OCR av LCD-display

Generella Linux-frågor och frågor gällande Linuxmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
hellgun
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 apr 2010, 12:16

OCR av LCD-display

Inlägg av hellgun »

Hej!

Jag har riggat upp en webbkamera för avläsning av elmätarställningen 1 gång/dygn. Inga problem med detta men som det är nu måste jag manuellt titta på den bild som skapats vid midnatt och sedan lägga in värdet i statistiken. Målet är givetvis att bilden OCR:as och värdet hamnar i en textfil. Vad jag förstått så finns det någon lösning här på temperatur.nu för att OCR-tolka bilder av temperaturavläsningar.

Har ni några tips att ge mig angående programvara och konfigurering för detta? Jag kör Ubuntu. I bilagan kan ni se hur mina avläsningar ser ut, och jag kan nog få bilden mer inzoomad om det skulle behövas.

/Anders

Ps. jag har funderat på att läsa av förbrukningen med LED-detektor men tycker för tillfället att det funkar tillräckligt bra att få ett dygnsvärde.
Bilagor
2010-12-09 00.00.10.jpg
2010-12-09 00.00.10.jpg (5.94 KiB) Visad 6678 gånger
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: OCR av LCD-display

Inlägg av daromer »

Eftersom du har en sladd ut så hade jag personligen gjort om och läst av S0 utgången i första hand och sedan leden. Så slipper du krabba med ocr delen. Dock borde de inte vara några problem. Bör finnas endel små ocr program som kan köras mot bilder.
hellgun
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 apr 2010, 12:16

Re: OCR av LCD-display

Inlägg av hellgun »

Tack för snabb respons!

Jag har kollat på min mätare men kommit fram till att jag inte har tillgång till s0-utgången. Anledningen till att jag inte vill köra LED-detektor i nuläget är att jag inte tycker det är värt den 1000-lapp som utrustningen kostar. Det räcker som sagt med en avläsning per dygn och den möda jag nu lägger på att manuellt läsa av bilden är inte värt de pengarna.

Jag har testat något OCR-program som jag hittat men inte fått det att funka. Kommer bara ut nonsens. Jag gissar dock att någon här sitter inne på kunskap om att OCR:a LCD-siffror eftersom det finns en sån funktion på temperatur.nu.

/Anders
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: OCR av LCD-display

Inlägg av elf98 »

På temperatur.nu använder jag Imagemagick för att förbearbeta bilderna, dvs "klippa" ut området som skall tolkas samt ändra kontrast och storlek.

Själva OCR-tolkningen sker sedan med Gocr.

Det är minst sagt bökigt att få det att fungera, men när det väl fungerar så är det oftast inte några större konstigheter.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
beep
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 dec 2017, 10:49

Re: OCR av LCD-display

Inlägg av beep »

Heeej,

Bumpar denna tråd.
7 år senare och jag har samma utmaning =O) Nu när jag har fjärrvärme och en mätare liknande din hellgun (metrima Värmemätare SVM F27).
Har googlat och alternativen är M-bus som redan används och OPTO-interface (EN60870-5) eller OCR på displayen.
M-bus anslutningen kommer jag inte åt direkt och används redan för debiteringen.
För OPTO-interface (EN60870-5) finns det USB-OPTO-COUPLER http://www.engelmann.de/en/opto-coupler/ men var beställer jag en sådan?
Finns en tråd där någon försöker bygga en egen http://elektronikforumet.com/forum/view ... 86&start=0
Men just nu är det OCR jag försöker får grepp om.
Kör en Respbarry PI med CAM-modulen får en hyfsad blid på displayen och kör också imagemagick för att få fram bara siffrorna på displayen.
MEN! gocr och tesseract-ocr ger inget bra output så jag tänkte extrahera EDC segmenten och dekode om till siffrorna med hjälp av imagemagick till att börja med. När jag får mera tid så tänkte jag fördjupa mig i Open-CV för om kameran eller något annat flyttar sig lite så funkar inte att extrahera EDC segmenten.
Om inte någon annan har fått det hela att fungera så hoppas jag att ni kan dela med er.

Mvh,
Beep
Skriv svar