Finns det någon ENKEL backup lösning i Linux?

Generella Linux-frågor och frågor gällande Linuxmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
joblo
Gillar hemautomation
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 jan 2014, 14:07
Ort: Sverige

Finns det någon ENKEL backup lösning i Linux?

Inlägg av joblo »

Tänk att det ska ta en hel dag av letande i linux-snåren utan att komma mycket framåt!!
Så här lång har jag nääästan lyckats mappa en nätverksdisk där jag tänkte lägga backup data.
Finns det inte något grafiskt verktyg så man enkelt kan mappa och markera vad, till var och hur ofta man vill köra back-up?
Om det nu inte finns färdiga program är jag tacksam om jag kan hitta kod att mer eller mindre planka.
Jag kör Debian Wheezy för RPi och är (uppenbarligen) en färsking på linux.

All hjälp är varmt välkommen.
//Johan
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Re: Finns det någon ENKEL backup lösning i Linux?

Inlägg av flyvert »

Vet inte om jag skall kalla min lösning för enkel (har hackat UNIX i 20+ år) men här är två skript som backar upp det jag tycker är viktigt på min RPi (www-roten, MySQL, certifikat, SQL utvecklingskript, m.m).

Filerna kan se konstiga ut i notepad på PC, prova wordpad, notepad++, etc. så ser det bättre ut (men snyggast blir dom nog i vi på en VT100 terminal... :D )

Backup via NFS till NAS
backup2nas.txt
Backup till NAS (nfs)
(1.52 KiB) Nerladdad 288 gånger
Backup via CIFS till PC
dbbackup_topc.txt
Backup to PC (CIFS)
(1.34 KiB) Nerladdad 268 gånger
Skript som tillsammans med Pyrowl* (Pythonskript) kan skicka mess till telefoner, et.c
sendprowlmessage.txt
Prowl-skript som skickar mess
(903 Bytes) Nerladdad 280 gånger
*)
http://www.prowlapp.com/
http://www.stephenwhite.eu/index.php/po ... glar+Alarm

/f
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
pixi
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 150
Blev medlem: 11 mar 2008, 10:53
Ort: Målsryd
Kontakt:

Re: Finns det någon ENKEL backup lösning i Linux?

Inlägg av pixi »

Jag kör med backuppc kan vackra allt. Men känns lite overkill för enbart bkp på en paj

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
joblo
Gillar hemautomation
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 jan 2014, 14:07
Ort: Sverige

Re: Finns det någon ENKEL backup lösning i Linux?

Inlägg av joblo »

flyvert skrev:Vet inte om jag skall kalla min lösning för enkel (har hackat UNIX i 20+ år) men här är två skript som backar upp det jag tycker är viktigt på min RPi (www-roten, MySQL, certifikat, SQL utvecklingskript, m.m).

Filerna kan se konstiga ut i notepad på PC, prova wordpad, notepad++, etc. så ser det bättre ut (men snyggast blir dom nog i vi på en VT100 terminal... :D )

Backup via NFS till NAS
backup2nas.txt
Backup via CIFS till PC
dbbackup_topc.txt
Wunderbar!!! Jag älskar detta forum och dess användare som är så snabba att svara med förslag, exempel och idéer! Det får frustrationen över min okunskap att lägga sig en stund och ge mig nya friska krafter. :)

Jag tänkte inte på att det skulle funka med att temporärt mounta diskar.
Nu tror jag att jag kommer att ge owfs och RRDtool en chans först innan jag blandar in mysql, apache2 och annat jag inte behärskar; men behöver man inte tillfälligt stoppa någon av dessa processer innan man gör en backup?
Sen antar jag att man kan schemalägga bkupen i crontab?
Man kan inte tänka sig en hel image backup..?

//Johan
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Re: Finns det någon ENKEL backup lösning i Linux?

Inlägg av flyvert »

joblo skrev:Jag tänkte inte på att det skulle funka med att temporärt mounta diskar.
Nu tror jag att jag kommer att ge owfs och RRDtool en chans först innan jag blandar in mysql, apache2 och annat jag inte behärskar; men behöver man inte tillfälligt stoppa någon av dessa processer innan man gör en backup?
MySQL kan dumpas online med mysqldump. Apaches innehåll (html, php) borde heller inte vara något problem iom att dom flesta webserverfiler (alla?) är readonly. RRD känner jag inte till; du bör se till att inga processer skriver till de filer du backar ut, eller att någon process har en del av filerna i cache i väntan på att skrivas ut vid nästa flush av cachen.
joblo skrev:Sen antar jag att man kan schemalägga bkupen i crontab?
Absolut - kör min backup 1 ggr/månaden men tänkte nån gång att göra den mer intelligent; t.ex köra en
"ls -lR /path/till/viktigt/data | md5sum" varje dygn och trigga ny backup ifall MD5 checksumman förändrats sen sista backup.
joblo skrev:Man kan inte tänka sig en hel image backup..?
Går att göra offline med en Wnidoze-burk o freeware - men det finns imageverktyg för andra UNIX-varianter.
http://www.temperatur.nu/forum/www-m-nu ... tml#p22389
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Skriv svar