Inlärningskurvor - min början till något

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
itgubben
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 jun 2014, 15:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlärningskurvor - min början till något

Inlägg av itgubben »

Hej,
Jag har legat med här i forumet ett tag för att lära mig lite men här kommer en liten presentation av mig och början på mitt system.

Jag är 59 år, bor i Göteborg och har jobbat med el och IT större delen av mitt liv. På senare tid har jag i andra sammanhang jobbat mycket med Raspberry Pi och liknande smådatorer. Just nu har jag valt att sluta arbeta några år innan pensionen och lever därför på en mycket liten budget. Så alla system och lösningar för mina hobbies måste vara så billiga som möjligt.

Jag har satt upp en Raspberry Pi som jag tänkt använda för en del husautomationsprojekt. Jag har anslutit ett antal DS18B20 direkt på en GPIO-pinne på Raspberry Pi och kör med w1_gpio kernel driver vilket fungerar utmärkt. F.n. har jag sju olika givare uppsatta på en 1wire-bus med total längd på c:a 30 meter.

Jag samlar in mätvärdena i en RRD-databas och lägger upp bilder på en hemsida var tredje minut http://house.itgubben.eu
Detta har rullat ett par veckor mycket stabilt nu.

Min största fundering f.n. är hur man mäter en bra utomhustemperatur. Som ni kan se på bilderna har jag experimenterat med tre olika utegivare. Nr 1 är en lös DS18B20 som jag själv lött fast på en kabel och kapslat i svart krympslang. Nr 2 är en kapslad variant jag köpte på Ebay som sitter i en liten rostfri kapsel. Dessa två är monterade på nästan samma ställe på norrsidan av huset. Se bilden, nr 1 till höger och nr 2 till vänster.
Givare 1 och 2
Givare 1 och 2
Jag upptäckte relativt snart att trots att dessa sitter på norrsidan av huset så kommer solen åt tidiga morgnar och sena kvällar. Så det blir "solspikar" då.

För att försöka hitta en bättre placering provade jag under en betongtrappa visserligen åt söder men i skugga hela dagen, se bilden. Denna kurva blir bättre men det verkar som att den stora mängden betong håller kvar värme så att natt-temperaturen inte går ner till "rätta värden" om man jämför med de andra givarna.
Givare 3
Givare 3
Jag inser att det troligen kommer att sluta med att jag blir tvungen att bygga någon form av Stevensson screen, men frågan är hur komplicerat det behöver vara? Helst ska man ju också ha flera givare d.v.s flera Stevensson screens så de bör inte vara för komplicerade att bygga. Hur gör ni andra för att få bra värden på ute-temperaturer? Det är inte så enkelt som man först tror visar det sig.

Jag tar gärna emot alla tips och synpunkter! Om intresse finns kan jag ev. längre fram lägga upp en tråd om hur jag satt upp min Raspberry Pi som en "lågbudget-lösning".
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Inlärningskurvor - min början till något

Inlägg av larky »

Det är inte så lätt, men en bit avstånd till hus är en bra början. SMHI tror jag har en del läsvärt om hur man mäter
Användarvisningsbild
bruka
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 290
Blev medlem: 12 nov 2007, 13:48
Ort: Delsbo

Re: Inlärningskurvor - min början till något

Inlägg av bruka »

och här är länken till SMHI´s sida: http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteo ... tur-1.3839
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inlärningskurvor - min början till något

Inlägg av Niklas »

Två sensorer på två olika sidor om huset. Sedan tar jag ut den lägsta temperaturen = aldrig sol. Temperaturen kommer alltid från den sensorn som befinner sig i skugga för tillfället.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Inlärningskurvor - min början till något

Inlägg av CirruZZ »

Välkommen, kul med fler som delar med sig!!

Två sensorer och sen ta den lägsta tempen är en bra lösning. Sen även att få ute den en bit från huset. Att bygga en egen Stevensson screen behäver inte vara svårt, använd fantasin. Jag använde lamp-koppar (sitter i taket) tillsammans med en gängstång. Finns många egen snickrade på nätet. :wink:
itgubben
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 jun 2014, 15:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Inlärningskurvor - min början till något

Inlägg av itgubben »

Tack för era synpunkter!

Jag är också inne på att bygga någon form av Stevensson screen gånger två för att ha till två utegivare. Ska också försöka få ut dem en bit ifrån huset. Om man sedan väljer den lägsta temperaturen av två så borde det ju bli rätt bra.

Det finns dock en liten risk att båda givarna kan få sol samtidigt en kort stund även om de är på motsatta sidor av huset. Den risken ökar ju mer man flyttar ut dem från huset. Men å andra sidan ska solsken inte spela så stor roll om Stevensson screens funkar som de ska antar jag.

Jag såg modellen som var gjord av lampkoppar, mycket elegant tycker jag! :)
Jag funderar på att bygga något liknande fast av yoghurt-hinkar eftersom jag har dussintals tomma plasthinkar som det varit turkisk yoghurt i. Enligt principen "man tager vad man haver".

Lovar att återkomma med lite uppföljning när jag fått tid att labba med detta.
Skriv svar