android platta i köket

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
lasse64
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 jun 2009, 23:43
Ort: roknäs
Kontakt:

android platta i köket

Inlägg av lasse64 »

Fick en billig android platta som passar utmärkt till display för mitt hemma system.

Just nu ser systemet ut så här på plattan. Fyller kanske på med mera senare. Du kan se det live här:
http://datamakarna.se/itemp/tablet/

Har en Tellstick Net och en Tellstick Duo. Mot Net kör jag 4 temp/fukt givare. Vardagsrum/Ute/Värmepannan/Potatiskällare samt två dörrsensorer en vid ytterdörr och en vid sidodörren. Har även dörrklocka samt 9 stycken mottagare för olika lampor.
Mot Duo kör jag just nu bara Vindmätaren WGR800. Duon är kopplad till en Raspberry Pi som loggar vinden en gång i minuten. Utöver detta även ett 1-wire nät som knallat på i 12 år nu. Mäter utetempen, matare/retur på pannan samt tempen under yttertak. Loggar även elförbrukningen med en räknare kopplad till elcentralen via en fotocell. Det körs på en linuxburk som även agerar router. Satte upp en Blåtandsenhet på raspberryn som kollar om man är hemma eller inte men det funkade sådär så där finns jobb kvar. Övervakningskamera finns också med i bilden. Säkert en massa jag glömt. Jo, hade en blixt/åsk sensor som täckte ett område på ca: 7 mil i omkrets på garaget men såg det fanns bättre tjänster på nätet så använder dom istället. Så ser mitt lilla system ut.
Senast redigerad av lasse64 den 12 dec 2015, 23:53, redigerad totalt 1 gånger.
hellgun
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 apr 2010, 12:16

Re: android platta i köket

Inlägg av hellgun »

Kul att se fler som kör så. Här är vad som visas på min platta. Inte lika snygg kanske men jag vill ha mörk bakgrund och hög kontrast så att den dels inte lyser upp hela köket när det är mörkt och dels så att temperaturen ska kunna avläsas på lite håll.
display.jpg
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: android platta i köket

Inlägg av larky »

Jag har också valt svart bakgrund, och ska se vad jag kan fylla på med för grejer i framtiden.
displ.png
lasse64
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 jun 2009, 23:43
Ort: roknäs
Kontakt:

Re: android platta i köket

Inlägg av lasse64 »

Svart är helt klart att föredra vilket jag har i "appen" till telefonerna. Både strömförbrukning samt läsbarhet är klart bättre. Snyggt jobbat kul att se fler exempel.
La till en widget från Vackertväder.se också.
tablet.png
Skriv svar