Home@Jakobsberg

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Fixarpelle
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 jul 2014, 13:03
Ort: Stockholm

Home@Jakobsberg

Inlägg av Fixarpelle »

Nyinflyttad i en bostadsrätt i Jakobsberg och självklart vill man få enkelt tillgång till väderdata och annat som förenklar livet för en själv. Ja så är det självklart kul att pyssla lite…

Länk till mitt sytem
http://home.fixarpelle.se

Hade där jag bodde tidigare i Spånga en laptop som loggade inne och ute temperatur via Logtemp som skickade värdena till en MySQL server och så läste jag ut värdena på min hemsida.
Men då vi var inneboende så hade jag inte möjlighet att kunna bygga ut med fler givare.
Målet med mitt eget system var att ha två givare utomhus då jag har morgonsol på den ena sidan och kvällssol på den andra samt några givare inomhus, ja så varför inte i kylen och frysen?
Använder samma laptop med win7 och LogTemp.
Givare:
- Ute norr
- Ute söder
- Kylen
- Frysen
- Köket
- Hallen
Bygget upp en hemsida som hämtar värdena från MySQL servern och presenterar detta på hemsidan.
Hittade även in på Trafiklab där man kunde hämta realtidsinformation från SL. Lysande då kan jag få information om när pendeln in till jobbet går på samma sida.
Så på startsidan läser jag ut det lägsta värdet från mina två givare ute, samt min och max samt information från SL.
En väder sida där jag får information från mina 6 olika givare, Senaste mätvärde, min och max.
Sedan en sida med SL information.

Framtidsplaner
- Uträkning av medeltemperatur (Snart klart)
- Loggning av elförbrukning, inte bestämt riktigt vilken väg jag ska gå då man bor i lägenhet.
- Larm på temperaturen i kylen och frysen.
- Avläsning av ytterdörren är öppen eller stängd
- Styrning av lampor (Tellstick eller motsvarande) med schema för hur lampor ska tändas och släckas.
- Surfplatta i hallen som visar startsidan på ”home” mellan vissa tider samt uppdaterar sidan varje minut. Med en android platta och appen tasker lär jag kunna styra att den ska starta igång som jag vill.
- Byte ut min win7 dator mot en Raspberry
- Avläsning av statusen på NASen (Ledigt utrymme, ev varningar)
NoiseMaker
Gillar hemautomation
Inlägg: 45
Blev medlem: 06 dec 2013, 23:06
Ort: Norra Sverige, vid kusten

Re: Home@Jakobsberg

Inlägg av NoiseMaker »

Du har circa 1,5 grader för kallt i frysen... ;)
Fixarpelle
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 jul 2014, 13:03
Ort: Stockholm

Re: Home@Jakobsberg

Inlägg av Fixarpelle »

Ja det har rullat en vecka nu.
Så nu kan man börja justera så att det blir bättre. och just frysen är en sån grej.
lite fundersam om man ska ha två givare i frysen, en uppe och en nere för att kunna trimma in den ännu bättre.

Får skicka ett sms till sambon som får skruva ner en grad.
Fixarpelle
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 jul 2014, 13:03
Ort: Stockholm

Re: Home@Jakobsberg

Inlägg av Fixarpelle »

Ja då har man kommit ett litet steg längre.
Införskaffat en Tellstick Net som nu hanterar lite belysning där hemma.
Här även gått från att köra trådlöst mellan Routern och PCn som sköter 1wire till kabelanslutning, haft lite problem med det trådlösa.

Har också gjort lite åt sidan jag har så att den visas lite bättre på min padda som sitter ute i hallen.
Små steg framåt.
Skriv svar