Mitt System, hyresrätt på 68kvadrat

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
pipari
Wannabe
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 nov 2013, 22:20
Ort: Växjö

Mitt System, hyresrätt på 68kvadrat

Inlägg av pipari »

Hej,
Mitt system består utav följande:
2x Raspberry med Domoticz
1x RFXtrx433 USB
1x Z-Wave Series 2 USB Controller - Aeon Labs
2x THGN132N
6x Nexa PB-3
1x Nexa LGDR-3500
1x Nexa LBST-604
1x Multisensor - Aeon Labs
1x RGBW-controller - Fibaro FGRGB-101
5m RGB LED

Detta plus en server som kör VMware ESXi med ett gäng virtuella maskiner.

Systemet är uppbyggt på följande sätt:
- 1 Virtuell maskin som kör Domoticz som är "master"
- De två Raspberry Pie är slavar och kör också Domoticz. "Nexa" på den ena och Z-wave på den andra.

Har en intern DNS som jag styr vilket gör att jag ALLTID går till domoticz.MinDomän.nu. Men beroende på ifall jag är på det interna nätverket eller inte så pekar DNSen antingen mig till den lokala adressen eller till den publika.

Målet med systemet är att automatisera så mycket som det går. Tyvärr bor jag i en hyresrätt och vill inte in bakom kontakterna och rota.
Började med "Nexa" för ett halvår sedan ungefär men insåg att ska man ha kvalité så får man betala... så ska försöka köra z-wave så mycket som det går.

Framtidsplanerna för systemet är att skriva smartare lua skript, köpa mer z-wave och bara ha kul medans jag håller på.

Vid frågor så tveka inte att kommentera.

PS. Är det någon som har ett snyggt skript för att hantera dagar i lua så får de gärna säga till! dvs skilja på helg och på vardag.