Mätning och styrning av villadrift

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Buster
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 dec 2011, 00:14
Ort: Karlskrona

Mätning och styrning av villadrift

Inlägg av Buster »

Hittade inte så många system i forumet som är inriktade på mätning och styrning av villadrift, så jag tänkte att det kunde vara värt att presentera mitt projekt med några rader. Kanske kan man hitta någon likasinnad att bolla idéer med..

Det kanske är lite att ta i, det där med "styrning", som återfinns i rubriken, men man måste ju ha visioner..

Just nu kör jag med en USB-adapter (DS9490R) till en gammal PC, och loggar i LogTemp.

Jag mäter ett antal storheter kring värmeproduktionen och förbrukningen.

Jag har en värmeanläggning som består av en pelletspanna, solpaneler och en acktank. Med detta driver jag två hus.

För tillfället mäter jag bland annat:
Temperaturer:
  • ute, framledning, acktank (3 st), panna, rökgas (via Termoelementinterface), skorsten
Energi (via SVM F2-energimätare och räknare med RC-filter):
  • sol, pellets, förbrukning för resp hus
På området ambitioner kan nämnas:
  • snygga till installationen, byte av mätprogram, övergång till en riktig databas, mätning av vv-förbrukning, styra tilläggsvärme, skicka larm
Problem (Ja visst har jag sådana)
  • nätet är överlastat så jag kan in te lägga till fler mätpunkter, vilket jag tror beror på min "labbmässiga" installation
Detta var i korthet...

/ Johan