CirruZZ domotics projekt

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: CirruZZ domotics projekt

Inlägg av CirruZZ »

Som vanligt så blir uppdateringen lite sporadisk, men men så är det.

Jag hade ju problem med min förra loggserver som började bli instabil, min gissning var att det vara HD'n som började svaja. Köpte en ny MiniITX (Intel D945GSEJT) som är igång med ubuntu server 10.04. Har så gott som fört över alla funktioner.
nya loggservern
nya loggservern
I samma veva blev det en STOR laddning med grejer från m.nu, Plugwise home basic, CO2 mätare, ljusmätare, luftfuktighetsmätare, BAE0910, 1wire hubb och lite annat smått och gott. Jag har inte hunnit koppla in allt en men det kommer vart efter i vinter.

Plugwise har jag kopplat in och kör med source på en XP burk som jag har snurrande 24h, som även har en del andra funktioner (torrent, mediastreemer mm). Helst hade jag velat använda POL men nu när inte det finns till v2 på plugwise så får det bli source. jag har inte fixat det än men tanken är att läsa av source webserver med den XML fil som finns där, och på så sätt komma åt informationen från loggservern. Huvud syftet med att börja använda plugwise är att kunna logga eldförbrukare för värme, då främst två värmepumpar men även golvvärme. Småförbrukare kommer det nog dröja innan jag börjar logga enskilt.
Plugwise för golvvärme och värmepump
Plugwise för golvvärme och värmepump
Jag började på mitt 1-w nät för över två år sedan men jag har inte kommit upp till ovanvåningen än :roll:. Mycke planer men liten värkstad :) känns det igen?! Om och när jag väll får 1w på ovanvåningen så skall CO2 mätare in och även luftfuktighetsmätaren. Förhoppningsvis så kommer 1w hubben att underlätta nät utbyggnaden.

Tänkte sätta DS1820 på lämpliga ställen på mina två luft/luft pumpar för att se om jag kan få ut någon rolig info. Jag har som sagt kopplat in plugwise på dom nu.

Jag har sedan drygt år också en väderstation (den billiga WH1080) som jag läser av med en NSLU2. även här är det inte klart än men tanken är att logga även den till rrdtool. Själva mätaren skall upp på taknocken också, nu sitter den för lågt så vindinfo kan man inte lita på.

JAg håller på och skriver om scriptet till min 1w LCD. Tanken är att det skall bli en daemon i PHP.

Håller på och bygger övervakning för mitt larm som kommer att ske via avläsning av dioderna på larmet via fotodioder. Dessa kopplas sen till en DS2408S+. Jag har testkört det på labb bord, nu återstår att bygga lådan för fotodioder som skall (på lämpligt sätt) fästas framför larmcentralen. Här är planen sen att kunna utnytja info från larmet för att kunna styra eldförbrukare mm. Lika så när man går och lägger sig och larmar på skaldskyddet så skall även det i sin tur kunna styra förbrukare.
Labbord
Labbord
I det svarta röret har jag en lysdiod och en fotodiod för att "testa", båda kopplade till DS2408S+

Har en gammal mobil (SE W810, se bilden ovan) kopplad till logserver via GAMMU. har inte helt klart för mig än exakt vad jag ska använda det till (förutom att det går :) ) men det kommer nog att bli någon larm funktion. Kanske även kunna fixa så jag kan starta om router och ADSL modem då det händer att dom strular ibland.

När det gäller grafritning så har jag skrivit en egen liten "motor" eller vad man ska kalla det för att underlätta. Jag har kollat mycket på Cacti men tycker att det är för knöligt och stort för det jag vill ha. Hittade ett annat projekt som heter serverstas som är mer det jag är ute efter men jag saknade möjligheten att kunna styra mer själv vad jag vill ska stå i graferna. Så tillslut skrev jag en egen motor där jag har sneglat en hel del på serverstats lösning. Nu låter det här som något jätte stort, det är det inte. Dock har jag redan ideer för att skriva om det.

Som om inte det vore tillräckligt så skall jag även om några veckor upp till vår/familjens stuga i Duved och tanken är att koppla upp den med loggserver och 3G-anslutning. Vi har lite funderingar på fukten i grunden (torpargrund) och för att bli klokare så tänkte vi börja logga. När man ändå håller på så lär det nog bli lite till grejer! :wink:

När jag läser det jag har skrivit så inser jag att jag har HUR mycket som helst att pilla med, men det är nog lite av charmen med dom här projekten. I alla fall jag behöver några olika projekt igång samtidigt som jag växlar lite imellan. Har svårt att slut föra ett projekt HELT innan jag vill på nästa, men sen så kommer man tillbaka till det första och till sist så brukar det bli klart!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: CirruZZ domotics projekt

Inlägg av CirruZZ »

Oj oj :shock: nästan 3 år sedan jag skrev något här sist! Jag vet inte hur man skall tolka det... kanske ska skrämma liv i den här tråden.

Jag har så smått börjat att gå ifrån att göra allt själv, i alla fall när det kommer till kärnan av hemautomationen. Jag kör sedan i våras DomotiGa och är supernjöd med det. Förvånansvärt stabilt och har stör för det mesta. Enda minuset just nu är väll WebGUI stödet, men där vet jag att det jobbas för fullt.

När det gäller hårdvara så är det RFXTrx433, 1-wire och plugwise som jag kör. Har inga planer på att ta bort någon av dom komponenterna, däremot så är jag väldigt sugen på att även lägga till Z-wave, får se när det blir av.

Inser att första inlägget i min tråd är högst inaktuellt, får försöka att uppdatera den vid tillfälle ...som allt annat man vill/säger att man skall fixa :wink:
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: CirruZZ domotics projekt

Inlägg av CirruZZ »

Då vi har direktverkande el i vårt hus så jag gått och funderat på hur man på bästa sätt skall kunna optimera/kontrollera/styra det. Då ena dottern saknade element i sitt rum (byggt till ett rum) så tänkte jag att det skulle kunna vara ett tillfälle för "proof of concept" att få till en lösning när jag ändå skulle dit med ett element.

Elementet är ett oljefyllt LVI som har en funktion i termostaten att om man ansluter en "styrkabel" till NOLL så ändrar sig styrningen av temperaturen till nattsänkning eller vald lägre temperatur. Jag kan alltså då styra termostaten i elementet mellan två lägen, ett normalläge och ett låg läge.

Till min hjälp så har jag ett relä för att koppla in Nollan som styr termostaten, och det reläet styrs av en O1C via 1-wire (ej inkopplat än, måste dra fram 1-wire)

För att kunna mäta förbrukningen på elementet och även kunna stänga av det helt, så har jag även kopplat in en Plugwis Stealth
Som sagt, O1C och 1-wire inte där än. Kunde få in reläet med sockel i kontakt dosan för elementet efter lite justering med Dremel'n.
Som sagt, O1C och 1-wire inte där än. Kunde få in reläet med sockel i kontakt dosan för elementet efter lite justering med Dremel'n.
Dosor med locken på
Dosor med locken på
Installationen från vägguttaget.
Installationen från vägguttaget.
Färdigt element!
Färdigt element!
Jag har lagt till in Plugwisen i DomotiGa nu så jag kan se förbrukningen på elementet. Skall bara dra kabel för 1-wire också så skall jag lägga in O1C'n också.
Skriv svar