Vilka Prylar?

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Foxmaster
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 okt 2013, 08:52
Ort: Nordmaling

Vilka Prylar?

Inlägg av Foxmaster »

Känner mig lite vilsen i denna djungel av prylar och skulle vilja få lite råd om vilka grejor som behövs.

Jag vill mäta in och utgående vatten temp på värmepumpen. Hade tänk mig en raspberry med nån typ av temp givare och en wifi nano på den. Data kommer att hämtas av en server eller skickas till en server som ska presentera resultatet.
Men vad behöver jag prylar till detta?
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Re: Vilka Prylar?

Inlägg av flyvert »

o m.nu:s RPi startkit för 1-wire (https://www.m.nu/startpaket-raspberry-p ... p-787.html)
o 4 eller fler tempgivare (brainerframledning+retur samt radiatorframledningstemp+retur)
o OWFS (enkelt filsystemsbaserat inteface mot 1-wire bussen)

Jag bytte sedermera från m.nu:s krympslangsförsedda givare till denna typ från WebIQ: http://www.energibutiken.se/sv/temperat ... ivare.html som jag tycker fungerar bra och har ett attraktivt pris.

Lagring & presentationen gör jag i RPi med:
o Apache
o PHP
o MySQL
o Flot charts

(du finner flera exempel på forumet om du letar...)

Är du inte rädd för att hacka så kan du krydda på med DynDNS och OpenSSL så kan du utan större risk lägga ut websidan på internet. Den är bara tillgänglig för webklienter som du i förhand har skickat SSL certifikat till (ung. samma som Handelsbanken använde förr till sin internetbanktjänst) - klienter utan certifikat får "platt näsa o långa öron" :mrgreen:

Har haft problem med WiFi på Raspberryn - körde med en dongle med rätt chipset men fick problem på en gång. Ville inte palta med extern USB hub för att stärka upp +5V så efter några veckor där länken visserligen var "uppe" hela tiden, men med rutten bandbredd hamnade donglen i byrålådan och blev ersatt med några meter CAT 5e o några borrhål här o där...
Bilagor
Startsida
Startsida
2013-10-23 09-58-40.png (27.78 KiB) Visad 9437 gånger
Statistik från värmeväxlare
Statistik från värmeväxlare
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Skriv svar