Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Inlägg av larky »

Jag kör 1-wire på en första generations PI, så jag ser inte varför det inte skulle funka.
Holton
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 apr 2016, 21:45
Ort: Djurmo

Re: Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Inlägg av Holton »

larky skrev: 17 mar 2019, 18:35 Jag kör 1-wire på en första generations PI, så jag ser inte varför det inte skulle funka.
Då kopplar du alltså bar in ditt 1-wire på pinnarna på raspberryn? Har du följt några speciella guider eller kör di med de som finns här?
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Inlägg av larky »

Tror inte att jag kör direkt med pinnar på någon RPi, däremot på arduino och liknande.
Jag har en 9490r till RPi.
Holton
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 apr 2016, 21:45
Ort: Djurmo

Re: Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Inlägg av Holton »

Idag började systemet krångla. Den termometer som legat i poolen över vintern skulle bytas ut mot en med diskret, ja en sån där vanlig vattentät med svart kabel. När jag pluggade in den nya så dök inga termometrar längre upp i 1wire mappen. Jag har provat allt jag kan komma på, men som bäst ser min 1wire mapp ut som på bilden. Inga mappar för sensorerna alltså

Jag tänker att om jag ändå ibland får upp lite mappar i 1wire så bör i2c 1wire kortet fungera i alla fall. Eller är det ingen garanti?
Bilagor
innehåll.PNG
innehåll.PNG (10.87 KiB) Visad 14501 gånger
Holton
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 apr 2016, 21:45
Ort: Djurmo

Re: Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Inlägg av Holton »

Ja, det visade sig att problemet var de nya vattentäta sensorerna, de funkar helt enkelt inte, testade att riva ur stålhylsans innehåll och peta in en vanlig DS18b20 och löda fast den gamla kabeln för att därefter förskjuta med silikon och krympslang, då funkade det igen
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Inlägg av etompau »

Hade du köpt dom på Ebay? Har själv varit ute för att få falska DS18B20 från kinasäljare.
Tydligen hade man märkt om vanliga transistorer.
Holton
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 apr 2016, 21:45
Ort: Djurmo

Re: Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Inlägg av Holton »

Absolut, köpt på Ebay, men när jag tog isär sensorerna så sitter det en liten DS18b20 där i hylsan, men ja... det var rätt lätt att montera in en fungerande sensor.

Nu har jag ett annat problem, om någon har ett tips så får ni gärna hjälpa till...
När jag ska skapa en ny -rrd databas så blir resultatet en fil på 0kb, alltså tom. Det blir lika även om jag använder ett script som tidigare skapat en fullt fungerande rrd på så där 5Mb
Holton
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 apr 2016, 21:45
Ort: Djurmo

Re: Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Inlägg av Holton »

Ja, nu har jag löst rrd grejen, vete gudarna varför det inte funkar, bör vara något med rättigheter, men ja, jag får använda gamla shell-script för att skapa nya rrd, det samma gäller för att göra nya grafer, jag måste kopiera en gammal fungerande och sedan ändra den. Någon rekommenderade mig tidigt i den här tråden (redan på första sidan) att läsa på om rättigheter för att slippa ställa till det... ja, att lyssna på de visa med erfarenhet är oftast något som spar mycket arbete. Tyvärr är jag inte världsbäst på att ta goda råd på allvar, men om någon annan läser detta så är mitt råd bara "Det han sa..."
Holton
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 apr 2016, 21:45
Ort: Djurmo

Re: Raspberry pi 3 som mätstation, en vision

Inlägg av Holton »

Då jag läst en del byggfysik-kurser senaste tiden så vill jag nu fixa en fuktighetsövervakare att ha i krypgrunden. Jag har i en låda hittat en gammal sensor av typen DHT11 Temperature / Humidity Sensor typ som på bilden. Men det här är, vad jag förstått en sensor som inte fixat 1-wire. Men går den ändå att koppla ihop med en respberry? och i så fall tips på hur... Eller finns det någon här som hittat en rimlig RH-sensor för 1-wire? Den enda jag hittar kostar flera hundra.
Bilagor
DHT11__26715.1343837305.1280.1280.jpg
Skriv svar