Elförbrukning, Temperaturloggning Landåvägen

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Bergalot
Gillar hemautomation
Inlägg: 25
Blev medlem: 29 mar 2012, 19:29
Ort: Umeå

Elförbrukning, Temperaturloggning Landåvägen

Inlägg av Bergalot »

Den senaste månaderna har de ploppat upp en hel del nya system här i forumet så jag tänkte att de dags att bidra med sin egna rigg. :)

Detta med hemautomation är ju ett riktigt roligt ämne och ju mer man håller på desto fler idéer kläcks kring vad man
skulle kunna göra med systemet. Mitt system har precis kommit förbi uppstartsfasen och har tuggat på nu sen i aug -12.
Vet inte riktigt hur framtiden ser ut för detta systemet men någon form av styrning med hjälp av Tellstick vore intressant.

Just nu går den mesta tiden åt att fundera kring hur informationen skall presenteras på hemsidan, nya tabeller med temperatur historik. Har försökt att få det ganska så "cleant" men de blir allt svårare att få plats med all info. Kör just nu en fast bredd på ca 900px.

Hårdvara:
Servern består av ett intel thin mini-itx mn2800nt med ssd för att riggen skall vara så strömsnål som möjligt.

Loggar med ett 1wire-nät där elförbrukningen loggas med en hemmagjord led-pulsdetektor samt räknare från hobby boards.
Temperaturen loggas med DS18b20 sensorer.

Mjukvara:
Kör serven med Debian och använder OWFS för 1-wirenätet. Server aggerar både filserver och webbserver.

Hemsidan är ihop knackad av lite smått och gott som man hittar på nätet. Bland annat så skapas graferna med Highcharts.

Informationen har jag inte lagt upp på någon officiell hemsida än utan presenteras lokalt. Hemsidan ser ut enligt nedan:
index.jpg
energi.jpg
historik.jpg
Senast redigerad av Bergalot den 26 jan 2013, 15:41, redigerad totalt 1 gånger.
bjornsson
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 403
Blev medlem: 25 aug 2010, 09:06
Ort: Bräcke

Re: Elförbrukning, Temperaturloggning Landåvägen

Inlägg av bjornsson »

Ser bra ut :)
Men hur lyckas du hålla nere elförbrukningen så där?

Jag ligger på mellan 55-70 kWh nu på vintern.
Och på sommaren runt 25-35 kWh.
Bergalot
Gillar hemautomation
Inlägg: 25
Blev medlem: 29 mar 2012, 19:29
Ort: Umeå

Re: Elförbrukning, Temperaturloggning Landåvägen

Inlägg av Bergalot »

Oj det låter mycket. Hur värmer du din villa? Andra apparater i drift? :)

Denna villan värms upp med en gammal ved eldad kombi panna
så det är endast hushållsel som förbrukas. Kör ibland med
el element för att driva bort fukt. Brukar ligga mellan 10-30kWh/dag och
det borde gå att pressa ner lite till.
bjornsson
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 403
Blev medlem: 25 aug 2010, 09:06
Ort: Bräcke

Re: Elförbrukning, Temperaturloggning Landåvägen

Inlägg av bjornsson »

Bergalot skrev:Oj det låter mycket. Hur värmer du din villa? Andra apparater i drift? :)

Denna villan värms upp med en gammal ved eldad kombi panna
så det är endast hushållsel som förbrukas. Kör ibland med
el element för att driva bort fukt. Brukar ligga mellan 10-30kWh/dag och
det borde gå att pressa ner lite till.
Kör med Luft-Luft VP och kamin i vardagsrummet, element i de två rummen längst bort, sedan varmvattenberedaren till varmvattnet.
Sedan gör ju iofs tvätt och tumlare minst en gång per dag och diskmaskin, två vuxna och tre barn.
Sedan någon dator och TV står ju på mest hela tiden också :p
och nu när det varit konstant -20 typ sedan jul så har det ju gått lite mera ström också till värmen :) För att inte tala om motorvärmare och kupé fläkt i bilen.

Huset är på 125m2 enplan.
PatrikN78
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 dec 2011, 16:24
Ort: Jämjö

Re: Elförbrukning, Temperaturloggning Landåvägen

Inlägg av PatrikN78 »

Snyggt presenterat, man kanske skulle lära sig highcharts :)
RRD-graph ger lite stela grafer..
Bergalot
Gillar hemautomation
Inlägg: 25
Blev medlem: 29 mar 2012, 19:29
Ort: Umeå

Re: Elförbrukning, Temperaturloggning Landåvägen

Inlägg av Bergalot »

Då förstår jag att de går en hel del el bjornsson. Årsförbrukning?
PatrikN78 skrev:Snyggt presenterat, man kanske skulle lära sig highcharts :)
RRD-graph ger lite stela grafer..
Jag har aldrig använt RRD-graferna så jag kan inte säga om de är svårare att använda highcharts men kan tänka mig att det kanske finns fler inställningar som gör det kanske blir lite mer komplicerat. På deras hemsida finns de ju redan färdiga mallar som går att använda och de har även bra fakta kring deras inställningar.

"Mallarna" går även att ändra i jsFiddle. Där kan du ändra mallen till önskat utseende på grafen.
Exempel:
http://jsfiddle.net/gh/get/jquery/1.7.2 ... ular-time/

Jag loggar min information i mysql databas.
Skriv svar