Mitt hus i Eskilstuna

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
lunxer
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 dec 2006, 18:01
Ort: eskilstuna

Mitt hus i Eskilstuna

Inlägg av lunxer »

Har ett nybyggt system för min lilla enplansvilla:
En Raspberry Pi som har en yttertemp och luftfukt/temp i krypgrunden.
Ska utöka med elövervakning.
Lite grafer (rrdtool) på http://kranvatten.se

Edit : 24/2 -13
Har nu fått igång elövervakningen, gjorde av med 12800kwh detta första år i hus, precis installerat en billig llvp från jula (sc 3032 för 7000 kr)
Förhoppningsvis så blir det högre temp inne och lägre förbrukning år 2 :)
Senast redigerad av lunxer den 25 feb 2013, 00:09, redigerad totalt 1 gånger.
jgb
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 jan 2013, 15:29
Ort: Askeby

Re: Mitt hus i Eskilstuna

Inlägg av jgb »

Det där var intressant, planerar du att behålla alla historiska värden? Orsaken att jag frågar är att just det du mäter är något som jag funderat från och till på utifrån diskussionerna om för- och nackdelar med krypgrunder.
lunxer
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 dec 2006, 18:01
Ort: eskilstuna

Re: Mitt hus i Eskilstuna

Inlägg av lunxer »

jgb skrev:Det där var intressant, planerar du att behålla alla historiska värden? Orsaken att jag frågar är att just det du mäter är något som jag funderat från och till på utifrån diskussionerna om för- och nackdelar med krypgrunder.
Kommer spara all historik, ska bli intressant när det gått ett helt år och se vilja perioder som är riskperioder.
Just min krypgrund tar inte så mycket stryk av fukt, då jag har betongbjälklag. Dock risk att det kryper upp fukt vid avloppsgenomdragningar så det är fortfarande intressant att hålla det under uppsikt.
Skriv svar