Mitt Z-wave system

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
SEALen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 51
Blev medlem: 14 nov 2013, 15:36
Ort: Sundsvall

Mitt Z-wave system

Inlägg av SEALen »

Hepp,
köpte hus för ett år sedan. Det har den sämta värmen som finns nämligen direktverkande el. Dock blir det hyffsat ekonomiskt då jag har en av marknadens bästa luft-luft värmepumpar.

Har från börjar velat att styrningen av dito värmepump var lite bättre. Så nu när det kommit program som går på Raspberry Pi tänkte jag att med lite trixande kunde jag få styrning av både lampor och mitt värmesystem.

Så följande handlades från m.nu

Raspberry Pi 512 Mb + Pi Kameran.
Razberry (Z-wave modulen)
Aeon Labs Multi Sensor 4 st (Mäter rörelse, temp, luftfuktighet, ljus i lux)
Fibaro Universal Sensor med två stycken DS18B20+ temp mätare (för ute temp då ovan sensor bara går till -20'C och jag bor i Norrland).
Everspring on/off plug-in moduler 4 st
Lite IR elektronik för att kunna läsa av orginal värmepump-fjärr och sedan skicka styrsignaler till pumpen.

Har redan avkodat hur fjärren skickar sina signaler. Värmepumpars fjärrar skickar normlat komplett status varje gång man trycker på en knapp. Annars skulle fjärren och pumpen kunna hamna "ur sync". På min IVT-pump så skickas ett 107 bitars meddelande varje gång man trycker på en knapp att jämföra med en TV fjärr som kanske skickar 16 bitar per knapp.

Jag har dock inte en aning om vad som är vad i signalen men har insett att jag inte behöver veta det heller utan jag behöver bara spela in de kommandon jag vill kunna skicka. Detta kommer att ske med LIRC då jag fått lite tid at löda ihop kretsarna.

Sedan tänkte jag läsa av temperatur med multi sensorerna samt när det blir mörkt för att styra lite lampor. Rörelse sensorerna tänkte jag har lite som billigt larm med en notifikation till min telefon samt filmning med kameran om de blir triggade då jag inte är hemma.

Det hela är tänkt att styras med Domoticz eller kanske Home Genie. Inte riktigt bestämt mig.

Eftersom jag tjänar in kosing tänker jag sätta z-wave moduler på nästan allt i huset. T.ex. på el-elementen så jag får styrning på dem också. Det kräver kanske lite fler temp-sensorer också så man kan känna av när det blir kallras från fönster mm. Det lär dock bli Fibaros fönster sensor (Man kan koppla in en DS18B20+ på den nämligen) då det är den billigaste z-wave temperatur sensorn man kan köpa på m.nu som är batteridriven.

Synd det inte finns nån billig batteridriven tempsensor som pratar z-wave. Över 400 kr per sensor blir dyrt fort tyvärr.

Ja det blev lite text det där. Skoj att du orka läsa allt :)
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Mitt Z-wave system

Inlägg av CirruZZ »

Kul läsning!

Roligt, vi har samma förutsättningar, jag har också direktverkande el och luft/luft pumpar. Har samma funderingar att styra allt som du men med Plugwise, 1-wire, och någon sorts IR.
SEALen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 51
Blev medlem: 14 nov 2013, 15:36
Ort: Sundsvall

Re: Mitt Z-wave system

Inlägg av SEALen »

Jo jag valde z-wave för jag redan har lite sådant samt att det förståss suger att dra massa 1-wire kabel överallt :)
Nu blir det bara lite 1-wire kabel för uttempen som sedan ändå blir skickat via z-wave med Fibaros universal modul.

Blir lite bilder här när jag fått lite mer tid att greja ihop det hela :)
SEALen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 51
Blev medlem: 14 nov 2013, 15:36
Ort: Sundsvall

Re: Sv: Mitt Z-wave system

Inlägg av SEALen »

Några bilder på mina prylar.

Återkommer med bilderna. De är ju egentligen avstängt i forumet ser jag nu. Dock kan man visst gå förbi det via Tapatalk.
Postar dem som attachment strax.
SEALen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 51
Blev medlem: 14 nov 2013, 15:36
Ort: Sundsvall

Re: Sv: Mitt Z-wave system

Inlägg av SEALen »

Bilder som attachment istället.
uploadfromtaptalk1387712534863.jpg
uploadfromtaptalk1387712552547.jpg
uploadfromtaptalk1387712580143.jpg
uploadfromtaptalk1387712599792.jpg
ottoangel
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 mar 2016, 16:02
Ort: Växjö

Re: Mitt Z-wave system

Inlägg av ottoangel »

Hur har det gått med allt? Fått någon styrning på dina elradiatorer?
Skriv svar