Övervakning av råttfällor

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av PerM »

elf98 skrev:Vi har sådana dära rätt dyra gnagarskrämmare som piper högfrekvent, de fungerar ju inte så värst bra.
Beviserligen inte, men bra för oss andra att veta ;)
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av Daimen »

Hos mig har aktiviteten avtagit den senaste tiden, endast två möss denna vecka. Förhoppningsvis har de flyttat till andra jaktmarker men kanske troligare är att de ogärna kryper upp ovanför isoleringen nu när det blivit kallare på vinden.

27 möss och 2 råttor fångade på 44 dagar.
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av BjörnH »

Att ingen har lyckats att koppla in larmet via 1-wire, det förvånar mig. Borde inte en tempgivare kunna användas? Kutta ena tråden och koppla via fällan. Visas temp, ingen råtta etc. Kanske finns smartare o billigare pryl ?Gillar inte att behöva dra extra kablar för fällorna. Hade gott om möss i både huset och i lillstugan när jag flyttade till landet för ett par år sedan. Under första våren tog jag med innekatten från Göteborg (10 år+) från Göteborg. Efter det har jag knappt sett spår av dem och det beror inte på jagande katt, hon skulle göra på sig om hon såg en mus. Köpte en 4-pack musfällor men har inte fått upp dom på vinden i något hus ännu.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av elf98 »

Men hela grejjen är ju att de är inkopplade via 1wire?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av BjörnH »

Okay, måste massuppfittat det hela. Får läsa på om någon anslutning, var något om en kopplingsbox, trodde det gällde en extra port/slot i datorn.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av Dowser »

elf98 skrev: Vi har sådana dära rätt dyra gnagarskrämmare som piper högfrekvent, de fungerar ju inte så värst bra.
Såg ett test på Plus för ett antal år sedan (Riktiga plus, dvs med Sverker) där den danska statens provningsanstalt provade ett helt gäng med gnagarskrämmare.
Konceptet var att de hade två rum på några kvadratmeter i var med en skrämmare centrerat i ena rummet.
De hade ett *gäng* möss där och sen slog de på sändaren.

Direkt sprang alla möss bort.
Och den som fick "bäst" betyg höll dem borta någon minut genom att variera tonen och pulserna...

Dvs, ja, de blir skrämda av ljudet, så långt stämmer all marknadsföring.
Problemet är som vanligt att de är tämligen smarta och inser rätt kvickt att det där ljudet inte alls var farligt i verkligheten och då skiter de i det...

Nya fejk-Plus visade ju dessutom som bonus att även om försäkringen kan täcka att man kan anlita Anticimex för att göra sig av med råttor och möss så får man själv stå för skadorna, så fällor är en väldigt bra sak.
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av BjörnH »

Första vintern jag övervintrade i stugan, de renoverade lägenheten i stan, så knaprades det flitigt i väggarna. Såg en 4-5 små "söta" möss i huset. Tätade alla tänkbara hål. Dessa två sista vintrar har jag inte märkt dom alls i huset. Kan det bero på att jag haft hit katten? Inte för att hon skulle ta dom, fick nog torka upp golvet om hon fick syn på någon, tror hon skulle skita direkt, 14 år gammal innekatt.

Däremot såg jag en mus i lillstugan. Hade ju läst denna tråd så jag köpte en 5-pack små fällor. Satte ut några med min goda ost. De har dock ratat densamma, de små kräsna rackarna. Är glad att jag sluppit ta hand om döda/skadade möss.

Ps, trivdes så bra i stugan att jag flyttade hit, trivs gôrgott, lugnt o skot, inga skrikiga ungar från förskolan heller längre :wink:
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 200
Blev medlem: 06 sep 2010, 21:03
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av KungenAvPeking »

Har för mig att ost är en myt... Gnagarna vill ha jordnötssmör! :wink:
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av Dowser »

BjörnH skrev:Tätade alla tänkbara hål.
Det brydde de sig nog mindre om. Går det att få igenom en blyertspenna någonstans så räcker det gott och väl för dem. Är hålet för litet gnager de gärna det större, så länge materialet är mjukare än stål...
De är rent tekniskt väldigt imponerande små rackare!

Svårt att säga vad som avskräckt dem hos dig, men det är bara att gratulera! :)
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av Dowser »

KungenAvPeking skrev:Har för mig att ost är en myt... Gnagarna vill ha jordnötssmör! :wink:
Tror att hemligheten är enklare än så, vintertid så vill de ha fett i stora lass för att hålla värmen uppe.
Jordnötssmör är fett och bra, dessutom rätt enkelt att applicera och blir inte så grymt otrevligt om det blir kvar en säsong eller liknande utan att förbrukas. Men jag tror att det nog går lika bra med lite ister om du inte har jordnötssmör hemma. :)
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av BjörnH »

Intressant. Skall prova att offra lite fett, brukar ju äta upp det själv. Att jag skulle ha lyckats täta husgrunden så inte möss kommer in, det betvivlar jag. Dock har jag kunnat se en hel del spår i snön runt båda husen inget spår slutar vid huset utan de går alltid bort därifrån. Lillstugan står dock på cementpelare och där går det ju inte att täta. På dess vind, trångt så jag inte kan städa bort gammal råttskit, är det omöjligt att se vad som är gammalt eller nytt. Så det blir dit med ett par fällor med fett.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
wgreen
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 apr 2018, 13:04

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av wgreen »

Jag skulle säga att jordnötssmör är det perfekta betet. Lätt att kleta på, väldigt attraktivt och luktar inte så fasligt. Eller chokladsmet som typ Nutella.

Den här fällan har inbyggd räknare (men inte uppkopplad, det hade varit coolt): https://stick.se/mus/goodnature-a24-rat ... skontroll/

Tror den betas med choklad.
Skriv svar