Bläddra grafer bakåt i tiden

I detta forum kan du läsa om kommande funktioner på temperatur.nu

Moderator: elf98

Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Bläddra grafer bakåt i tiden

Inlägg av elf98 » 27 aug 2010, 13:45

Ibland har jag saknat en funktion där man enkelt kan stega grafer bakåt i tiden.

Nu finns det fördefinierade grafer för 1dygn, 1vecka, 1månad etc etc. Det finns även möjlighet att själv skapa grafer i valfritt tidsintervall.

En ny funktion som ligger på planeringsstadiet är små pilknappar i anslutning till graferna där man enkelt kan stega bakåt (och framåt) för att ändra för vilken period grafen skall visas utan att ändra över hur stort tidspann grafen sträcker sig.

Dessa knappar kommer därmed att göra det möjligt att stega båkåt dygn för dygn/vecka för vecka/månad för månad.

Planen är att de nya graferna skall laddas med hjälp av AJAX-funktioner för att inte belasta servern i onödan - denna funktion kommer att bli resurskrävande i sig då en av de tyngsta uppgifterna på servern är att generera grafer.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Bild Bild
daromer

Re: Bläddra grafer bakåt i tiden

Inlägg av daromer » 27 aug 2010, 22:01

Intressant. Är det något egenkodat eller nåt du hittat? Är själv sugen på det. Har just nu gjort så att sidan laddas om och då även triggar rrdtool i bakgrunden för att rita om.

Så letar efter bättre lösningar.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 » 29 aug 2010, 14:11

Jag har varken hittat eller kodat än.

Då jag skrivit ett ganska flexibelt API (http://wiki.temperatur.nu/index.php/API) tror jag inte att det kommer att bli särskilt svårt att utöka detta api så man kan hämta grafer för specifika perioder bakåt i tiden.

När APIet är utökat krävs det inte särskilt mycket java/AJAX för att få det att fungera. Det som bli komplexet är att få cachning av dessa grafer att fungera smidigt.

Bild Bild
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 » 31 aug 2010, 22:52

Apiet är utökat och bläddringsfunktionen implementerad.

Skall försöka ta mig tid att dokumentera API-förändringen i morgon.

Bild Bild
Skriv svar