Behöver lite hjälp att komma igång med "flot"

Generella Linux-frågor och frågor gällande Linuxmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Re: Behöver lite hjälp att komma igång med "flot"

Inlägg av flyvert »

motoz skrev:Openvpn är ju fint, men för andra intresserade användare av readsensor.php kan det vara bra att veta att vem som helst som har tillgång till webbsidan kan tex radera hela databasen (klassiskt exempel: https://xkcd.com/327/ )

'Prepared statements' lär vara bästa sättet att eliminera sql-injection
http://php.net/manual/en/pdo.prepared-statements.php
Tack för tipset - skall givetvis ta en titt! Inte kul med inbrott o snyltare!

Men det finns en "ganska enkel" o hyfsat säker mellanväg; lås ned Apache till att kräva HTTPS och certifikat från externa (WAN) klienter. Jag nämner detta tidigt i bloginlägget; kanske lite väl osynligt...

LÄNK --> post23018.html <--- LÄNK

Jag har exponerat en högsiffrig port på min publika IP som forwarderas till 443 (HTTPS) på min Apache; som troget "håller benen korsade" tills klienten hostat upp ett giltigt certifikat. :D

När man väl fått ordning på sitt CA och packat ihop en .pkcs12 fil så är det bara att maila den till sina "vänner" som enkelt kan ladda in den i sina iOS eller Android-enheter o vips är vägen öppen till webbsidan.

Jag kör dock mycket annat via VPN; t.ex. kan jag fjärrköra min Sonos, övervaka mitt Unifi-Wifi, se hela SVTPlay när jag är i utlandet, etc, etc.

Lokala klienter (LAN) kan köra HTTPs mot servern och där krävs ingen autentisering - jag har dock ett nedlåst wifi och wifi-gäster placerar jag på eget SSID/VLAN o dom kommer inte åt mina maskiner på LAN.

Tips: ta en titt på Ubiquiti:s Unifi accesspunkter - finns på Dustin, Kjell, NetOnNet, m.m. - tre (3) stycken AP-AC-LR är billigare än en (1) st av många "värstingar" från välkända home-use-leverantörer o lär tillsammans erbjuda en långt bättre täckning än home-use-prylen som ser ut som en igelkott o därför helst bör gömmas bort. Men Unifi är semi-enterprise och har MYCKET MER funktioner för den intresserade... multipla SSID, VLAN, Hotspot 2.0, centralt management, loggning, gästportal (även med PayPal eller "skraplotter" som man kan skriva ut o ge åt polarna som hälsar på..."vassego, här får du 5 mbit/s, 100 MB download limit som gäller i hela 2 timmar bara för dig..." :twisted: )...och snart även 802.11rkv (frågar man på forumet får man vara med o betatesta).
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Behöver lite hjälp att komma igång med "flot"

Inlägg av Plutonium »

Nu har jag ägnat lite tid till detta igen och fått allt iordning som är tänkt. Men jag undra om man kan påverka tidaxeln y på något sätt. Just nu är tiden linjär från vänster till höger. Då jag har två X-axlar en på varderna sida av grafen så skulle det vara lättare att utläsa värden om tiden utgick från mitten och ut till vareda sida. Kikat lite i dokumentationen men finnar inget som kan tänkas vara detta. Någon som vet?
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Re: Behöver lite hjälp att komma igång med "flot"

Inlägg av flyvert »

Plutonium skrev:Nu har jag ägnat lite tid till detta igen och fått allt iordning som är tänkt. Men jag undra om man kan påverka tidaxeln y på något sätt. Just nu är tiden linjär från vänster till höger. Då jag har två X-axlar en på varderna sida av grafen så skulle det vara lättare att utläsa värden om tiden utgick från mitten och ut till vareda sida. Kikat lite i dokumentationen men finnar inget som kan tänkas vara detta. Någon som vet?
Antar att du funnit Flot Reference på github o läst om transformer?
https://github.com/flot/flot/blob/master/API.md

Kan du rita en skiss på hur du vill ha axlarna och vilka storheter o värden du vill plotta?
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Skriv svar