Övervakning av råttfällor

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av Daimen »

Jo det är en väldig aktivitet nu. Laddade fällorna igår kväll och i natt har 3 av 4 löst ut så snart lär jag upp och ladda om. Kör med en ostbit och toppar lite med en mix av riven hasselnöt och vaniljsocker. Sista måltiden kan gott få vara lite lyxig :D
Vid ett tidigare tillfälle hann jag bara stänga vindsluckan innan fällan slog igen, trodde det var en blindskott men icke.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av elf98 »

Vi får göra en high score-lista!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av Daimen »

Här var det 13 möss och 2 råttor sedan 2010-10-02 :D

Har tyvärr ingen statistikloggning (än) utan håller kollen manuellt.

Edit: 4 fällor
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av Daimen »

Bra aktivitet nu på gnagarna, 2 av 4 fällor utlösta sedan kl 20
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av daromer »

Jag har inte fått en enda och har 6 st laddade :)

Vet inte om jag ska säga att jag har tur eller otur :)
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av Daimen »

I denna tråd kan vi kalla det otur, loggar man något är det alltid skoj med avvikelser :D

Annars tycker jag att det börjar bli lite slitigt att ta sig upp på vinden var och varannan dag, så fick jag välja så klarar jag mig gärna utan dem.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av daromer »

Fick 1 igår! Yes!!
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av Daimen »

Fick 1 igår! Yes!!
:D
Jag får gratulera!

Tömde precis två fällor och laddade om.
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av Daimen »

Jag lät en fälla ligga utlöst ett dygn extra då jag igår kväll var för slö för att tömma den. De andra gnagarna tänkte - Honom kan vi äta! Han såg ganska brutal ut efter den behandlingen och jag tycker numera att möss med ögonen kvar är riktigt söta :D. Nu har jag installerat en IP-kamera för att kunna ha lite bevakning. Vill ju inte att de äter upp varandra, det sabbar min statistik. Facit: 18½ möss och 2 råttor sedan 2010-10-02.
vinden.jpg
vinden.jpg (31.2 KiB) Visad 18656 gånger
Användarvisningsbild
Loranga
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 119
Blev medlem: 06 sep 2010, 15:35
Ort: Östersund

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av Loranga »

Jag halkade in på forumet när jag skulle skaffa en billig väderstation, det resulterade i att man fick sätta in sig hur 1-wire fungerar och nu sitter man och följer en råttjakt i fagersta..... Jag undrar vart detta ska sluta :D
andreas
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 61
Blev medlem: 17 jan 2010, 01:06
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av andreas »

Känns nästan tråkigt att vi inte har några problem med möss eller råttor ;)

Fast å andra sidan är det väl bara bra.
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av Daimen »

Det verkar som om mina fällor börjar bli lite slitna nu efter alla fällningar. Tre kvällar i rad har mössen gäckat mig.
Spänt har jag följt dem live medan de tömmer fällorna utan att de slår igen :? . Jag har laddat dem så löst jag kan (ett par smällar på fingrarna ha det blivit) men mössen kliver runt på dem och inget händer, jag har eldat fast osten så att mössen verkligen fått slita, sprider ut nötter över hela fällan men icke.. de klampar runt på fällan 20 min för att sedan runda om magen krypa ner i isoleringen. Nu lär jag klura ut en lösning så att fällorna löser ut enklare, man kanske kan ha någon typ av ramp upp på plattformen så att hävstången blir lite större. Någon som har något tips?

Hursom, rätt skoj att följa mössen live. Man kunde kanske fixa någon fjärrutlösare. Kanske något relä som man kan styra, blir lite som ett dataspel..Blir svårt att ladda om bara :D

Blir ju inte bättre av att sambon sitter och skrattar åt mig och räknar alla gånger jag blir besegrad. Nu börjar det bli personligt.

En mus som rensar fällan på dess godsaker (nederkant bild)
6.jpg
6.jpg (36.45 KiB) Visad 18596 gånger
Bilagor
10.jpg
10.jpg (36.28 KiB) Visad 18596 gånger
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av PerM »

Problemet med de flesta råttfällor är att musen rycker uppåt istället för att trycka ned fällan vilket krävs för att den ska lösa ut. Mina fällor har en stor platta som osten sitter på som musen då kliver upp på.....ja, sen vet ni vad som händer.
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av Daimen »

Ja det stämmer som du skriver Per. Musfällorna jag hade innan jag började med övervakningen var av den sorten med en extremt känslig platta där man placerade betet. Tyvärr är de i plast och då givetvis svåra att på ett enkelt sätt övervaka. Sedan blir det ju inte bättre av att jag var tvungen att byta till de större råttfällorna då det visade sig att jag hade gnagare av bägge sorter, fjädern till en råttfälla är betydligt starkare än till en musfälla och därmed krävs det lite mer för att lösa ut dem. Har du musfällor eller råttfällor Per? Vore bra om man kunde hitta en fälla med platta, men då råttfälla och inte musfälla.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av PerM »

De större får man nog kallar råttfällor. Inköpta på Jula.
IMG_8353.jpg
Skriv svar