Apache2 setup i Debian

Generella Linux-frågor och frågor gällande Linuxmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Apache2 setup i Debian

Inlägg av daromer »

Istort sett hade det räckt att när du hade nätverk köra "ifconfig" då ser du namnet på interfacen och kan således använda det i interfaces configen.
MartinF
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 141
Blev medlem: 04 jan 2010, 12:24
Ort: Sunne

Re: Apache2 setup i Debian

Inlägg av MartinF »

Då är jag "up and running" igen.
Tog först bort raden med eth1, det funkade inte.
Sedan upptäckte jag att "on the LS-CHLv2 only eth1 has an RJ45 socket".
Ändrade alltså eth0 till eth1 och vips!

Tack för all hjälp!
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
MartinF
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 141
Blev medlem: 04 jan 2010, 12:24
Ort: Sunne

Re: Apache2 setup i Debian

Inlägg av MartinF »

Här kommer det annan fråga, på samma tema:

Nu harjag fixat dynamisk dns så att appen funkar utifrån.
Men om jag använder den dynamiska adressen i det lokala nätverket, då dirigeras jag istället till routerns webinterface.
Enda sättet från insidan är att använda ip-numret, men det blir ju krångligt eftersom min iPhone ibland är på LAN och ibland inte.

Varför är det så och hur kommer jag förbi detta?
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Apache2 setup i Debian

Inlägg av daromer »

Har med din router att göra. När den känner av att du kommer från insidan skickar den inte om till servern. Den gör det bara på externa addresser. Finns gott om nackdelar med billigare routrar :)

Finns gott om lösningar på det, frågan är bara vilken som passar dig. Jag hade nog använt 2 länkar i ditt fall. En för externt och en för internt.
MartinF
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 141
Blev medlem: 04 jan 2010, 12:24
Ort: Sunne

Re: Apache2 setup i Debian

Inlägg av MartinF »

Ok, tack!
Jag använder "apple-touch-icon" i iPhone, så det får bli två sådana då, bredvid varandra.
Inte snyggt! :x
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Apache2 setup i Debian

Inlägg av CirruZZ »

En gammal dator eller en tunn klient med pfSense och du har alla möjligheter i världen! Jag kör med en ALIX2D3, funkar toppen.
MartinF
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 141
Blev medlem: 04 jan 2010, 12:24
Ort: Sunne

Re: Apache2 setup i Debian

Inlägg av MartinF »

Har en router med inbygg 3G. Går inte, eller blir i vart fall väldigt krångligt vad jag förstår, att ha något annat som DHCP. Skulle förstås kunna finna en bättre 3G-router. Men om ett par år får vi ju fiber...
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
Skriv svar