfört med 1-wire

Själv kör jag med lite blandat, 1-wire för temperaturmätning och tanken är att hålla koll på dörrar och elförbrukning, kanske lite annat, när andan faller på.
Sen har jag Tellstick DUO (kan både sända och ta emot 433 mhz, till skillnad från "vanlig" Tellstick, som bara sänder) som tar in dörrklockan, en temp (mest för att testa) och en hemmagjord ljussensor (konverterad tempsensor, som ger olika "grader" av ljus - inte bara on/off) och sen styr DUOn ett helt gäng med kontakter (lampor i olika rum, barnens TV och dator, utebelysning, kaffebryggaren osv.)
Programvara som jag använder hemma: Windows-burk med MSure (Jag VET PerM, BM ÄR bättre, men det funkar för mig... :wink: ) och SwitchKing
Programvara i sommarstugan: Linux Ubuntu Server med OWFS och SwitchKing.
I mobilen: Android - SwitchKing klient och Tasker (automatiserar olika saker i telefonen, t.ex att när jag närmar mig hemmet sätts WIFIn på, när jag kopplas upp mot WIFIn talar Tasker om för SwitchKing att jag är hemma...)

Hoppas det ger lite att fundera på och kanske lite inspiration.
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
norlin
Gillar hemautomation
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 nov 2012, 12:05
Ort: Sverige

Re: En blygsam start till....vadå?

Inlägg av norlin »

Läser på för fullt, återkommer med frågor och funderingar.

Trevligt och kunnigt forum. :D
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: En blygsam start till....vadå?

Inlägg av PerM »

KungenAvPeking skrev: Programvara som jag använder hemma: Windows-burk med MSure (Jag VET PerM, BM ÄR bättre, men det funkar för mig... :wink: )
Ja, MSure var inte dåligt, bara väldigt jobbigt att konfigurera, säg till när du är redo att uppdatera till BM så fixar vi en deal åt dig :)
norlin
Gillar hemautomation
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 nov 2012, 12:05
Ort: Sverige

Re: En blygsam start till....vadå?

Inlägg av norlin »

Hej alla.
Inte har det hänt så mycket som jag skulle önskat.
Funderar på att investera i en RFXtrx433 då det verkar som att den klarar att både styra mina nexa brytare & läsa mina Oregon Scientific sensorer.

Sedan lyckades jag spontanköpa en trådlös elenergimätare Efergy e2
Helt utan att kontrollera om den kan läsas av RFXtrx433 eller liknande, vilket det verkar som den inte kan, eller vet någon om något annat?

Så just nu har jag 2 trådlösa system, Oregon Scientific och Efergy e2, skulle vilja kunna samla data från dessa system och utöka med vind och regn sensor, funderar lite på om conrads TRÅDLÖS VÄDERSTATION TE857 skulle funkera.
Känner stark att jag kommer att stå med olika system som inte kan samsas i en datainsamling.

Troligen vill jag ha trådlösa enheter, ser inget bra sätt att dra kabel.
Tips mottages tacksamt.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: En blygsam start till....vadå?

Inlägg av PerM »

Ja, trådlösa enheter är väldig bekvämt och har man inte befintliga rör el. dyl. så är det besvärligt att få fram kabel till mätpunkerna.

RFXtrx är imho ett bra alternativ, de har stöd för en lång rad enheter, även en del mindre vanliga sådana.

Jag skulle inte bli förvånad om RFXtrx fungerar med den där väderstationen; kontakta Conrad och fråga; de borde veta vad det är för OEM-märke på den.
norlin
Gillar hemautomation
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 nov 2012, 12:05
Ort: Sverige

Re: En blygsam start till....vadå?

Inlägg av norlin »

Då var det dags att rapportera och fråga.
Det blev en RFXtrx433 och ett gäng NEXA brytare till de jag har, tot ca 15 pluggar & 2 "gömma i uttaget" ett skymningsrelä blev det åxå.

Så under ett par kvällar har jag roat mig med att lära Domoticz alla brytare (de två inbyggnadsbrytarna har jag inte fått upp än, siktar på helgen då det kan vara ljust när jag är hemma.)

Alla se Oregon Scientific jag hade hittades och jag pillade lite på grupper och automatisk motorvärmare & tända lampor på morgonen.

Och idag var det 15% på Clas Ohlsson så jag köpte några Oregon Scientific till.
Där hittade jag åxå Artikelnummer 36-4441 som enligt nån tråd på byggahusgick bra, men inte för mig.
En av de tre jag köpte, den första jag provade med, dök upp, ett tag hittas inte mer, kopplade på Rubicson då den dök upp.

Det pratas om olika firmware i den tråden, men jag hittar inte hur jag ska se vilken jag ska ladda ner (eller ens hur jag laddar ner) Jag har Firmware version: 67

Någon som har länk till nån HowTo? eller liknande. Hjälp en Noob ;)


Och den trådlös elenergimätare Efergy e2 kan inte läsas av RFXtrx433, eller vet någon om något annat?


Tackar på förhand.
norlin
Gillar hemautomation
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 nov 2012, 12:05
Ort: Sverige

Re: En blygsam start till....vadå?

Inlägg av norlin »

Vet inte vad jag gjorde men nu dyker Clas Ohlsson givarna upp, med ca 3-4 meter räckvidd vid fri sikt, en vägg emellan = ingen mottagning. Den produkten rekommenderas inte

Vad blir då nästa steg?
Ja fixa till lite bättre styrning av ljuset & få in de två inbyggnadsbrytarna.
Fundera ut vad jag kan styra för att förenkla och/eller förbättra hemmavid.

Sedan vore det intressant att få in elförbrukningen, tips på det?
norlin
Gillar hemautomation
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 nov 2012, 12:05
Ort: Sverige

Re: En blygsam start till....vadå?

Inlägg av norlin »

Bytte till en Hallon Paj att köra på och passade på att flytta på planeringen i huset av RFXtrx´en för att nå motorvärmarutgen i garaget (bil på utsidan) och då åxå flytta på Clas givarna p.g.a. räckvid.
Dom dök dock upp lite sporadiskt och jag tappade kollen på vilken givare som var vilken. Det hela slutade i att jag tog bort givarna i Domoticz och startade om både givarna & Domoticz och nu hittas inga givare alls, försvann dom för gott när jag valde att ta bort givarna? Hittar inget i loggen om några okända givare.
Lutar åt att budgetera för 3 nya givare under året som kommer, tips på bra & billiga mottages tacksamt, Oregon Scientific funkar bra, dock lite dyra.
Skriv svar