Kan inte se katalogen /mnt/1wire

Generella Linux-frågor och frågor gällande Linuxmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Quart
Moderator
Inlägg: 566
Blev medlem: 17 jun 2007, 21:14
Ort: Hindås
Kontakt:

Kan inte se katalogen /mnt/1wire

Inlägg av Quart »

Har kört Raspberryn länge nu och loggat mina 1-wire prylar.
Hade ett SD kort ras häromdagen och har nu fixat det.
Problemmet är att scripeten går som de skall men jag kan inte se eller accessa /mnt/1wire katalogen
kommer ner till /mnt men sen säger den access denied på 1wire
Har kört sudo chmod -R /mnt/1wire och det verkar slå igenom då jag inte får några felmeddelanden men ändå så ser jag inte eller kommer åt 1wire katalogen.

Är ingen linux guru så jag har kört fast. Behöver nämligen se vilka enheter som dyker upp i 1wire katalogen för att justera mina script
lennart
Gillar hemautomation
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 mar 2013, 23:20
Ort: Tjurkö

Re: Kan inte se katalogen /mnt/1wire

Inlägg av lennart »

Är inte så van vid Linux än, har mest kört Solaris tidigare. Det mesta är likt, men det finns en del skillnader så...

Om du har återställt nya SD-kortet till samma som det gamla var har jag inga tips.
Annars om du gjort en nyinstallation, kan man ju fundera lite.

Då tänker jag att OWFS inte är installerat. Eller att drivarna inte är med.

Eller möjligen, nu gissar jag ännu mer här:
Någonstans under /dev/ borde väl 1-wire-enheterna finnas eller? Och i så fall monteras de inte upp rätt vid start. Och då finns de inte med i /etc/vfstab, eller vad den heter... Hmm, det verkar som den heter /etc/mtab i Linux.

Friskt spånat.
//Lennart
Internet är bara en fluga - som sitter på väggen och lyssnar...
Nisse Husberg
Gillar hemautomation
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 okt 2009, 08:41
Ort: Hindersby, Medåker

Re: Kan inte se katalogen /mnt/1wire

Inlägg av Nisse Husberg »

Access denied tyder på att du inte har rättighet att läsa. Försök byta till superuser (kommandot su + lösenord för superuser).

ls -l /mnt visar vilka rättigheter katalogerna under /mnt har. DÅ ser du nånting liknande

drwxr-xr-x 2 root root 4096 19 sep 2011 1wire

där första bokstaven (d) anger att 1wire är en katalog (directory) och sedan kommer tre grupper om tre bokstäver som anger rättigheterna. Grupperna är från vänster till höger u=user, g=group, o=other. w betyder write (skriv), x execute (kör) och r read (läs). I exemplet ovan har user (ägaren) rwx (alltså alla rättigheter), group r-x (alltså rätt att läsa och köra) samt other (alla andra) r-x (alltså rätt att läsa och köra).
Quart
Moderator
Inlägg: 566
Blev medlem: 17 jun 2007, 21:14
Ort: Hindås
Kontakt:

Re: Kan inte se katalogen /mnt/1wire

Inlägg av Quart »

Tack för alla tips.
Jag har kommit en bit på vägen.
Med kommandot "sudo su" och sedan knappat in lösenordet kunde jag komma ner i 1wire katalogen
Körde sedan kommandot "sudo chmod -R 777 /mnt/1wire" men kunde ändå inte med SFTP se katalogen eller accessa 1wire katalogen.
Kollar jag rättigheterna på mnt katalogen har den blivit 777 så den sätter om rättigheterna.

Med kommandot ls -l blir resultatet följande
drwxr-xr-x 1 root root 8 njuk 28 21:02 1wire
drwxr-xr-x 2 pi pi 4096 njuk 28 20:15 test

Mappen test har jag skapat och den kan jag se och utforska, men som man ser på mappen 1wire så är det root som äger den.
Har kört "chown -R pi 1wire" med kontot su men fortfarande samma sak, root är ägare till 1wire.
Mina script körs så de funkar trots att det är root som äger mappen 1wire
Nisse Husberg
Gillar hemautomation
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 okt 2009, 08:41
Ort: Hindersby, Medåker

Re: Kan inte se katalogen /mnt/1wire

Inlägg av Nisse Husberg »

Superuser är detsamma som root, dvs. en användare som har alla rättigheter.

Om du ger kommandot

su

och root-lösenordet (=superuserlösenordet) så blir du superuser och därefter kan du ge kommandot chmod med lämpliga rättigheter. Bara om du är superuser kan du ändra ägaren till katalogen som nu är root

chown -R pi 1wire

med -R blir också alla filer och underkataloger i 1wire ägda av pi.

Men var litet försiktig då du kör som superuser för då kan du göra vad som helst - också olämpliga saker. Man avslutar superuser med kommandot exit.
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kan inte se katalogen /mnt/1wire

Inlägg av Niklas »

Det här har säkert löst sig men svaret är "--allow_other" som växel till OWFS.
Lillios
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 nov 2016, 23:12
Ort: Ronneby

Re: Kan inte se katalogen /mnt/1wire

Inlägg av Lillios »

Är inte heller så haj på Linux. Brukar logga in via Ftp med Filezilla som root och ändra rättigheter. Tycker det är lättare:-)
the_burk
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 jun 2020, 00:07

Re: Kan inte se katalogen /mnt/1wire

Inlägg av the_burk »

Ok .. så först och främst

Om du gör en sudo ls /mnt/1wire .. får du upp några filer då eller är det tomt?

Om det är tomt är det antagligen så att du inte mountat den katalogen... dvs katalogen finns men är inte kopplad till rätt filsystem ..

Det kan även vara så att nu när du har pillat så har du lagt till filer på fel filsystem utan att veta om det ..

Börja med att kolla i /etc/fstab där bör det finnas en rad som säger något i stil med

/dev/sda1 /mnt/1wire noatun 1 2

Om så är fallet .. testa att skriva sudo mount -a

Då kommer den mounta allt som står i fstab ..

/Burk
Skriv svar