Mitt hus i Essunga

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Hoffan
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 352
Blev medlem: 13 maj 2007, 22:46
Ort: Mölndal

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av Hoffan »

Kan hända att jag sett det på din sida ja..

men såg även nån app på nån skum sida me appar för iphone :)
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av Plutonium »

I helgen har jag ägnat en hel del med att få igång det mesta med den nya server som jag bytte till i förra veckan. Då passade jag även på att skapa en ny hemsida som ligger upp för beskådning.
http://essunga.org
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
jed
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 179
Blev medlem: 16 apr 2011, 10:51
Ort: Stockholm

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av jed »

Trevligt!

Kolla på dina skript som du länkar till och kommer att sno din ide med att skapa rrd-databasen om den inte finns (fast jag kommer nog att köra vidare på mitt testskript skrivet i bash ;)

Vet du hur många pixlar det är på dina kameror? Hittade inte det på en snabb googling på acis 206... Kollar lite på en kamera på dealextreme.com som har 300k pixlar, 350-400kr är inte så farligt men jag vill gärna kunna se vad som finns där ute :)
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av Plutonium »

På kameran fram (Axis 205) så är det 640x480 pixlar och på baksidan (Vivotek IP7330) är det är det också 640x480 pixlar. Jag har dragit ned kvalitén något för att man inte ska kunna identifiera personen hur lätt som helst.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
jed
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 179
Blev medlem: 16 apr 2011, 10:51
Ort: Stockholm

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av jed »

Då är det alltså ett par 300k-kameror, tackar!

När du har full kvalitet, kan du identifiera personer då? Dvs personer som du inte känner, skulle det räcka för att ge en bild till polisen för att identifiera en tjuv? (Nej, kommer inte att streama ut video på nätet)

Vivoteken ser ganska trevlig ut, är den värd sina 2000kr?
lix
Wannabe
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 jan 2011, 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av lix »

Hej,
jed skrev:Vet du hur många pixlar det är på dina kameror? Hittade inte det på en snabb googling på acis 206... Kollar lite på en kamera på dealextreme.com som har 300k pixlar, 350-400kr är inte så farligt men jag vill gärna kunna se vad som finns där ute :)
Vilken kamera är det du kollar på? Länk??

Vill du ha en hygglig kamera för billig peng kan jag rekommendera denna på DealExtreme. Köpte 4 olika kameror i prisklass runt $20 och denna var den som var klart bäst. Just den sitter inomhus och övervakar köket hos mig.

Utomhus har jag ett antal sådana här från Camsecure (low resolution-modellen, 420 linjer). Några hundralappar dyrare men naturligtvis bättre och tål dessutom väder och vind. Allt uppkopplat via ett 8-kanals video capture kort och sen ZoneMinder i Linux som sköter övervakningen.

Eftersom dom är analoga kan man köra vilken upplösning man vill. Jag kör 640x480 vilket är en bra kompromiss.

//Henrik
jed
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 179
Blev medlem: 16 apr 2011, 10:51
Ort: Stockholm

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av jed »

Kollat på massa olika kameror, det här är en av dom: http://www.dealextreme.com/p/ip-wired-3 ... mera-29917
Har inte kvar länken till den jag kollade mest på, sökte på dx och tog en av dom första jag hittade.

Har tittat på kameror som kräver ett video capture kort, men är nog mer intresserad av en ip-kamera eftersom jag ändå kommer att dra tpkabel ungefär överallt ;) Plus att jag kommer att lägga på debian på mitt nas och låta det sköta tellstick och 1-wire, det har ingen pci-plats så jag kan inte sätta in ett capture kort i den. Känns onödigt att dra igång en dator till bara för kamerorna (som ändå kommer att dröja ett tag innan jag sätter upp, har massor med andra projekt som ska upp innan dess)

Hur långa sladdar har du dragit till dina kameror? Ev kanske jag skrämmer liv i min gamla mini-itx burk och stoppar i ett videokort i den... Vilket kort har du?
Kan du lägga upp en exempelfilm på hur pass bra kvalitet du får? Kan du använda bilderna för att identifiera någon som bryter sig in?
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 200
Blev medlem: 06 sep 2010, 21:03
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av KungenAvPeking »

Jag har kört en del med denna:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,158000000
och den funkar utmärkt till 4 analoga kameror.
Hittade några på Classe för 399:-, tyvärr har dom höjt priset på dessa ganska saftigt sedan dess, till 599:-
men dom funkar kanon!
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161968259
både inne och ute.

Har inte systemet igång just nu, så jag har inga bilder att visa, men kanske kan dra igång det i helgen, så Ni kan se!
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
jed
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 179
Blev medlem: 16 apr 2011, 10:51
Ort: Stockholm

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av jed »

Hmmm... Den såg ju rätt intressant ut! Synd bara att mitt nas inte ens kommer i närheten av systemkraven ;)
CPU Marvell 5281 500MHz
DRAM 256 MB DDRII
Och dessutom kommer jag att köra debian på det och inte windows
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av Plutonium »

Nu har jag äntligen fått tummen ur och satt upp en till tempsensor i östra delen av huset.. Min äldre sensor är placerad mot norr och kvällssolen kommer åt den på småtimmarna. Nu ligger det ett skript som kollar vilken sensor som har lägst temperatur och rapporterar den vidare till temperatur.nu.

Resultatet var tydligt, 1.5 grader skillnad.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
lix
Wannabe
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 jan 2011, 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av lix »

[Kanske blir lite off-topic på denna tråden, vi borde starta en ny]
jed skrev:Kollat på massa olika kameror, det här är en av dom: http://www.dealextreme.com/p/ip-wired-3 ... mera-29917
Har inte kvar länken till den jag kollade mest på, sökte på dx och tog en av dom första jag hittade.
Det är väldigt billigt för en IP-kamera, men DX är ju billiga på det mesta. Dock undrar jag om man inte även här får vad man betalar för. De IP-kameror för utomhusbruk som jag kollat på har legat på runda slängar 2000:- och uppåt. Så jag skulle inte bli förvånad om bildkvaliteten från den DX-kameran inte är något vidare. Men det kan ju vara värt att testa.
jed skrev:Har tittat på kameror som kräver ett video capture kort, men är nog mer intresserad av en ip-kamera eftersom jag ändå kommer att dra tpkabel ungefär överallt ;) Plus att jag kommer att lägga på debian på mitt nas och låta det sköta tellstick och 1-wire, det har ingen pci-plats så jag kan inte sätta in ett capture kort i den. Känns onödigt att dra igång en dator till bara för kamerorna (som ändå kommer att dröja ett tag innan jag sätter upp, har massor med andra projekt som ska upp innan dess)

Hur långa sladdar har du dragit till dina kameror? Ev kanske jag skrämmer liv i min gamla mini-itx burk och stoppar i ett videokort i den... Vilket kort har du?
Kan du lägga upp en exempelfilm på hur pass bra kvalitet du får? Kan du använda bilderna för att identifiera någon som bryter sig in?
Jag har ett 8 Channel 240 FPS Zoneminder Compatible Capture Card using the Connexant 878A Chip (scrolla ner, tredje kortet uppifrån). Funkar alldeles ypperligt under Linux (kör Fedora Core 14).

Jag har dragit ca. 75-80m RG59 kabel och kanske 40-50m CAT5-kabel för mina kameror totalt. Längsta kabellängden är lite drygt 25m (RG59). Men för att minska ner mängden kabel kan jag rekommendera en balun från DealExtreme. 3 av mina kameror går via en sån balun och över en CAT5-kabel, ca 20-25 meter, och sen via en balun till och sen in i datorn. Funkar väldigt bra.

För att identifiera någon som bryter sig in gäller det ju att personen visar ansiktet mot kameran och att dom är rimligt nära. Gör man det på 5-6m (och det är dagslus) så är det inga problem att se vem det är men står personen 15-20 meter bort så blir det svårt. På natten via IR är det ju också svårare att urskilja ansiktsdetaljer än vad det är i dagsljus. Så det beror på.... som vanligt. Självklart hade det varit smutt med HD-kvalitet men jag är väldigt nöjd med min kvalitet för vad det har kostat. Man får ju börja nånstans....

//Henrik
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av Plutonium »

Idag fick jag hem ett nytt system till huset. Sonos. Det möjligör att spela musik i olika/samma zoner i huset. Till sommaren ska vi göra om i vårt ena badrum och jag gillar att lyssa på musik och eftersträvar att kunna göra detta överallt.

Det blev en självklarhet att då sätta in högtalare i taket i det nya badrummet. Och Sonos blev min lösning. Idag fick jag hem en Bridge och en Sonos Connect just för att testa hur "fru" vänligt detta är och verkligen utvärdera systemet för en permanent lösning i hela huset.

Det tog mig 10 min så var båda modulera uppkopplade och funkade hur bra som helst! Appen till iPad/iPhone för att styra detta är guld värd.
När jag lade till musik från min NAS trode jag att det skulle vara lite krångligt för att jag har min musik i en del undermappar och en hel del musik således en hel del mappar.
Men det var bara att skriva in NAS;ens Hostname och anvädarnamn och lösenord i iPhone appen och efter en kort stund så fanns all musik där. Nästan helt magiskt.
Implementeringen av Spotify gör inte saken bättre.

Slutsats;
Jag är grymt nöjd och jag kommer att bygga ut mer i framtiden.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
minigranis
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 dec 2009, 22:08
Ort: Sollentuna

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av minigranis »

Jag har också Sonos sedan nått halvår tillbaka, har en ZP120 och den S5:a, allt funkar kalas och hela familjen är nöjd :)
Teknik som verkligen "bara" funkar, på gränsen till magiskt och Spotify integrationen är smidig.

För sånt som inte går att spela direkt från Sonos interface så har jag en Airport Express med linout kopplad till LineIn på Sonos'en. Sen är det bara att spela upp vad man vill på PC och via AirPlay (AirFoil i Windows) och styra ljudet till Airport Expressen, vips så känner Sonos'en av att det kommer ljud på linein och börjar spela musiken.
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av Plutonium »

Smidigt! Jag har inte stött på något än som Sonos'en inte kan spela än, utav det jag har. Det är väl filer med drm som han inte kan spela upp, om jag nu minns rätt.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
minigranis
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 dec 2009, 22:08
Ort: Sollentuna

Re: Mitt hus i Essunga

Inlägg av minigranis »

Jag tänkter mest på tex GrooveShark, obskyra websändningar osv som kräver att man kör någon "app" eller webläsare på PC.
Alla filer jag har lokalt sväljer Sonosen utan uppstötningar :lol:
Skriv svar