Ny temperaturloggning med 1wire i Gördalen, norra dalarna!

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
ejwbegysv
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 nov 2012, 22:23
Ort: Gördalen

Ny temperaturloggning med 1wire i Gördalen, norra dalarna!

Inlägg av ejwbegysv »

Hej!

Efter ca 10 år med div strulande mätutrustning för väder så har jag nu förhoppningsvis byggtihop en skottsäker lösning :wink:

http://www.gordalen.nu/sv/html.asp?ID=277
Visar lufttemp och vattentemp i en närliggande bäck (bra att veta för fiskare).

Gördalen är ett skoterparadis och efter att bli nerringda varje dag med skoterintresserade som frågade om det fanns snö och hur kallt det var så beslutade jag mig för att bygga en hemsida till byn (med ca 20 invånare), detta var 10 år sedan och vi har kört temperatur och webbkamera sedan dess!! I början med modemuppkoppling (alltså analogt via telelinjen) och en bild ut genom fönstret på naturen + en vanlig kvicksilver-termometer. Tyvärr har hemsidan ej utvecklats sedan starten men hårdvaran har bytts ett antal gånger, främst pga åskan.

Så från och med idag så drivs webbkamera + temperatur via utrustning köpt från http://www.m.nu, närmligen följande:
1. Raspberry Pi.
2. i2c 1wire expansion module.
3. 2st DS18B20+ 1wire tempmätare.
4. 1st Logitech 9000 Pro - webbkamera.
5. Dovado Tiny + Telia 4G modem (finns dock endast Edge/GPRS)

Utrustningen drar 4-6watt i drift inkl kamera. Ingen USB-hubb används (fick testa lite olika webbkameror innan jag hittade en som fungerade med den klena strömmen från PIn).

Mjukvaran är:
1. OS = Raspbian “wheezy” (Debian), har även testat Arch Linux som också fungerar bra.
2. Bildtagning = MJPG-Streamer (lite modifierad för att endast ta stillbilder)
3. 1Wire = OWFS
4. Lagring = RRDtool, lagrar temperaturvärden på ett enkelt och snabbt sätt.. Ska ev. köra MYSQL i framtiden.
5. Diagram = RRDtool, mycket snabbt och smidigt.
6. Uppladdning = Då bredband saknas skickas alla bilder (kamera och diagram) till en webbserver med jämna mellanrum.

Ska väl skriva ihop en guide sen på hur jag gjort allt..
ingvarschon
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 maj 2013, 11:54
Ort: Gävle

Re: Ny temperaturloggning med 1wire i Gördalen, norra dalarn

Inlägg av ingvarschon »

Hur gick det med byggbeskrivningen?
Skriv svar