Sommarstuga utanför Grinda

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Svante S
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 apr 2014, 18:22
Ort: Stockholm

Sommarstuga utanför Grinda

Inlägg av Svante S »

Hej
Håller på med en automationsgrej i fritidshuset. Det hela började med att jag fick ett gratis 3G-modem...
Så jag skaffade mig en 3g/4g-router, en Dovado Go med inbyggt batteri så den håller igång även vid tillfälligt strömavbrott. Mottagningen är halvbra så jag monterade en riktantenn ovanför befintlig TV-antenn utomhus. Då gick mottagningen från 20 % till 60-80 % (beroende på väder)
Routern är inställd att pinga ett par stabila internetadresser en gång per timme. Får den inget svar så startar den om modem och router. (Fungerar klockrent)
Då så, stabilt "bred"-band klart. Nästa steg:
En switch kopplad till routern och en Tellstick Net ansluten till den. Tre stycken temperatur/fuktgivare installerades; inne, ute samt i källaren. De kommunicerar trådlöst med Tellstick och vidare till Telldus Live. Nu har jag koll på temperaturen men ingen styrning är aktiverad (än) Det är lätt att kolla tempen via Telldus Live eller t.ex. TellEvent på mobilen. Som bonus kan jag styra alla Nexa-kontakter jag hade innan.
Jag passade på att skaffa två D-link kameror också som via MyDlink också går att kolla upp via mobilen. Detta drar inte många byte per månad.

En av det viktigaste saker man tänker på i ett fritidshus är att hålla stugan frostfri vintertid. Därför har jag värmen kopplad via en kontaktor i elcentralen. Kontaktorns tillslag styrs av en enkel termostat ställd på + 8 C helt "old school" och stabilt, men: jag kan via TellEvent/Telldus Live slå på kontaktorn via en Nexaswitch. Då får jag rumstemperatur. Bra om man kommer ut en sen kall fredagskväll. Värme samt termostat är inte kopplat via jordfelsbrytare så ingen risk att det stängs ner och inte kommer igång igen efter årliga vinterstormar eller extrema snöfall.

Nästa steg jag funderar att gå vidare med är att automatisera värmen via Telldus Live, samt att göra detsamma med lampor mm. och eventuellt leka med en Raspberry Pi, men det får bli en senare historia.